کارشناس مسائل غرب آسیا تشریح کرد؛

روش «ترامپ» برای هدایت منابع مالی کشورهای عربی به سمت آمریکا

به اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسیا، طرح کردن ایجاد منطقه امن در سوریه برای هدایت منابع مالی کشورهای عربی به سمت شرکت‌های اسلحه‌سازی، نظام سرمایه‌داری و لابی‌های صهیونیستی صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۲۳۰۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷ - 07March 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «قاسم غفوری»، تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگویی در خصوص اهداف واشنگتن از مطرح کردن ایجاد منطقه امن در سوریه، با اشاره به تلاش «ترامپ» برای تحقق اهداف اقتصادی آمریکا بیان داشت: طرح مسئله ایجاد منطقه امن در سوریه از سوی «ترامپ» برگرفته از همان شعار انتخاباتی وی مبنی بر مقابله با داعش و حل بحران سوریه است.

بخشی از این اظهارات بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد که می‌خواهد نشان دهد که وعده‌های انتخاباتی خود را انجام می‌دهد. رفتارهای ترامپ را می‌توان در جمله‌ای که اخیراً مطرح کرده مشاهده کرد. ترامپ گفته کشورهای عربی فقط پول دارند و آن‌ها باید در مسئله ایجاد منطقه امن سهیم باشند.

وی با توجه به اینکه تمام سیاست‌های ترامپ در جمله مذکور قابل‌ مشاهده است، تأکید داشت: ترامپ به‌ عنوان فردی با سابقه تجارت به دنبال سرکیسه کردن کشورهای منطقه است. سفری که رئیس سازمان سیا به ترکیه و عربستان انجام داد، دیداری که ترامپ با نتانیاهو داشت، مواضعی که وی علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده و به‌ تبع آن مواضعی که در رابطه با ایجاد منطقه پرواز ممنوع دارد، به‌ نوعی نشان از فریب دادن کشورهای عربی است که بیش‌ازپیش هزینه‌های آمریکا را بپردازند.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه ترامپ سعی دارد رضایت کشورهای عربی را داشته باشد، افزود: وی با این اقدام تلاش می‌کند دلارهای نفتی آن‌ها را به سمت اقتصاد آمریکا بیاورد و جنگ‌افزارها را به آن‌ها بفروشد. نمونه عینی این رفتار در روزهای ابتدایی روی کار آمدن ترامپ مشاهده می­‌شود. ترامپ بسیاری از قراردادها، توافق‌ها و حتی توافق‌های اقتصادی دوره اوباما را ملغی اعلام کرد؛ اما با امضا کردن قراردادهای فروش تسلیحات به عربستان، امارات و کویت، آن‌ها را لغو نکرد.

وی با تأکید بر اینکه ترامپ خود را نماینده لابی‌های اسلحه‌سازی، نظام سرمایه‌داری آمریکایی و صهیونیست‌ها می‌داند، مطرح کرد: وی سیاست‌های خود را بر اساس موضوع گفته‌ شده اتخاذ کرده است. بحران سازی‌هایی که در منطقه انجام می­‌دهند و طرح کردن ایجاد منطقه امن در سوریه نیز بر همین اساس است تا منابع مالی کشورهای عربی را به سمت شرکت‌های اسلحه‌سازی، نظام سرمایه‌داری و لابی‌های صهیونیستی هدایت کنند. می‌توان گفت سیاست‌های ترامپ بیشتر جنبه فریب دارد تا بتواند اهداف اقتصادی خود را محقق سازد.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار