گزارش مردمی نمایش «غبار»؛

«غبار»؛ نمایشی که مخاطب را دست‌کم نمی‌گیرد

اکثر مخاطبان نمایش «غبار» بر این نکته تاکید داشتند که برای اولین بار نمایشی مذهبی دیده‌اند که «شعار» نمی‌داد.
کد خبر: ۲۳۰۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵ - 05March 2017
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نمایش آیینی غبار از حرکت‌های فرهنگی قابل تاملی است که توانسته سلایق متفاوتی را راضی نگه دارد. جالب اینکه غبار با توجه به موضوع خاصی که دارد، فراوانی مخاطب آن، یک موفقیت محسوب می‌شود. نکته مهم در خصوص مخاطبان این نمایش این است که افرادی که به ظاهر میانه‌ای با این گونه آثار ندارند، ارتباط بیشتری با نمایش برقرار کرده‌اند.
 
زن دانشجویی با پوشش خاصی که دارد دلیل خوب بودن نمایش غبار را عدم شعاری بودن آن می‌داند. این نکته تقریبا در میان نظرات مخاطبان مشترک بود.
 
در عین حال مردی که استاد دانشگاه است، معتقد است که غبار هر چند به موضوعات مهمی اشاره می‌کند، اما از ضعف انطباق تاریخی و حوادثی مجهول نام می‌برد. به اعتقاد وی صحنه شهادت حضرت زهرا (س) گیرا بود.
 
از ویژگی‌های خوب این نمایش که همه بر خوب بودن آن تاکید می‌کردند، تابلوی شهادت حضرت زهرا (س) بود که همه را منقلب کرده بود. این صحنه‌ نسبت به اجراهای پیشین خود از پختگی و درخششی برخوردار بود که با فصل‌های دیگر نمایش هماهنگی محکمی داشت.
 
در میان تماشاگران کسانی هم بودند که انتظار داشتند نمایش تماما مربوط به زندگی حضرت فاطمه (س) داشته باشد. دلیل آمدن آنها به این نمایش هم این بود که یک روضه نمایشی ببینند.
 
در حالی که چند دختر نوجوان که برای کنکور درس می‌خوانند و چندان به داشتن حجاب مقید نیستند، معتقد بودند: نمایش غبار بهترین نمایش مذهبی است که دیده‌اند. آنها همچنین اشاره می‌کردند نمایش مذهبی جای روضه خواندن نیست و باید داستان داشته باشد.
 
نکته دیگر اینکه برخی تماشاگران که وجهه مذهبی داشتند، می‌گفتند: چندان با فضای سیاسی آن ارتباط برقرار نکرده‌اند و باید از ویژگی‌های شخصیت حضرت زهرا (س) بیشتر گفته می‌شد.
 
این درحالی است که بعضی از همین مخاطبان مذهبی نظرشان این بود که با شخصیت‌های نمایش بخصوص میرزا مشفق به خوبی ارتباط گرفته‌اند و باید از این دست نمایش‌ها بیشتر روی صحنه برود.
 
اینکه نمایش آیینی غبار حرف‌های زمانه را می‌زند از نظرات مشترک اغلب مخاطبان بود. در این میان تعداد کسانی که با نمایش هیچ ارتباطی برقرار نکرده‌اند، تقریبا وجود نداشت. حتی شکل اجرای انتزاعی ابتدای نمایش که در نگاه اول ارتباطی با قصه کلی نمایش ندارد، در تفاسیر مردم از آن تعبیر درستی می‌شود.
 
از شمای کلی آرای مخاطبان به این نتیجه می‌رسیم که بسیاری از کارگردانان و نویسندگان توجهی به شعور منتقدان ندارند. اشاره مخاطبان به نکته‌های ظریف و پنهان نمایش غبار نشان از این دارد که مردم دارای درک هنری بالایی نسبت هنرمندنماهایی هستند که جز هنر برای هنر، به چیزی معتقد نیستند.
 
هنرمندان نمایش غبار، اصل را بر مخاطب قرار داده‌اند. این مهم دلیل توفیق این نمایش و استقبال آن از سوی مردم است. از این نظر نمایش آیینی غبار می‌تواند الگوی مناسبی برای نمایش‌های دیگر بخصوص نمایش‌های مذهبی باشد.

انتهای پیام/ ۱۶۱
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار