رئیس جمهور در روز درختکاری:

حفاظت از محیط زیست بسترساز توسعه پایدار است

رئیس جمهور گفت: پایداری توسعه در گرو حفاظت از محیط زیست است چرا که سلامت محیط زیست، ضامن حفظ سلامت و نشاط جامعه است.
کد خبر: ۲۳۰۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴ - 05March 2017

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و روز درختکاری، پس از کاشت یک نهال، روز درختکاری را مناسبتی حائز اهمیت عنوان کرد و اظهار داشت: امروز حیات ما وابسته به محیط زیست است و موضوع محیط زیست و حفاظت از آن دیگر به هیچ وجه مسئله‌ای تشریفاتی و فرعی نیست و ضروری است که مردم در این روز، مشارکت بیشتری در موضوع کاشت درخت و گسترش فضای سبز داشته باشند.

وی افزود: البته روز درختکاری به این معنا نیست که فقط امروز درخت بکاریم و به طبیعت توجه کنیم، بلکه معنای آن این است که یکبار دیگر محیط زیست، جنگل‌ها و پوشش طبیعی کشور و نحوه مراقبت از آن را مورد بازنگری قرار دهیم.

رئیس‌‌جمهور تصریح کرد: درخت همانگونه که آیت و نشانه حق است، نشانه‌ای نیز از عملکرد انسان‌هاست، شادابی و سلامت درختان به معنای درستی رفتار ما با طبیعت است و وقتی که درختان و طبیعت پژمرده باشند، یعنی رفتار ما با آنها درست نبوده است.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به نقش مهم محیط زیست گفت: امروز حیات ما وابسته به محیط زیست است و موضوع محیط زیست و حفاظت از آن دیگر به هیچ وجه، مسأله‌ای تشریفاتی و فرعی نیست، اگر محیط زیست ما دچار مشکل شود، سلامت جامعه و مسایل اجتماعی و حتی امنیت اجتماعی در خطر می‌افتد.

روحانی با بیان اینکه امروز فشار زیادی روی منابع آب، زمین و خاک و هوا وجود دارد که باید این فشار از روی منابع طبیعی برداشته شود، خاطر نشان کرد: راه کم کردن این فشار، بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید، اعمال مدیریت صحیح و ارتقاء بهره‌وری است. از فشار به طبیعت باید در مسیر گذر به سمت بهره‌وری حرکت کنیم، به منابع آبی تعادل بخشیده و وضع هوا، آب، جنگل‌ها و تالاب‌ها را بهبود بخشیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که دولت یازدهم برای تحقق توسعه پایدار با رعایت الزامات حفاظت از محیط زیست چه اقداماتی کرده است؟، گفت: این دولت از روز اول به مسأله محیط زیست، اهمیت زیادی داده است.

روحانی ادامه داد: دولت تدبیر و امید، شورای عالی محیط زیست را احیاء و جلسات منظم آن را برگزار کرده است. همچنین در این دولت تهیه پیوست زیست محیطی برای طرح‌های بزرگ و ملی، تبدیل به الزامی قانونی شده است.

رئیس‌‌جمهور تصریح کرد:امروز وزارت نیرو دقت و سختگیری بیشتری نسبت به بهره‌برداری از منابع آبی زیرزمینی، اعمال می‌کند و اقدامات اساسی برای احیاء تالاب‌ها، هورها و دریاچه‌ها انجام شده است و در مسیر تثبیت احیاء تعداد زیادی از تالاب ها و دریاچه‌هایی قرار گرفته‌ایم که در حال خشک‌شدن بودند.

روحانی افزود: اجرای تعدادی از سدها به دلیل نداشتن پیوست‌های زیست‌محیطی متوقف شده و اجرای برخی طرح‌های بزرگ از جمله احداث جاده‌ها و خطوط ریلی، برای رعایت الزامات زیست محیطی با تغییراتی مواجه شده است.

رئیس‌‌جمهور اظهار داشت: این دولت که بعضی‌ها نام دولت محیط زیست هم به آن داده‌اند، به مسأله حفاظت از محیط زیست بسیار اهمیت داده و معتقد است توسعه باید پایدار باشد و پایداری توسعه در گرو حفاظت از محیط زیست است چرا که سلامت محیط زیست، ضامن حفظ سلامت و نشاط جامعه است.

روحانی ادامه داد: در اسلام نیز تأکید فراوانی بر ضرورت حفاظت از گیاهان، آب، خاک و حتی حیوانات شده است و سیره پیامبر(ص) نیز بر همین مبنا استوار بوده است. امروز در کشورمان نیز هم رهبر معظم انقلاب تأکید فراوانی بر ضرورت حفاظت از محیط زیست دارند و سیاست‌های کلی حفاظت محیط زیست را ابلاغ فرموده‌اند و قوای مختلف کشورنیزعزم جدی در این مسیر دارند.

رئیس‌‌جمهور اظهار داشت: باید سازمان‌های مردم نهاد نیز در این زمینه بیش از گذشته فعال شده و خود مردم نیز بویژه با توجه به فرا رسیدن ایام نوروز و بهار طبیعت، یکبار دیگر مسئولیت‌هایشان در برابر محیط زیست را مورد بازنگری قرار دهند و هر کس از خودش بپرسد که چه سهمی و چه مسئولیتی برای حفاظت از محیط زیست دارد.

روحانی تصریح کرد: از همه هنرمندان، ورزشکاران، اساتید و نویسندگان و کسانی که در فضاهای مجاز فعال هستند، می خواهم که توجه بیشتری به مسأله حفاظت از محیط زیست داشته باشند و جامعه را برای حراست از محیطی که در آن زندگی می‌کنیم، تشویق کنند.

رئیس‌‌جمهور خاطرنشان کرد: در هفته‌های گذشته شاهد مشقات مردم اهواز، ناشی از گرد و غبار بودیم و در تهران و شهرهای دیگر نیز شاهد آلودگی هوا هستیم؛ اینها همه هشدارهایی برای ما هستند تا مسئولیت خودمان را در برابر محیطی که در آن زندگی می‌کنیم ، فراموش نکنیم و بسیار امیدوارم که با همکاری و همدلی مردم و دولت، بتوانیم به مسئولیت‌های خود در قبال محیط زیست عمل کرده و از این مسیر به خوبی عبور کنیم.

گفتنی است که در حاشیه این مراسم، گزارشی از اقدامات سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در حوزه‌های اقدامات قانونی و ساختاری و تهیه و تدوین مقررات و قوانین لازم، اجرای طرح‌های مدیریت منابع طبیعی، فرهنگ‌سازی و مشارکت مردمی، اقدامات حقوقی و مقابله با تخلفات و اقدامات حفاظتی ارائه شد.

انتهای پیام/331

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار