گزارشی از چگونگی شهادت رئیس اداره جرائم جنایی استان فارس

«شهید قربانی» پلیسی متعهد که در نبرد با باند روشنفکر به شهادت رسید

در ماموریت جدید "مبارزه با آدم‌ربائی" فصل جدیدی از زندگی شهید قربانی ورق خورد و او با وظیفه‌شناسی و احساس مسئولیت به صحنه نبرد با سارقان و آدم‌ربایان مسلح سابقه‌دار رفت.
کد خبر: ۲۳۰۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰ - 05July 2014

«شهید قربانی» پلیسی متعهد که در نبرد با باند روشنفکر به شهادت رسید

خبرگزاری دفاع مقدس: شهادت پایان نیست، تولدی دیگر است در جهانی فراتر از آنکه عقل زمینی آن را درک کند؛ دروازهای است که زمان را به سرعت طی میکند تا به آنچه رب جهان میخواهد برسد.

شهید «عبدالرسول قربانی» رئیس اداره جرائم جنایی استان فارس یکی از جان برکفان همیشه بیدار نیروی انتظامی بود که در یکی از عملیاتهای گروگان گیری در شهرستان شیراز به درجه رفیع شهادت نائل آمد، در همین راستا خبرنگار انتظامی قضائی دفاع مقدس طی گزارشی به چگونگی به شهادت رسیدن این شهید بزرگوار و شناسایی و دستگیری باند «روشنفکر» که با اقدامات مخوف، امنیت برخی از شهروندان را سلب کرده و ناامنی را برای شهروندان رقم زده بود پرداخته است.
 
شهید عبدالرسول قربانی در پنجم اسفند ماه ۱۳۴۹ شمسی در شهرستان رستم، محله باقری به دنیا آمد و از همان ابتدای زندگی طعم تلخ فقر و محرومیت را چشید تا شاید در آیندهای نهچندان دور بتواند گرهگشای مشکلات محرومان کشورش باشد.
 
شهید قربانی در شهریورماه سال ۷۴ بهعنوان مدیر اطلاعات نیروی انتظامی استان بوشهر به این استان منتقل و در مدت هشت سال خدمت در مناطق گرمسیری این استان مسئولیتهایی همچون فرماندهی حوزه انتظامی شهرستان عسلویه (در تاریخ ۷۹/۷/۱۲) به مدت سه سال عهدهدار بود و از آن پس بهعنوان جانشین فرمانده انتظامی کنگان استان بوشهر (در تاریخ ۸۲/۱/۱) منصوب شد.
 
در فروردین ماه سال ۸۸ خفاشان کوردل، امیر سرتیپ دوم «صمد بیات» فرمانده و رئیس پلیس اداره مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی استان فارس را به شهادت رساندند و پس از گذشت دو ماه از شهادت امیر سرتیپ بیات (۸۸/۳/۲۸) شهید قربانی بهعنوان رئیس اداره جرائم جنایی استان فارس منصوب شد.
 
سرقتهای مسلحانه،  آدمربائی و قتل، جرائم باند روشنفکر
 
نیروی انتظامی از سال ۸۴ موفق به کشف اطلاعاتی از شبکهای شد که مرتکب جرائمی از قبیل سرقتهای مسلحانه،  آدمربائی و قتل، ایجاد رعب و وحشت و شهادت ۲ نفر از پرسنل نیروی انتظامی در شیراز و اصفهان شدند.
 
به شهادت رسیدن مامور پلیس در بازار اصفهان توسط باند روشنفکر
 
باند «روشنفکر» در سال ۸۴ در اولین اقدام مسلحانه خود خودروی حامل ۱۳۰ میلیون تومان پول نقد و چک پول «بانک تجارت» در خیابان ستارخان را به همراه اسلحه مأموران بانک به سرقت برد و زمانی که برای نقد کردن چکپولهای سرقتی به بازار اصفهان مراجعه میکنند با درایت اهالی بازار شناسایی شده که متأسفانه برای فرار، مأمور پلیس مستقر در بازار اصفهان را با ضرب چند گلوله به شهادت میرسانند.
 
ایجاد ناامنی در مشهد
 
این باند در مشهد نیز باعث ناامنی شده و در سالهای ۸۴ تا ۸۸ در اقدامهای جداگانهای چندین خودرو پژو ۴۰۵، سمند، پژو ۲۰۶ را بهصورت مسلحانه ربوده و یک مورد هم با مأموران کلانتری گلدشت شیراز به صورت مسلح درگیر میشوند.
 
جعل اسناد و مدارک هویتی را از دیگر جرائم این باند بود که در سال ۸۸ وارد فاز دیگری از جرائم شده و با اجاره محل امنی در یکی از محلههای شیراز آدمربایی را در برنامه فعالیتهای خود قرار میدهند.
 
آدم ربایی و اخاذی از خانوادههای سوژههای خود
 
اعضای «باند روشنفکر» در اقدامات جداگانهای عبدالحمید هنری ۶۴ ساله، فاطمه یارمحمودی ۱۳ ساله، علیرضا ولدان ۱۳ ساله و احمدرضا طاهری ۱۰ ساله را با هدف اخاذی از خانوادههای آنان میربایند؛ در حالی که پلیس تمام رفتار آنها را رصد میکرد ۳ نفر از گروگانها با پرداخت مبالغ اندکی توسط خانوادهایشان آزاد میشوند.
 
۲ نفر از متهمان اصلی این پرونده که متولد سال ۶۱ هستند، ۷۲ ساعت قبل در عملیاتی مقتدرانه در یکی از شهرهای جنوبی استان فارس به هنگام فرار به خارج از کشور دستگیر میشوند.
 
یک نفر دیگر از متهمان اصلی این باند مخفوف در عملیاتهای شناسایی که توسط شهید قربانی هدایت میشد دستگیر شد که به دستور شهید قربانی متهم دستگیر شده مورد بازجویی قرار گرفته و آدرس اصلی دیگر متهمان را در بازجوییهای انجام شده فاش میکند.
 
استفاده از کودک گروگان گرفته شده بهعنوان سپر در مقابل پلیس
 
شب عملیات فرا میرسد و شهید قربانی بهعنوان فرمانده عملیات به همراه تیم خود به محل مورد نظر اعزام میشوند و به سارقین دستور تخلیه و تسلیم شدن را میدهد که سارقین به این امر اعتنایی نمیکنند و با سپر قرار دادن احمد رضا تصمیم به فرار میگیرند.
 
شهادت شهید قربانی توسط سارقین هنگام فرار
 
با توجه به اینکه سارقین در تیر رس ماموران پلیس قرار داشتند اما شهید قربانی اجازه تیراندازی نداد تا مبادا جان احمدرضا به خطر بیافتد، اما سارقین کوردل هنگام فرار نیز دست از اعمال شرورانه خود برنداشته و رگبار شدیدی به سمت ماموران پلیس شلیک کردند که در جریان این تیراندازی، «عبدالرسول قربانی» رئیس اداره جرائم جنایی استان فارس به درجه شهادت نائل آمد و برای همیشه در تاریخ جاودانه شد.
 
شهید قربانی در تاریخ ۸۸/۱۲/۲۶ در آخرین روزهای سال یک هزار و سیصد و هشتاد و هشت وقتی که حال وهوای طبیعت همگان را آماده سال نو میکرد با اینکه در ماموریت مهمی بود، ماموریت جدید مبارزه با آدم ربائی فصل جدیدی از زندگیاش را ورق زد و بدون اینکه در آخرین لحظات زندگی خانوادهاش را ببیند با وظیفهشناسی و احساس مسئولیت به صحنه نبرد با سارقان و آدمربایان مسلح سابقهدار رفت تا بتواند فرزند ربوده شده توسط این باند را به آغوش خانواده برگرداند.
 
 
روحش شاد و راهش پر رهرو
 
 
گزارش از طیبه کرانی
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱
شیروانی برازجانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
0
مردم استان بوشهر هرگز مجاهدت و فداکاری ایشان را در زمان مسولیتش در استان بوشهر فراموش نخواهند کرد روحش شاد و یادش گرامی باد
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار