بی‌سابقه‌ترین تجمع جانبازان در بنیاد شهید بدون حضور مسئولان برگزار شد

در تجمع بی‌سابقه جانبازان در ساختمان ریاست بنیاد شهید چند صد نفر از جانبازان قطع نخاعی، قطع عضو، شیمیایی، اعصاب و روان، بانوان جانباز، خانواده‌های جانبازان و برخی از خانواده‌های شهدا حضور داشتند.
کد خبر: ۲۳۰۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴ - 04March 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، تجمع بزرگ جانبازان و خانواده شهدا صبح امروز شنبه 14 اسفندماه 95در داخل ساختمان بنیاد شهید و امورایثارگران برگزار شد. این تجمع در اعلام مظلومیت ایثارگران و دفاع از جامعه ایثارگری و مطالباتشان از ریاست بنیاد و مسئولین مربوطه و در اعتراض به مدیریت‌های ناکارآمد برخی مسئولین بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

در این تجمع بی سابقه جانبازان چند صد نفر از جانبازان قطع نخاعی، قطع عضو، شیمیایی، اعصاب و روان، بانوان جانباز، خانواده‌های جانبازان و برخی از خانواده‌های شهدا حضور داشتند. جانبازان از استان تهران و شهرستان‌هایی همچون اصفهان، شیراز، مشهد، کاشان، تبریز و... در تجمع مسالمت آمیز در بنیاد شهید و امور ایثارگران شرکت کردند.

جانباز 70 درصد قطع نخاعی عسگری در گفتگو با تسنیم در مورد تصمیم‌گیری پیرامون انجام این تجمع گفت: «طی جلسات مختلفی که جانبازان نخاعی با مسئولین بنیاد شهید از جمله حجت الاسلام شهیدی محلاتی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، سردار انصاری قائم مقام بنیاد شهید و تعدادی از معاونان بنیاد داشتند معضلات و مشکلات جامعه ایثارگری پیگیری شد.  در ادامه پیگیری مطالبات جانبازان نخاعی در جلسات با مسئولین بنیاد جلسه‌ای نیز با آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گذاشته شد و مشکلات در آنجا مطرح شد. تمامی مسئولین مورد اشاره  قول مساعد برای حل معضلات جانبازان داشتند اما بعد از گذشت مدتی هیچ اقدامی از سوی مسئولین بنیاد برای یافتن راه حل انجام نشد. در نتیجه برای درخواست مطالبات جانبازان هماهنگی جهت برگزاری یک تجمع مسالمت آمیز در نظر گرفته شد.»

با تصمیم گیری جهت برگزاری چنین تجمعی حسین اسرافیلی مدیرعامل انجمن جانبازان نخاعی و رئیس شورای عالی انجمن های جانبازان گفت: «در این تجمع ابتدا قرار بود فقط جانبازان نخاعی شرکت کنند اما با رسانه‌ای شدن خبر آن در شبکه‌های اجتماعی، قشرهای مختلف جانبازان با اعلام همبستگی، آمادگی خود را برای حضور در تجمع اسفند اعلام کردند. تصمیم برگزاری تجمع از سوی شورای عالی انجمن‌های جانبازان اتخاذ شده است. برای برگزاری این تجمع با نهادهای امنیتی، انتظامی و نظامی مکاتبات لازم به عمل آمد. موضوع اصلاح قوانین ایثارگری با محوریت قانون جامع، اصلاح رویه‌های اجرایی و خدمات رسانی به ایثارگران، اعمال اصلاحات لازم در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، برخورد با فساد مالی و اختلاس‌ها در بانک دی, بیمه تکمیلی جانبازان و ایثارگران، از مهم‌ترین خواسته‌های جانبازان در این تجمع است. ما بنیاد شهید را خانه خود می‌دانیم و می‌خواهیم مشکلات را در خانه خودمان حل کنیم چرا که همه ایثارگران متفق القول هستند که بنیاد شهید ثمره درخت طیبه انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) است.»

در ابتدا تجمع صبح امروز با حضور عموم جانبازان در نمازخانه ساختمان بنیاد شهید در خیابان طالقانی جنب هتل انقلاب مشهور به ساختمان ریاست بنیاد شهید آغاز شد. هر دقیقه بر جمعیت تجمع کننده افزوده می‌شد. تا جایی که مسیر جمعیت انبوه جانبازان به سالن بیرون نمازخانه، محوطه لابی طبقه همکف و حیاط بیرونی ساختمان کشیده شد. هرچند که هماهنگی‌های لازم با نامه ئنگاری توسط مسئولان شورای عالی انجمن‌های جانبازان انجام شده بود اما با این وجود با ورود بیشتر خبرنگاران به داخل ساختمان بنیاد شهید و مراسم تجمع از سوی حراست بنیاد ممانعت به عمل آمد. در این تجمع، جانبازان با پلاکاردها و مقواهای دست نوشته، مطالباتشان را از مسئولین بنیاد شهید خواستار شدند.

در برخی از بنرهایی که در دست تجمع کنندگان بود از حمایت از رهبری و مطیع و فرمان بردار امر ولایت بودن سخن گفته شده بود. همچنین شعارهایی که از جانب جمعیت تجمع کننده داده می‌شد دربردارنده همین پیام‌ها بود که ضمن مطالبه برقراری عدالت در بنیاد شهید و مبارزه با فساد و اختلاس مدیران اطاعت از رهبری اولین وظیفه همه ایثارگران است. نوشته‌هایی از جمله: «مسئول بی کفایت  نماد ضعف و خفت»، «یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه» و «فدائیان رهبریم، ضد فساد و دغلیم» بر پلاکاردهای جانبازان دیده می‌شد.

سپس یوسف مجتهد، معاونت حقوقی شورای عالی انجمن‌های جانبازان که خود از جانبازان دوران دفاع مقدس و از مسئولان اسبق بنیاد شهید است قطعنامه پایانی اولین اجتماع ایثارگران را قرائت کرد.

متن این قطعنامه که دربردارنده تمام خواسته‌های جانبازان تجمع کننده امروز بود به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ

مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ ۖ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

از میان مؤمنان مردانى هستند که به آنچه با خدا پیمان بستند صادقانه وفا کردند. برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى دیگر در همین‌انتظارند و هرگز عقیده خود را دگرگون نمی‌کنند.

"سوره مبارکه احزاب، آیه 23"

از میان مؤمنان مردانى هستند که به آنچه با خدا پیمان بستند صادقانه وفا کردند. برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى دیگر در همین‌انتظارند و هرگز عقیده خود را دگرگون نمی‌کنند.

"مقام معظم رهبری"

نابسامانی، آشفتگی، تضییع حقوق، ضعف و سوء مدیریت، ضایع شدن فرصت‌ها، عدم مدیریت صحیح بر منابع، عدول از تعهدات قانونی، عدم دفاع موثر از حقوق قانونی، ناکارآمدی، ناتوانی، عدم برنامه‌ریزی و انفعال در بنیاد شهید و امور ایثارگران ما را بر آن داشت تا قبل از آنکه این نهادِ یادگار حضرت امام(ره) که نفس‌های آخر حیات خود را می‌کشد، کاملا از صحنه مؤثر مدیریت کشور کنار رود، به فکر درمان آن باشیم.

مقام معظم رهبری در فرمان تجمیع نهادهای ایثارگری فرمودند: "نظر به اهمیت موضوعِ ارائه خدمات به ایثارگران که ولی نعمتان این جامعه هستند و دغدغه‌هایی که نسبت به استیفای حقوق این عزیزان داشته و دارم، اکنون که نتیجه جمع بندی متولیان امور، ضرورت تجمیع ماموریت ارائه خدمات به خانواده معزز شهداء، جانبازان عزیز و آزادگان سرافراز در بنیاد شهید انقلاب اسلامی می باشد، اینجانب این تصمیم مبارک را تایید می کنم، مشروط بر اینکه نهادی بودن آن حفظ شود تا این نهاد انقلابی بتواند با هماهنگی و در ارتباط با سایر دستگاههای اجرایی کشور حداکثر خدمات ممکن را به ایثارگران و خانواده محترم ایشان ارائه نماید".

لکن امروز شاهدیم که به دلیل کاغذ بازی، ساز و کارهای پوسیده و کهنه، تاخیر در انجام تعهدات و ماموریت‌ها، ناکارآمدیِ مدیران، انتصاب افراد ضعیف و ناتوان و گاهی مسئله دار، نه نهادی بودن بنیاد حفظ شده است و نه رفتار انقلابیِ مورد انتظار از این نهاد که به تعبیر مقام معظم رهبری باید دستگاه عصمت و طهارت باشد، متجلی است. متأسفانه پیگیری‌های متعدد شورای عالی انجمن های جانبازان و سایر تشکل‌های ایثارگری طی چند ماه گذشته به منظور بهبود وضعیت بنیاد و رویه‌های موجود با بی‌تفاوتی مدیریت عالی بنیاد کار را به جایی رساند که برگزاری این اجتماع را ضروری کرد. لذا ایثارگران تا تحقق بندهای این قطعنامه به شرح زیر، قاطعانه پیگیر خواهند بود:

1- سیاست‌های کلی نظام در امور ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران، مصوب مقام معظم رهبری، راهبرد اصلی و اساسی برای مجلس، دولت، نیروهای مسلح، دستگاههای اجرایی، بنیاد و همه نهادهای فرهنگی کشور از جمله صداوسیما باشد.

2- قوانین و مقررات مصوب در حوزه‌های مختلف مرتبط با ایثارگران اعم از درمان، معیشت، آموزش و غیره، اجرا شده و در موارد عدم وجود قوانین منطبق با نیازهای روز ایثارگران و با مشارکت و نظر نمایندگان خبره و کارشناسی جامعه ایثارگری تهیه، تصویب و به مرحله اجرا در آید.

3- درمان، معیشت، اشتغال و آموزش نسبت به سایر خدمات از چنان اهمیتی برای ایثارگران برخوردارند که هر گونه بی‌توجهی به آن‌ها، تبعات زیانباری خواهد داشت. مصرانه خواهان آنیم که مدیریت عالی بنیاد قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران(اصلاح شده توسط شورای عالی انجمن‌های جانبازان) را جهت تصویب نهایی پیگیری نموده و در جهت تحقق حقوق ایثارگران، گام بردارد و با مدیران و تفکراتی که در بنیاد به عامل و مانعی برای پیگیری حقوق ایثارگران تبدیل شده‌اند برخورد و نسبت به عزل آنان اقدام کند.

4- قوانین و مقررات متعدد و متنوعی که فاقد ضمانت اجرایی و بعضاً مخالف صریح گردشکارهایِ مصوب فرماندهی کل قوا بوده و فقط تاثیرات منفی آن در جامعه برای ایثارگران باقی می ماند، باید با نگاهی نو و برگرفته از مطالعات علمی و جهانی در این حوزه متحول و به روز شود و بجای قوانین وسیع، گسترده و بی خاصیت، قوانینی کارآمد که مشکلات اساسی ایثارگران را مرتفع کند، جایگزین شوند.

5- در سال‌های اخیر از معضلات اساسی بنیاد، گماشتن مدیران ناتوان در راس بنیاد، توسط رئیس جمهورها بوده، که موجبات وهن بنیاد را فراهم کرده است. انتظار می‌رود در تغییرات پیش رو، مدیری انقلابی، متعهد، توانمند، با برنامه و دارای کارنامه ای مقبول در مدیریت برای این امر پیش‌بینی و مدیران ضعیف و ناکارآمد به این مسئولیت گمارده نشوند.

6- یکی از مهمترین معاونت‌های موثر در بنیاد معاونت حقوقی و امور مجلس است که تعاملات آن با مجلس و دولت می تواند تامین کننده حقوق قانونی ایثارگران باشد، ولی همواره مدیریت عالی بنیاد در گذشته و حال با انتصاب افرادی نانوان و بی کفایت از بیرونِ بنیاد، لطمات جبران ناپذیری به اعتبار بنیاد و حقوق ایثارگران وارد کرده اند، انتظار جامعه ایثارگری، انتصاب افرادی شایسته برای این معاونت، سایر معاونت‌ها و مدیریت‌های حساس بنیاد همچون کمیسیون پزشکی، کمیسیون ماده 16 و مانند آنها می باشد.

7- ایثارگران انتظار دارند مدیریت عالی بنیاد بدون در نظر گرفتن سایر ملاحظات، اعم از سیاسی و جناحی فقط به دنبال اجرای قوانینی باشد که متضمن حقوق ایثارگران است و با کارشناسی موثر خلاء‌های قوانین و مقررات را رفع کند .

8 - قوانین و مقررات در حوزه ایثارگری باید به نحوی توسط مسئولین کارشناسی و تصویب شود که منافع عموم ایثار‌گران اعم از خانواده معظم شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان را به نسبت ایثارگری و شرایطی که آنان دارند، تامین کند.

9- مدیریت عالی بنیاد باید با اصلاح رویه‌ها و روش‌ها و کنترل و نظارت بر آن، در ارائه خدمات با استفاده از شیوه‌های نوین مدیریتی، به اصلاحات مور نظر اقدام کند بطوری که ضمن کاهش هزینه‌ها و اصلاح مفاسد احتمالی میزان رضایتمندی ایثار گران را بطور واقعی افزایش دهد.

10- مجلس، دولت و بنیاد باید با تهیه نظامهای پنج گانه تسهیلات ایثارگران، شامل: نظام جامع درمان، نظام جامع معیشت و رفاه، نظام جامع آموزشی، اشتغال، استخدام و کارآفرینی، نظام جامع مسکن و نظام جامع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت) جهت تحققِ اهداف عدالت، سلامت، سرعت و سهولت در ارانه خدمات به ایثارگران تلاش و اقدام کنند.

11- بنیاد باید در تعامل با تشکل‌های رسمی ایثارگری با حفظ حقوق متقابل از رفتار و اقدامات کنترلی و نظارتی پرهیز نموده و فضای صمیمی تعامل سازنده را مهیا کند.

12- بخشهای اقتصادی هیچگاه برای ایثارگران منشاء خدمات و ارائه تسهیلات نبوده اند و همواره به حیات خلوتِ مدیران فرصت طلب و سودجو تبدیل شده اند. غفلت مدیریت عالی بنیاد به دلیل مشغله رسیدگی به ایثارگران، همواره فرصت‌های مساعدی برای سودجویی در بخشهای اقتصادی را فراهم کرده است. اگر اصلاحات اساسی در بخشهای اقتصادی ممکن نیست، که تا به حال چنین بوده است، بنیاد با واگذاری آن و تخصیص منافع آن برای حل مشکلات ایثارگران، تمام هم و غم خود را به ارائه خدمات و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهد و از اموری که تا به حال جز بدنامی برای بنیاد برآیندی نداشته است بپرهیزد.

13- برخی از مدیران بنیاد سالهاست که در بنیاد، بدون آنکه نقش مفید و موثری داشته باشند، فضایی را اشغال کرده اند. اینان افرادی بی انگیزه، بی تفاوت و بدون برنامه هستند که اتلاف وقت و منابع بنیاد تنها اثر آنان بوده است. بر کناری آنان از مسئولیت‌ها خواسته جامعه ایثارگری است.

14- بنیاد سازمانی حجیم، پرهزینه و دارای نیروهای ناکارآمدی شده است که اگر فکری برای آن نشود کاملاً زمین گیر خواهد شد. مطالعه جامع درباره ساختار مدیریتی و نیروی انسانی، بخش‌های مفید و غیر مفید سازمان، برای ایجاد تحول آن امری ضروری است.

15- شورای عالی انجمن‌های جانبازان قاطعانه تاکید می‌کند در صورتی که واکنش شایسته و سریع در راستای حل و فصل معضلات فوق الذکر از مسئولین ذیربط مشاهده نشود، در اقدامی گسترده، در سطوحی برتر و بالاتر، مطالبات به حق خود را پیگیری نموده و در صورت لزوم، اجتماع عظیم ایثارگران را در زمان مناسب برنامه ریزی و برگزار خواهد نمود.

در پایان اعلام می‌داریم: شورای عالی انجمن‌های جانبازان این آمادگی را دارد که در خصوص بند‌های مختلف قطعنامه راهکارهای لازم و کارشناسی را ارائه و موجبات تحول و بالندگی در بنیاد شهید و امور ایثارگران را فراهم کند.

" والسلام على عباد الله الصالحین "

بعد از قرائت بیانیه پایانی تجمع مسئولین انجمن‌های جانبازان اعلام به اتمام تجمع کردند و از جانبازان خواستند متفرق شوند اما بخش قابل توجهی جمعیت انبوه جانبازان که بعد از مدتها چنین تجمعی در ساختمان ریاست بنیاد شهید برگزار کرده بودند و با بی توجهی مسئولین نسبت به مطالباتشان مواجه شده بودند تا ساعتی بعد از قرائت بیانیه نیز شعاردادن را تمام نکردند. بخشی از تجمع از کنترل خارج شده و به بیرون از ساختمان بنیاد شهید و مسیر خیابان طالقانی کشیده شد. مأموران نیروی انتظامی از ابتدای برگزاری تجمع در محوطه بیرونی ساختمان حضور داشتند و کنترل وضعیت را به دست گرفتند. تجمع کنندگان در فضای بیرونی ساختمان بنیاد با سردادن شعارهای متفاوتی از جمله «مدیر بی لیاقت نمی‌خوایم نمی‌خوایم» خواستار برکناری رئیس بنیاد شهید شدند.

جانباز 70 درصد عسگری که از اعضای انجمن جانبازان نخاعی است در گفتگو با تسنیم با اشاره به خواسته‌های بر حق جانبازان گفت: «سوء مدیریت‌های بنیاد شهید، اختلاس‌های بانک دی و بدنه بنیاد، اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، اعتراض به وضع معیشت جانبازان و منابعی که به خاطر مدیریت‌های نادرست در بنیاد شهید به هدر می‌رود جزو اصلی‌ترین مباحث مطرح شده از سوی جانبازان برگزار کننده تجمع بود. متاسفانه با وجود اعلام قبلی مبنی بر برگزاری چنین تجمعی از سوی ایثارگران، هیچ یک از مسئولین رده بالا و یا حتی مدیران سطوح دوم و سوم بنیاد هم برای پاسخ به سوالات و مطالبات جانبازان در تجمع حضور پیدا نکردند».

با وجود پایان رسمی تجمع، اعتراض گروهی از اقشار مختلف ایثارگران تا ساعاتی بعد مقابل ساختمان بنیاد درخیابان طالقانی ادامه داشت که نهایتا با حضور فرمانده نیروی انتظامی تهران و ابراز همدردی وی با ایثارگران و درخواست برای پایان تجمع با شعار تشکر و حمایت از نیروی انتظامی پایان یافت.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار