در نشست خبری گزارش نقض حقوق بشر در آمریکا،‌ انگلیس و فرانسه مطرح شد؛

عباسی: استکبار و صهیونیسم جهانی از حقوق بشر استفاده ابزاری می‌کنند/ غربی‌ها با مبانی خودشان نیز محکوم می‌شوند

مجریان تهیه و تدوین گزارش نقض حقوق بشر در آمریکا، انگلیس و فرانسه در سومین سال انتشار این اسناد به تشریح فرآیند تهیه و محتوای این گزارش‌ها پرداختند.
کد خبر: ۲۳۰۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳ - 07March 2017
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، علی عباسی‌اصل،‌ دبیر ستاد جهانی حمایت از حقوق بشر، در نشست خبری گزارش نقض حقوق بشر در آمریکا،‌ انگلیس و فرانسه اظهار داشت:‌ ستاد جهانی حمایت از حقوق بشر یک سازمان مردم نهاد غیردولتی است که «هر چند اعتقادی به مصادیق حقوق بشری غربی‌ها نداریم، اما اسنادمان را بر اساس همان مصادیق تنظیم کرده و آنها را محکوم کرده‌ایم.»

دبیر ستاد جهانی حمایت از حقوق بشر با تأکید بر اینکه هدف از تشکیل ستاد جهانی حمایت از حقوق بشر «حمایت از حقوق بشر به معنای واقعی است» گفت: هر ساله جنایت‌های مسلم و معلومی در آمریکا و انگلستان علیه بشریت اتفاق می‌افتد اما به دلیل نداشتن رسانه و نبود زمینه برای مستضعفین که این کار را به شکل اساسی پیگیری بکنند، مغفول می‌ماند.

عباسی در ادامه گفت: استکبار و صهیونیسم جهانی هر جا که حقوق بشر نفعی برایش داشته است از این ابزار استفاده کرده است.

وی با اشاره به اینکه به زودی سند نقض حقوق بشر انگلستان منتشر خواهد شد گفت این سند در همایش «دو قرن مقاومت در برابر استعمار» در بوشهر رونمایی خواهد شد.

محمد جواد موسی‌نژاد، رئیس‌ پژوهشگاه مطالعات جهان، نیز در این نشست خبری گفت: گزارشات حقوق بشر از سال 2013 به صورت منظم و مدون با همکاری پژوهشگاه مطالعات جهان و ستاد جهانی حمایت از حقوق بشر تدوین و به زبان‌های مختلف انگلیسی،‌ عربی و فارسی منتشر شد. امسال هم نسخه فرانسوی را آماده کرده و در اختیار عموم قرار خواهیم داد.

موسی‌نژاد حفظ روحیه تهاجمی در موضوع حقوق بشری را هدف اصلی تهیه این گزارش‌ها خوانده و گفت:‌ بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوع حقوق بشر نباید صرفا دفاع بکنیم. بلکه ما باید دست پیش را بگیریم.

رئیس‌ پژوهشگاه مطالعات جهان با تأکید بر اینکه «ما بر اساس حقوقی که خود غربی‌ها تدوین کرده‌اند آنها را مورد مؤاخذه قرار می‌دهیم» ادامه داد: در حقوق بشر غربی چند مسأله اولویت دارد. اولین مسأله حقوق بشر زنان است که دائما به کشورهایی به مانند جمهوری اسلامی ایران که با آنها مشکلات سیاسی دارد در بحث زنان،‌ بالاخص آمریکا و کانادا، [انتقاد وارد می‌کنند.] بحث دوم مسأله حقوق اقلیت‌ها است که در بیانیه‌های ‌متعدد غربی‌ها جمهوری اسلامی را محکوم می‌کنند. بحث بعدی هم حقوق شهروندی است که برای خود غربی‌ها بسیار مهم است.

وی افزود: ما بر اساس همان آموزه‌ها آنها، حقوق شهروندی، حقوق زنان و حقوق اقلیت‌های آنها را با استناداتی که داریم زیر سؤال ببریم. گزارش نقض حقوق بشر انگلیسی در اصل به زبان انگلیسی آماده شده و این نشان می‌دهد که ما اصلا از منابع فارسی استفاده نکرده‌ایم. بلکه منابعی که خود غربی‌ها اعلام کرده‌اند را مورد استفاده قرار داده‌ایم.

موسی‌نژاد نیز با اعلام اینکه گزارش حقوق بشر انگلیس در روز جمعه (20 اسفند) در بوشهر رونمایی خواهد شد از انتشار گزارش‌های حقوق بشر آمریکا و فرانسه در هفته‌های آتی خبر داد. ‌

عباسی اصل در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره نحوه انتشار این گزارش‌ها مراجع مختلف دولتی، قضایی و رسانه‌ای را دریافت کننده این گزارش‌ها خواند. وی بر نقش رسانه‌ها به عنوان محل انعکاس حقیقی واقعیت‌ها تأکید کرد: ما عمده حرفمان را به رسانه‌ها می‌زنیم. و آن را به مانند سال‌های گذشته تقدیم رسانه‌ها می‌کنیم. اولین جایی که ما اسنادمان را منتشر کردیم در جمع رسانه‌ها بود. و بعد اسناد را در قالب کتاب به مراکز علمی و سیاسی تقدیم کردیم.

وی از عدم پوشش رسانه‌ای موارد نقض حقوق بشر در کشورهای غربی انتقاد کرده و گفت:‌ متأسفانه سکوت مرگباری بر رسانه‌ها که باید رسانه بیدار بشری باشند حاکم است و این سکوت مانع آن می‌شود که پیام حقیقت را به جهانیان منعکس بکنند. ما حتی کار را برای رسانه‌های عرصه بین‌الملل ساده کرده‌ایم و مطلب را ترجمه شده، در قالب اخبار و در قالب باکس به آنها می‌دهیم. کتابی که تقدیم خواهد شد هم از نظر زبانی ترجمه شده و هم از نظر محتوایی قابل استناد است.

موسی‌نژاد با اشاره به اقدامات اخیر ترامپ در صدور مجدد دستور ممنوعیت ورود اتباع شش کشور مسلمان به آمریکا گفت:‌ تنها کشوری که با ایالات متحده آمریکا مقابله کرد عراق بود که ورود هر آمریکایی را به خاک عراق ممنوع کرد و بالافاصله در فرمان جدید ترامپ کشور آمریکا حذف شد. اگر بخواهیم محافظه‌کاری انجام دهیم زورگویی‌های آنها به ما بیشتر خواهد شد. نتیجه محافظه‌کاری آن چیزی نیست که تمدن چندین هزار ساله یک ایرانی آن را طلب می‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد که در اواخر بهار 1396 و تابستان گزارش‌های نقض حقوق بشر در این کشورها در سال 2016 رونمایی شوند.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها