عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه:

فرزندان را در فضای مجازی تنها نگذاریم

امروزه دسترسی به فضای مجازی با ایجاد شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای مختلف، بسیار آسان شده و در این فضاها رسیدن به محتواهای غیراخلاقی و آسیب‌زا بسیار سهل است، لذا والدین نباید فرزندان را در این فضاها تنها بگذارند.
کد خبر: ۲۳۰۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۱ - 07March 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «کودک در 7 سال اول سید و آقاست، در 7 سال دوم روحیه اطاعت و فرمانبرداری دارد، و در 7 سال سوم وزیر و مشاور است».

این حدیث حضرت(ص)، معیار و روشی برای تربیت فرزندان از بعد اسلامی است که به منظور تشریح رویکرد و ابعاد مختلف این تقسیم بندی تربیتی، در بخش 7 ساله سوم که از سوی پیامبراکرم (ص)، دوره وزارت، نظرخواهی و مشورت نامگذاری شده است، گفت وگویی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم ابراهیمی‌پور، عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه داشته ایم که در ادامه می خوانید:

فرزند در سنین 14 تا 21 سال باید به بلوغ اجتماعی برسد

حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم ابراهیمی‌پور، عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه با اشاره به اینکه در روایت داریم «صاحب سَبعَ سِنینَ» یعنی در دوره سنی 14 تا 211 سال باید همراه فرزندان باشیم، اظهار کرد: قبل از این  دوره، تادیب و تربیت باید شکل گرفته باشد و در این دوره، باید اجازه داد تا فرزند آموخته های خود را به مرحله اجرا درآورد تا به مرحله بلوغ اجتماعی برسد.

وی با اشاره به اینکه رسیدن فرزند به بلوغ اجتماعی به معنای رسیدن به مرحله عدم نیاز به امر و نهی است، افزود: باید والدین پیش از این دوره، تمام آموزش های لازم را به فرزند ارائه کند تا او در این سن، به اجرا و آزمایش آنها بپردازد و به همین جهت به آن وزارت گفته می شود که فرزند در آن دارای استقلال بیشتری است.

بیشترین مشکل والدین با فرزندان در بازه سنی 14 تا 21 سال است

ابراهیمی پور با اشاره به اینکه براساس روایات، دوره سنی 14 تا 21 سالگی بسیار با اهمیت است و حتی حضرت رسول(ص)، دوره جوانی را شعبه ای از جنون معرفی کرده اند، تصریح کرد: به دلیل وضعیت حاکم بر فرد، به جهت بلوغ، مسائل جنسی و ورود به عرصه اجتماع بصورت مستقل، این دوره بسیار ویژه است و فرد با غروری فراوان که شبیه جنون است، رفتار می کند، بنابراین به این جهت، این دوره حساس تر و مواجهه با آن سخت تر است و بیشترین مشکل خانواده ها با فرزندان در این دوره است.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه با اشاره به اینکه براساس روایات برای این دوره «یَتَعَلَّمُ الحَلالَ و َالحَرامَ سَبعَ سِنینَ» باید فرزند را با احکام هم آشنا کرد، افزود: بنابراین آموزش ها حتی در این سنین هم ادامه دارد و ثقل مباحث آموزشی هم باید بر حول احکام باشد، البته با توجه به رسیدن به سن بلوغ باید برخی از احکام در اواخر دوره قبل آموزش داده شود.

سن مناسب ازدواج فرزندان براساس آموزه های اسلامی

وی با اشاره به اینکه براساس آموزه های سنی باید شرایط ازدواج فرزند را در این سنین فراهم کرد، گفت: حتی براساس آموزه ها، باید دختران در دوره قبل و پسران باید در این دوره ازدواج کنند اما خانواده ها باید بدانند اشراف و تربیت فرزندان حتی تا مدتی بعد از دوران ازدواج هم باید ادامه داشته باشد و اگر به سیره ائمه(ع) توجه کنیم، امامان و امامزادگان ما زیر 20 سال ازدواج کرده اند و توصیه آموزه های دین هم بر این روال است که با رسیدن به سن بلوغ، فرزندان ازدواج کنند.

ابراهیمی پور با اشاره به اینکه خانواده باید تا قبل از دوره سوم سنی، آموزش های لازم را به فرزند ارائه کنند تا در این دوره، آماده ازدواج باشند، تصریح کرد: البته خانواده ها باید بعد از ازدواج هم آموزش ها و حمایت های خود را ادامه دهند و فرزند را رها نکنند.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه با اشاره به اینکه برخی از ازدواج پسر 16 یا 17 ساله و دختر 12 یا 13 ساله ایراد می گیرند، تصریح کرد: اسلام ازدواج را برای این افراد با این شرط مطرح کرده است که باید ازدواج کند اما تحت اشراف والدین باشد.

وزارت فرزند؛ به معنای رفاقت و دوستی با آنان است

وی با بیان اینکه لجاجت، تندی کردن، سرزنش، توبیخ و ... در این دوره به شدت نهی شده است، افزود: در روایت داریم «یصاحب سَبعَ سِنینَ» یعنی در این سن باید با فرزندان رفاقت کرد و همراهش بود، نه اینکه سیطره مادر و فرزندی یا پدر و فرزندی، در این سن هم ادامه داشته باشد بلکه در این دوره باید رابطه ها رفاقت گونه باشد.

ابراهیمی پور با بیان اینکه در دوره میانی، رابطه مولا و عبد، میان والدین و فرزند برقرار می شود، گفت: در دوره سوم، باید رابطه پادشاه و وزیر یا دو رفیق و یا دو مشاور برقرار باشد، به همین دلیل توبیخ ،سرزنش و نصیحت در جمع، در این سنین به شدت نهی شده است.

والدین فرزندان را در فضای مجازی تنها نگذارند

عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه در پاسخ به این سوال که فرزندان در این سنین، در شرایط امروزی خانواده، وارد فضای مجازی می شوند و با حضور در شبکه های اجتماعی، دچار آسیب های متعددی می شوند، رفتار خانواده ها در مواجه با این پدیده، باید چگونه باشد؟، ابراز کرد: اولاً آموزش و کنترل به خصوص در زمینه فضای مجازی، باید به فرزندان از دوره سنی قبل آغاز شود و اگر در آن دوره، آموزش های لازم ارائه شود، قطعا فرزند با مشکلی مواجه نخواهد شد و دوماً باید بصورت کلی کنترل و نظارت از طرف والدین بر عملکرد فرزندان در این دوره صورت گیرد، در متون دینی، از تنهایی نهی و عامل بسیاری از گناهان معرفی شده است، براین اساس نمی توان فرزند را آزاد و رها گذاشت.

وی با بیان اینکه امروزه دسترسی به فضای مجازی با ایجاد این شبکه ها و نرم افزارهای مختلف، بسیار آسان شده و در این فضاها نیز رسیدن به محتواهای غیراخلاقی و آسیب زا بسیار سهل است، گفت: والدین نباید فرزندان را در این فضاها تنها بگذارند و باید نظارت و کنترل و آموزش های لازم را هم ارائه کنند.

تفکیک جنسیتی دانشگاه ها صورت گیرد!

ابراهیمی پور در پاسخ به اینکه یکی از بسترهای آسیب برای فرزندان در این سن، حضور آنان در محیط آموزشی دانشگاه ها و فضای مختلط آنهاست، خانواده ها چگونه باید فرزندان را برای حضور در این محیط آماده کنند، افزود: این مشکل باید در گام اول توسط دولت بصورت ریشه ای مرتفع شود و تفکیک جنسیتی را انجام دهند زیرا این وضعیت مناسب نیست.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه با اشاره به اینکه فرزندان برای حضور در اجتماع و نوع ارتباط با جنس مخالف، باید از سوی خانواده ها آماده شوند، تصریح کرد: البته باید فرزندان را به گونه ای آموزش دهیم که بدانند، در برخی از فضاها اصلا نباید ورود کنند زیرا برخی فضاها حتی در محیط های دانشگاهی به شدت آلوده است، اما اگر فرزند در این سه دوره سنی تربیتی، صحیح تعلیم داده شود و اهل عبادت، مسجد و ... باشد، با حضور در دانشگاه و فضای مختلط خود را حفظ می کند و در حلقه بچه های مذهبی وارد می شود.

وی با بیان اینکه والدین باید رفت و آمد و نظارت های خاص خود را در این زمینه ها داشته باشند، خاطرنشان کرد: با ارائه آموزش های لازم در سنین قبل، قطعا امکان کنترل فرزند و جلوگیری از آسیب دیدن آنها وجود دارد.

منبع:شبستان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار