وحشت رژیم صهیونیستی از منابع سه‌گانه قدرت لبنان

رژیم صهیونیستی که پیش از این از توانمندی‌های بالای حزب الله لبنان در هر تقابل آینده نظامی می‌ترسید، این روزها از وحدت و همبستگی داخلی در لبنان و مواضع جسورانه رئیس جمهور این کشور نیز در هراس است.
کد خبر: ۲۳۰۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳ - 07March 2017
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان، هیچ ناظری نمی‌تواند نسبت به هجمه گسترده رژیم صهیونیستی در این روزها و تقابل فراگیر آن با لبنان بی‌تفاوت باشد. هجمه‌ای که این روزها به حد بی‌سابقه‌ای از تنش و فشار از طریق رسانه‌ها و عرصه سیاسی و دیپلماتیک رسیده و دولت لبنان و توانمندی‌های حزب‌الله و امکانات نظامی آن را هدف قرار داده است و تلاش دارد فشارهای بین‌المللی ضد ایران را به علل مختلف افزایش دهد؛ زیرا از مهم‌ترین اقدامات جمهوری اسلامی ایران حمایت از محور مقاومت در منطقه و به ویژه حزب‌الله لبنان است.

هجمه‌ای که رژیم صهیونیستی این روزها ضد لبنان دنبال می‌کند، مبتنی بر بسیاری از اطلاعات و عناصری است که اسرائیل سعی دارد آنها را هدف قرار دهد. مهم‌ترین این عوامل عبارتند از:

توانمندی‌های حزب‌الله

- رژیم صهیونیستی همواره به دنبال جلوگیری از افزایش توانمندی‌های نظامی حزب‌الله به صورت عام و قدرت موشکی آن به صورت خاص بوده است. اسرائیل همواره نیروهای هوایی و دریایی خود را در مرزهای لبنان و سوریه در حالت آماده باش نگهداری می‌کند تا بتواند نظارت دقیق بر کامیون‌های تسلیحاتی که به دست حزب‌الله لبنان می‌رسد، داشته باشد. این رژیم همواره بر ضد تعدادی از کامیون‌ها که آنها را مظنون به انتقال سلاح و موشک‌ها برای مقاومت می‌داند، در مکان‌ها و مناطق و مسیرهای مختلف شلیک کرده است. این حملات گاهی در نتیجه اطلاع دقیق یا نسبتاً دقیق و در بیشتر موارد نیز به صورت فرضی و احتمالی انجام شده است. رژیم اسرائیل به این ترتیب تلاش دارد معادله توازن استراتژیک که حزب‌الله لبنان در دستیابی به توانمندی‌های موشکی ایجاد کرده است را در هم بشکند. معادله‌ای که از طریق آن نیروهای مقاومت موفق به تهدید به تخریب و موشک باران بسیاری از اهداف استراتژیک در داخل سرزمین‌های اشغالی شده که خطرناک‌ترین و حساس‌ترین آنها تأسیسات هسته‌ای دیمونا در صحرای النقب و انبارها و کشتی‌های انتقال آمونیاک در بندر حیفا است.

- ابراز نگرانی‌های جدی در داخل محافل صهیونیستی نسبت به مانورهای احتمالی حزب‌الله لبنان به وجود آمده که مبتنی بر نفوذ عناصر این حزب به داخل الجلیل اشغالی در عملیات عبور سریع از مرزها از طریق روی زمین یا تونل‌های احتمالی است. کارشناسان و مشاوران نظامی رژیم صهیونیستی معتقد است این تونل‌ها احتمالاً با کمک‌های فنی و تکنولوژیک کره شمالی برای نیروهای مقاومت در لبنان حفاری شده باشد. چرا که این کشور در دنیا در زمینه حفاری موفقیت آمیز تونل‌ها معروف است. این نگرانی علاوه بر توانمندی‌ها و قدرت بالای عناصر حزب‌الله در نفوذ و انجام عملیات ویژه است. این مانورهای احتمالی ممکن است از طریق یگان‌های ویژه رضوان در عمق سرزمین‌های اشغالی انجام شود و همین موضوع فکر مسئولان سیاسی و فرماندهان نظامی و کارشناسان دشمن صهیونیستی را به خود مشغول کرده است.

همبستگی داخلی در لبنان

همبستگی داخلی موجود و بی‌سابقه در لبنان یکی از نکات منفی برای دشمن اسرائیلی است که این روند را در تقابل با حزب الله یکی از موضوعات حساس و خطرناک ارزیابی می‌کند. در درجه اول اسرائیلی‌ها عادت نداشته‌اند در لبنان توافق مردمی و سیاسی تقریباً کاملی در رابطه با به رسمیت شناختن نقش مقاومت در حمایت از لبنان به عنوان یکی از پشتیبانان اساسی ارتش این کشور وجود داشته باشد و از سوی دیگر رئیس‌جمهور لبنان در دیدگاه‌ها و رویکرد خود و عزم و اراده برای دفاع از کشور یکی از حامیان مقاومت بود و پرچم استراتژی دفاعی مبتنی بر مثلث ارتش، ملت و مقاومت را بر دوش بکشد. این موضوعات یکی از موارد منفی برای اسرائیل بوده که آن را نمی‌پذیرد و مقاومت و از بین آن را حق خود می‌داند.

همچنین یک منبع نظامی اسرائیل نسبت به توانمندی‌های روزافزون ارتش لبنان ابراز شگفتی کرده و در مورد آن هشدار داده است. این منبع همچنین نسبت به تصمیم واضح ارتش برای تعهد به مبارزه و تقابل با یگان‌های دشمن اسرائیلی در کنار عناصر مقاومت در هر درگیری آینده ابراز شگفتی کرد که این موضوع برای دشمن صهیونیستی تحولی مهم به شمار می‌رود که انتظار آن را از ارتش اسرائیل نداشت و عادت داشت به نحو دیگری با تجاوزهای اسرائیل برخورد کند. برخوردی که ناشی از تردید و نگرانی از اختلاف فاحش در توانمندی‌های نظامی بوده یا اینکه تصمیم واضح وجسورانه مسئولان لبنانی که قبلا وجود نداشت،‌ آنها را به این موضع دعوت کرده که هر در صورت یک امتیاز و نقطه قدرت به شمار می رود.

به هر روی طبیعی است که رژیم صهیونیستی این عناصر و اطلاعات در لبنان را خطر و چالش و تهدیدی برای خود ارزیابی کرده و با هشیاری و نگرانی از بالا رفتن توانمندی‌های ارتش لبنان و حزب‌الله سخن گفته و موضوع وحدت داخلی لبنان در سایه دولت و حاکمیت متقاعد به معادله سه جانبه ارتش، ملت و مقاومت را مورد توجه قرار دهد. علاوه بر این که این کشور رئیس جمهوری دارد که در مواضع خود ثابت قدم بوده و دیدگاه استراتژیک روشنی دارد و طبیعی است که اسرائیل با تمامی ابزارهای ممکن که در اختیار دارد ، برای از بین بردن و آسیب زدن به این عناصر که آن را خطر موجودیتی برای خود می‌داند، وارد عمل خواهد شد؛ اما طبیعتا رهایی از این خطرات برای اسرائیل آسان نیست.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها