معرفی کتاب؛

بازخوانی روزهای انقلاب در رمان «نرگس»

کد خبر: ۲۳۰۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷ - 06March 2017

بازخوانی روزهای انقلاب در رمان «نرگس»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، انقلاب اسلامی ایران در دل خود هزاران داستان کوچک و بزرگ دارد که هر کدام می‌تواند دست مایه‌ای برای خلق رمان شوند؛ بخصوص اینکه نویسنده خود از نزدیک شاهد اتفاقات آن سال‌ها باشد.

رمان «نرگس» اثری است که انقلاب را از زاویه دید نوجوانان روایت می‌کند که در نوع خود اقدامی به جا و ضروری است. شخصیت اصلی رمان دختری است که به خاطر حفظ حجاب از تحصیل باز می‌ماند.

«رحیم مخدومی» در رمان«نرگس» ماجرای اسماعیل را شرح می‌دهد که خواهرش نرگس به دلیل محجبه بودن از مدرسه اخراج شده است. او به هر دری که می‌زند نمی‌تواند خواهرش را به مدرسه بفرستد؛ حتی به سر کار می‌رود تا بتواند برای نرگس معلم خصوصی بگیرد. اما این تنها دغدغه اسماعیل نیست. او از یک سو دایی روحانی‌ای دارد که مدام در تعقیب و گریز با نیروهای ساواک است. از سوی دیگر، پدر اسماعیل و خود او به دلیل فعالیت‌های انقلابی دستگیر می‌شوند؛ وقتی هم که پدرش به زندان می‌افتد، تامین معاش خانواده بر دوش اسماعیل می‌افتد. ولی همه این اتفاقات، به همراه شهادت دایی و یکی از معلمان مدرسه، او را مصمم‌ می‌کند که حتی بیش از گذشته به مبارزه و تلاش برای فرستادن نرگس به مدرسه، بپردازد. او به جز پخش اعلامیه‌های انقلابی، در محیط مدرسه هم برای شوراندن بچه‌ها علیه کادر طاغوتی مدرسه کوتاهی نمی‌کند. چنانچه در پایان داستان، خانم فرحزاد معلم بی‌حجابی که اعتقادی هم به انقلاب نداشته است با روسری به مدرسه می‌آید.

قسمتی از متن کتاب؛

«صدای مسلسل گوش‌هایم را پر کرده است. یکی را می‌بینم که خون از دهانش بیرون می‌زند و به زمین می‌افتد. از بالای یکی از مغازه‌ها، چیزی پرتاب می‌شود طرف نظامی‌ها. ناگهان یک جیپ «تش می‌گیرد. در یک آن، همه پشت بام‌های اطراف پر می‌شود از جوانان. همه‌شان کوکتل به دست دارند. جرات ایستادن ندارم. رگبار از بالای سرمان می‌گذرد. کوکتل‌ها پرتاب می‌شود طرف نظامی‌ها. مسلسل‌چی‌ رگبار را می‌گیرد طرف بام‌ها. چند نفر تیر خورده‌ها را سر دست بلند می‌کنند و شعار می‌دهند: برادر شهیدم، راهت ادامه دارد...

«نرگس» در 271 صفحه به قلم «رحیم مخدومی» نوشته و از سوی انتشارات «سوره مهر» در 5000 نسخه نتشر شده است.

انتهای پیام/161


نظر شما
پربیننده ها