رزم مردانه در قامت یک فرمانده

همسر شهید پژگاله گفت:درعملیات های مختلف حضور داشت و زمانی که شهید شد تازه فهمیدم که فرمانده بوده است ازجبهه برایم هیچ مطلبی نمی گفت.
کد خبر: ۲۳۰۵۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰ - 20March 2017

طاهره دهقانی همسر شهید محمد پژگاله در گفت وگو با خبرنگار دفاع پرس در خورزستان، با اشاره به خصوصیات همسر شهیدش اظهار داشت: موازین شرعی و مسائل اخلاقی را رعایت می کرد. نسبت به رعایت حجاب و مسایل اخلاقی خیلی حساس بود و زمانی که می دید افرادی این موارد را رعایت نمی کنند بسیار ناراحت می شد. اگر فردی غیبت می کرد سریع به آن فرد تذکر می داد و از این کار وی را  برحذر می داشت. بسیار خوش رفتار بود به همه احترام می گذاشت و اخلاق و رفتار انسانی اش زبانزد عام و خاص بود.

وی افزود: دوران ابتدایی و راهنمایی را با موفقیت گذراند. دوره دبیرستان را در رشته بازرگانی درس خواند و در سال 1359 دیپلم گرفت. در دوران انقلاب در فعالیت های قبل از انقلاب حضوری فعال داشت و بعداز پیروزی انقلاب اسلامی عضو سپاه شد. بعد از گذراندن دوره آموزشی کوتاه مدت عضو بسیج شد و در دوران جنگ دورهای تکمیلی سلاح های نظامی را آموخت. بعد از گذراندن این دوره پاسدار رسمی سپاه انتخاب شد.

دهقان بیان کرد: همسرم در دوران جنگ خیلی کم و محدود به مرخصی می آمد ولی به نیروهایش به راحتی مرخصی می داد. یادم می آید 45 روز که جبهه بود 15 روز مرخصی داشت ولی بیشتر مواقع سه ماه که جبهه بود بعد به مرخصی می آمد و کمتراز 15روز می ماند و می رفت.

همسر شهید پژگاله یادآورشد: من زمانی که محمد شهید شده بود فهمیدم فرمانده بوده است و هیچ حرفی در مورد جبهه و کارهای جنگ در خانه نمی زد. تقریبا 2 سال و  8 ماه زندگی مشترک با محمد داشتیم ولی شاید یکسال هم در خانه نبود. همیشه جبهه بود ولی به همین مدت که کنارش زندگی کردم خدا را شکر می کنم.

 
 
فرمانده ای که همسرش هم تا زمان شهادت خبرنداشت فرمانده است
 
وی ادامه داد: محمد همیشه به من می گفت دعا کن شهید شوم، من هم می گفتم دعا می کنم همه سربازان اسلام سالم و صحیح بروند و برگردند ولی محمد از من پیش خدا مقرب‌تر بود و دعایش مستجاب شد و به هدفش رسید و ان شاءالله آن دنیا شفاعتم کند. در این دنیا به این نکته رسیدم که واقعا شهدا زنده اند و عنایت ویژه ای نسبت به خانوادهایشان دارند«ولاتحسبن الذین قتلوابل احیاءعندربهم یزرقون » واقعیت عینی است که با تمام وجودم درک کرده ام. شهدا زنده اند و در نزد پروردگارشان روزی می خورند، جسم آنها وجود ندارد والا بیش از گذشته به خانوادهایشان نظر دارند.

همسر شهید یادآور شد: فرمانده ای که احوال نیروهایش را می پرسید زودتر از آنها سلام و احوال پرسی می کرد و نیروهایش را شرمنده می کرد. انسانی خود ساخته و ارزشی که اهل مطالعه بود و از رفتار و عملش می توان به این نکته رسید که مباحث اعتقادی و ارزشی برایش مهم و ارزشمند است.

همسر شهید ادامه داد: سرکشی به خانواده شهدا و رسیدگی به یتیمان همیشه در دستور کار داشت و به امام خمینی (ره) علاقه‌مند بود و می گفت هر چه داریم از ایشان داریم. همیشه با وضوبود. بسیار به مسائل اخلاقی و ارزشی بها می داد و آرزویش ساخت مسجد بود.

وی در مورد حضور همسرش در جنگ یادآور شد: در مرداد سال 65 با جمعی از بچه‌های سپاه مأموریت یافت برای خرید اسلحه به چین برود. فرماندهان نظامی چین که هوش و ذکاوت محمد و همکارانش را دیدند، پرسیدند شما با اینکه جوانید تجربه زیادی دارید چند سال در جبهه هستید؟ محمد گفت: 6 سال. پرسیده بودند این همه سال در جنگ بودید، دیوانه نشدید؟ محمد جواب داده بود ما مسلمان هستیم، قدرت ایمان و اعتقاد به معاد است که این صبر را به ما داده است.

همسر شهید خاطر نشان کرد: از آغاز جنگ در همه عملیات های دوران دفاع مقدس در جبهه حضوری فعال داشت. از بنیانگذران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آبادان بود و در عملیات کربلای5 با تمام توان جنگید. در مدت یک سال و نیم در غرب،کردستان و ارومیه مسئولیت قرارگاه حمزه سید الشهداء(ع) واحد طرح و عملیات را برعهده داشت و در زمان شهادت در ستاد مرکزی قرار گاه خاتم الانبیاء(ص) فعالیت می کرد. چند مرتبه نیز در جبهه  زخمی شده بود. محمد 14 اسفند سال 65 در عملیات کربلای پنج در شرق دجله به شهادت و هدفش رسید.

شهید محمد پژگاله در بخشی از وصیت نامه اش آورده است: «ما نسل خدایی هستیم،رنج ها و ناراحتی های این نسل زیاد است ولی در عوض نسل های آینده نتیجه این زحمات را می بینند و اگر ما الان سهل انگاری کنیم، نسل های آینده مارا لعنت می کنند». آیا ثمره خون شهدا و ایثار و فداکاریشان را امروز در جامعه نمی بینیم،آرامش و امنیت و اقتدار جامعه امروز نتیجه همین رنج ها و ناراحتی هایی بود که شهدایی همچون سردار پژگاله ها تحمل کردندتادر حال حاضر بتوانیم مستقل و آزاد و بدون دغدغه ها و مشکلات دوران جنگ زندگی کنیم.

انتهای پیام/191
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار