یادداشت

راه‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی یک نظام اقتصادی است که باید هماهنگ با سیاست‌های کلان سیاسی و امنیتی نظام اسلامی و برای مقاومت در برابر اقدامات تخریبی شکل ‌گیرد.
کد خبر: ۲۳۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۱ - 05July 2014

راه‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی

خبرگزاری دفاع مقدس، اقتصاد مقاومتی را نمی توان صرفاً مقاومت اقتصادی تصور کرد، بلکه ایجاد امنیت و ثبات در اقتصاد و عدم تزلزل در برابر شوکهای خارجی اقتصادی یا همان استقلال اقتصادی، از شاخصههای بارز آن است.

دشمن در طول چندین دهه اخیر تمام ابزارهای مبارزه با تفکر جمهوری اسلامی را روی میز قرار داده و امتحان کرده است، اما ابزاری که همیشه در کنار ابزارهای دیگر بوده مبارزه اقتصادی است که امروز به آخرین و مؤثرترین ابزار دشمن تبدیل شده و در صورت غفلت داخلی خطرآفرین خواهد بود.

اقتصاد مقاومتی یک نظام اقتصادی است که باید هماهنگ با سیاستهای کلان سیاسی و امنیتی نظام اسلامی و برای مقاومت در برابر اقدامات تخریبی شکل گیرد تا بتواند در برابر ضربات تحریمها و توطئههای گوناگون اقتصادی نظام استکبار مقاومت نماید.

اصلاح الگوی مصرف

نقطه شروع اقتصاد مقاومتی برنامهریزی برای اصلاح الگوی مصرف است. مصرف تولید را جهت میدهد و این دو در کنار هم جهت سرمایهگذاری را مشخص میکنند. با رونق تولید داخلی و کاستن از وارداتی که میتواند به افول و کم رونقی و توقف واحدهای تولیدی داخلی منجر شود استقلال اقتصادی، قطع وابستگی به خارج و ارتقای فناوری در سطح کلانتر شکل می گیرد.

حل کمبود نقدینگی در بخش تولید

بخش تولید در اقتصاد دچار مشکلات فراوان و چالشهای جدی از جمله در زمینه تأمین ارز و اعتبار است که حمایت مضاعف دولت و بانک مرکزی را در این زمینه میطلبد. به عنوان مثال بانک مرکزی باید بتواند با افزایش سرمایه بانکها شرایط را برای خروج آنان ازحالت انقباضی فعلی فراهم سازد و زمینه افزایش تسهیلاتدهی به تولید را فراهم نماید.

دراین میان دولت هم وظیفه دارد با مفاسد اقتصادی از جمله مفاسدی که بانکها خود عامل آن هستند برخورد کند واصلاح نظام بانکی را در دستورکار خود قرار دهد وضمن آن زمینههای توزیع مناسب منابع دربخشهای مختلف اقتصاد را به وجود آورد. اگر منابع به درستی و به طور منسجم و منظم به بخش تولید هدایت میشد و این پراکندگی توزیع منابع نبود غرب به فکر تحریم بانکی ایران نمیافتاد و تحریمها بر اقتصاد ایران کارگر نمیشد.

کاهش وابستگی به نفت

کاهش وابستگی به نفت یکی دیگر از نکات مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی است. این وابستگی که به تعبیر رهبرمعظم انقلاب «میراث شوم صد ساله ماست» باید از بین برود. رشد صنایع دانشبنیان از جمله کارهایی است که میتواند تا میزان زیادی این خلأ را پرکند. حمایت از تولیدکنندگان داخلی، ترویج مصرف کالاهای ایرانی در بازار مصرف و همچنین حمایت از صادرات غیرنفتی از مؤلفههایی است که موجب کاهش وابستگی اقتصاد به نفت میشود.

گفتمانسازی

تبدیل بحث اقتصاد مقاومتی به گفتمان رایج در دانشگاهها، مراکز علمی و مجامع مذهبی ضروری است. اقتصاد مقاومتی یک واقعیت است که باید آن را به فرهنگ و گفتمان تبدیل کرد. بهترین الگو برای ایجاد رابطه بین فرهنگ و اقتصاد مقاومتی الگوبرداری از فرهنگ بسیج و دفاع هشت ساله ما در برابر همه دنیاست.

حذف ریخت و پاشها و مدیریت مصرف

ویژگی های اقتصاد مقاومتی حذف ریختوپاش و افزایش بهرهوری است. ایجاد شرکتهای دانشبنیان و حمایت از آنها نیز از مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی است که نقش مهمی در افزایش توان کشور به منظور حرکت در مرزهای دانش دارد. ضمن آنکه این موضوع باعث کاهش آسیبپذیری در مقابل تحریمها می شود.

مثال بارز مقاومت در مسائل اقتصادی آن است که ما از اول انقلاب بهویژه در زمان جنگ تحمیلی همواره تحتتحریمهای اعمالشده از سوی امریکا و کشورهای همسوی او بودهایم. آزموده را آزمودن خطاست؛ یعنی ایران نیازی به آزمایش تحریمهای اقتصادی اعمالشده از سوی غرب علیه خود ندارد، زیرا 32 سال است که تحت فشار این تحریمها به حیات پویای خود ادامه داده است.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار