از چندین میلیون اژدهای خفته در ایران تا چاه‌های نفتی که بخشیده‌ایم!

موسس دفتر توسعه کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف، مهاجرت نخبگان از کشور را به بخشیدن چاه‌های نفت به کشورهای دیگر تشبیه کرد و گفت: تعداد استادان ایرانی در آمریکای شمالی نسبت به اساتید دانشگاه‌های دولتی کشور بیشتر است، این ثروتی است که ما از دست داده‌ایم.
کد خبر: ۲۳۰۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴ - 04March 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «علیرضا فیض‌بخش»، موسس دفتر توسعه کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگویی در خصوص تعریف کارآفرینی تصریح کرد: کارآفرینی فرآیندی متشکل از فعالیت‌های جدا از هم، اما غیر مستقل است که در کنار هم شکل می‌گیرند. روح کارآفرینی با خلاقیت عجین شده است، اما محصول این خلاقیت باید امکان فروش در بازار را داشته باشد به این معنا که مورد نیاز مردم باشد.

استاد دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر تداوم تلاش در مسیر کارآفرینی عنوان کرد: در کنار تلاش در این حوزه باید توجه داشت که کارآفرینی موفق نیازمند صرف زمان طولانی است و فرد باید روحیه ریسک‌پذیری داشته باشد.

گام‌های ابتدایی کارآفرینی با ریسک‌های اجتماعی همراه است

فیض‌بخش در خصوص ریسک‌پذیری بیان کرد: گام‌های ابتدایی کارآفرینی معمولا با ریسک‌های اجتماعی همراه است. اطرافیان اطلاعی از آنچه که فرد در اندیشه دارد و در راستای آن حرکت می‌کند، ندارند و کارآفرینان به دلیل جدید بودن راهی که در پیش می‌گیرند با سرزنش‌های اطرافیان مواجه می‌شوند، در چنین شرایطی فرد باید ریسک‌پذیری اجتماعی نیز داشته باشد.

وی با بیان اینکه انتخاب مسیر کارآفرینی باید با ریسک‌پذیری روانی نیز همراه باشد، افزود: اینکه روحیه فرد تا چه میزان آمادگی گام برداشتن در مسیر کارآفرینی را دارد موضوع بسیار حائز اهمیتی است و در واقع باید فرد این آمادگی را در خود ایجاد کند که در صورت سختی و شکست در کار بتواند دوباره شروع کند تا به نتیجه دلخواه دست یابد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اغلب کارآفرینان افرادی هستند که دائم با خود صحبت می‌کنند، این افراد برای خود الگوهایی قرار داده‌اند و بر اساس این هدف‌گیری در حرکت هستند و این صحبت با خود در حقیقت راهکار حفظ روحیه لازم برای ادامه مسیر است.

وی با بیان اینکه کارآفرینی اهدافی از جمله کسب درآمد مطلوب، ارضاء روحیه استقلال‌طلبی و رضایت از فعالیت اجتماعی و انجام اقدامی موثر در جامعه را در بر می‌گیرد، عنوان کرد: در اکثر مواقع ارضاء حس استقلال‌طلبی و گزینه موثر بودن در اجتماع بر منافع مالی نیز پیشی می‌گیرد، هرچند منافع مالی در صورت دست‌یابی به موفقیت در کارآفرینی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه کارآفرینان افرادی فعال و پرجنب‌وجوش و البته آرام هستند، افزود: با روحیه ریسک‌پذیری و تصمیمی جدی می‌توان در راه کارآفرینی گام برداشت، البته طی کردن این راه الزامات دیگری نیز دارد و در کشور ما نیاز ضروری جامعه محسوب می‌شود.

کارآفرینی در ایران با حس وطن‌دوستی آمیخته شود

این استاد دانشگاه با تاکید بر این نکته که در کشور ما کارآفرینی اقدامی واجب است که باید انجام شود، عنوان کرد: برای کشور ما راهی غیر از کارآفرینی وجود ندارد و باید به این سمت حرکت کنیم.

وی بیان کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه امروز شغل مناسبی ندارند و اغلب بیکار هستند، یا از شغل‌شان رضایت ندارند و در کنار این قضیه افرادی که نسبت به بقیه به لحاظ هوش و مهارت برتر هستند، نیز جذب کشورهای پیشرفته می‌شوند.  

متوسط IQ در کشور ما رو به افول است

فیض‌بخش با بیان اینکه متوسط IQ در کشور ما رو به افول است، عنوان کرد: با جذب افراد باهوش توسط کشورهای پیشرفته IQ در کشور ما کاهش می‌یابد، این افراد در کشورهایی که مقیم می‌شوند تشکیل خانواده می‌دهند و فرزندانشان نیز از کشور فاصله می‌گیرند تا در نهایت هویت ایرانی خود را نیز فراموش می‌کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر ارجحیت سرمایه انسانی نسبت به نفت و منابع ملی یک کشور عنوان کرد: زمانی منابع مالی و ثروت‌هایی از جمله نفت دارایی‌هایی یک کشور محسوب می‌شد، اما امروز دارایی یک کشور نیروی انسانی است و از دست دادن نیروی انسانی در حقیقت از دست دادن ثروت در یک کشور است.

وی مهاجرت نخبگان از کشور را به بخشیدن چاه‌های نفت به کشورهای دیگر تشبیه کرد و افزود: تعداد استادهای ایرانی در آمریکای شمالی نسبت به اساتید دانشگاه‌های دولتی کشور بیشتر است و این ثروتی است که ما از دست داده‌ایم، در حالی که برای حفظ ثروت این کشور باید تلاش شود.

فیض‌بخش پرداختن به کارآفرینی را راهی برای حفظ این ثروت دانست و عنوان کرد: در مقوله کارآفرینی قطعا نیاز به کمک دولت و تسهیل قوانین داریم، اما واقعیت این است که نمی‌توان معطل دولت ماند و باید این حرکت از خود افراد شروع شود.

این استاد دانشگاه گفت: جوان ما باید به این نتیجه برسد که باید به صورت خودجوش برای راه‌اندازی کسب‌وکار اقدام کند و بداند بستر لازم برای این موضوع وجود دارد و می‌تواند به فردی موفق در این عرصه تبدیل شود.

وی با اشاره به مصداقی عینی در این خصوص عنوان کرد: امروز حرکت موثری در بخش تجارت دیجیتالی آغاز شده است و اغلب افراد فعال در این عرصه جوانان همین کشور هستند و از این راه درآمدهای بسیار خوبی در کشور کسب می‌کنند، البته در سایر بخش‌ها نیز جوان باید حرکت کند.

ایران مامن چندین میلیون اژدهای خفته

فیض‌بخش بیان کرد: امروز چند میلیون جوان بیکار یا ناراضی از شغل داریم که مصداق چندین میلیون اژدهای خفته هستند که اگر از خواب بیدار شوند، اتفاقات ژرف و موثری در کشور رخ می‌دهد و مهمترین نقش جامعه امروز کمک به بیداری این ظرفیت فوق‌العاده است.

وی افزود: اینکه مغزهای متفکر کشور و در حقیقت ثروت کشور را با بخشیدن آنها به کشورهای دیگر از دست می‌دهیم، یک حقیقت است، در صورتی که همین جوان با اتکای به خود می‌تواند هم خودش به موفقیت دست یابد و هم زمینه توسعه کشور را مهیا کند.   

این استاد دانشگاه با تاکید بر نقش معلمین و اساتید دانشگاه در این خصوص، گفت: اساتید و معلمین باید جوان را به سمت کارآفرینی و پرورش ایده و خلاقیت سوق دهند، جوان باید از وابستگی به دولت و اینکه فردی با دست‌گیری از وی شغلی به او هدیه کند فاصله بگیرد. این جوان باید از زندگی کارمندی پرهیز کرده و استعدادهایش را بیدار کند.

فیض‌بخش مصصم بودن را اولین گام بعد از برخروداری از روحیه ریسک‌پذیری دانست و عنوان کرد: جوان باید خود را به مهارت لازم مجهز کند. باید "بیزنس‌پلن"، متدهای خلاقیت و ... را بیاموزد. راه آموختن این مهارت‌ها در دنیای ارتباطات اصلا دشوار نیست و جوان فعال و پویا می‌تواند با بهره‌گیر از فضای مجازی و اینترنت این مهارت‌ها را کسب کند.

وی تجربه کار کردن را نیاز ضروری جوان جامعه ما عنوان کرد و افزود: جوان در جامعه ما بعد از فارغ شدن از تحصیلات جویای کار است آنهم کاری که در حقیقت به او هدیه شود، در صورتی که در کشورهای پیشرفته از سنین نوجوانی افراد فعال هستند و مهارت لازم را کسب می‌کنند. به هر حال جوان باید دوره‌ای را در مراکز مختلف به فعالیت مشغول شده و به این طریق با دنیای کار آشنا شود و تجربه لازم را کسب کند.

ایده ندارید؟ اینترنت هست

فیض‌بخش گام بعدی را تعریف خلاقیت و ایده عنوان کرد و در خصوص راه دستیابی به ایده عنوان کرد: برخی افراد صاحب ایده هستند، اما برخی که به ظن خودشان نمی‌توانند ایده خاصی ارائه دهند، نیز محروم از توانایی کارآفرینی نیستند و می‌توانند از ایده سایر کشورها و افراد استفاده کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با بهره‌گیری از دنیای اینترنت می‌توان از اقدامات و طرح‌هایی که در سایر کشورها اجرا می‌شود اطلاعات لازم را به دست آورد و این ایده‌ها را بومی‌سازی و در منطقه خود اجرا کرد و این یکی از راه‌های دست‌یابی به ایده است.

منبع: ایسنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار