مسجدی:

ساختار سیاسی عراق یک ساختار ائتلافی بین همه قومیت‌هاست

مشاور فرماندهی نیروی قدس سپاه گفت: ساختار سیاسی عراق یک ساختار ائتلافی بین همه قومیت‌هاست.
کد خبر: ۲۳۱۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵ - 08March 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «ایرج مسجدی»، مشاور فرماندهی نیروی قدس در نشست بررسی وضعیت عراق که در مرکز مطالعات خاورمیانه برگزار شد با اشاره به وضعیت فعلی عراق گفت: عراق بعد از سال ٢ ٣ میلادی وارد یک مرحله جدید از تاریخ سیاسی خود شد. این تحول موجب روی کار آمدن یک دولت جدید و برگزاری انتخابات و تدوین قانون اساسی جدید و پارلمان جدید و تحول همه جانبه در ابعاد مختلف شد و در ادامه آن با یک پدیده جدید به نام داعش شد.

وی افزود: شهرهای مختلف سنی نشین به سرعت سقوط کرد و با پیوستن خاکهای سوریه تروریستها به تردد در این دو کشور مشغول شدند و بعد از آن راهی شهرهای عمق عراق و به سمت ایران کردستان عراق شدند.

مسجدی با اشاره به شکل گیری حشد شعبی با کمک جمهوری اسلامی و حضور نیروهای نظامی عراق گفت: با پشتیبانی جمهوری اسلامی، دولت و ارتش عراق عملیاتهای تهاجمی خود علیه داعش را آغاز کرد.

وی ادامه داد: امروز نیروهای عراقی موفق شده اند استان الانبار را ازاد کنند و صلاح الدین و تکریت را پس بگیرند و سازماندهی برای بازپس گیری موصل را آغاز کرده اند و ما در این مدت شاهد آزادی شرق دجله هستیم.

مشاور فرمانده سپاه قدس اضافه کرد: مدتی ات که ارتش عملیاتهای خود در غرب موصل را آغاز کرده که طی آن فرودگاه و پادگان آن آزاد شده و امروز جنگ جدی در غرب موصل در جریان است اما روند پیروزیها روحیه نیروهای عراقی را افزایش داده و شکستهای داعش آنها را به ضعف برده و به زودی شاهد آزاد سازی کامل موصل خواهیم بود. عملیات خوب نیروهای عراقی باعث شد این منطقه محاصره شود و راهی برای فرار آنها نگذاشته است و آنها چاره ای جز تسلیم شدن یا کشته شدن ندارند. داعش فعلا بنای بر جنگ دارد و به شدت میجنگد.

مسجدی افزود: ممکن است به شکل گروههای تروریستی ادامه داشته باشد اما مانند گذشته سرزمین وسیع در دست آنها نخواهد بود.

وی با اشاره به انتخابات مجلس عراق که منجر به تشکیل دولت میشود، افزود: عراق در آینده نزدیک شاهد برگزاری انتخابات خواهد بود که بسیار مهم است و باید شاهد رقابت جدی در بین جریانات عراقی باشیم.

مشاور فرمانده سپاه قدس با اشاره به مشکلات اقتصادی عراق گفت: در آینده دولت عراق فرصت خواهد یافت که به سمت بازسازی و پاسخگویی به مطالبات مردم داشته باشد.

مسجدی در خصوص روابط دو کشور گفت: ایران و عراق دو کشور مسلمان و هم مرز هستند بنابراین مناسبات مرزی و فرهنک دو کشور بسیار زیاد است که اربعین نمونه آن است. این تبادل همکاریها در ابعاد مختلف باید تداوم و توسعه یابد.

وی دامه داد: در حال حاضر ٦ نمایندگی در عراق داریم که این موضوع روابط دو کشور را افزایش میدهد و بستر خوبی برای استفاده از ظرفیتها فراهم کرده است.

وی در خصوص همکاریهای منطقه ای و بین المللی گفت: ما میتوانیم در معادلات منطقه ای و بین المللی همکاریهای خود را دنبال کنیم.

مسجدی یکی از مهمترین موضوعات را بحث روابط اجتماعی دانست و گفت:  بستر اجتماعی گسترده ای داریم که در چارچوب روابط رسمی و دولتی نیاز به فعالیت ندارد و ما باید ان را گسترش دهیم.

وی در خصوص وضعیت کردها نیز گفت: در ایجاد ساختار حدید در عراق خوشبختانه تمام قومیتها به میزان خود نقش داشتند و با هم قانون اساسی را نوشتند و بعد به آرای عمومی گذاشتند و مردم آن را تایید کردند و بخش قابل توجهی از مطالبات هر قومی در این قانون ذکر شده است.

مشاور فرمانده سپاه قدس گفت: کردها توانستند زبان رسمی عراق را کردی و عربی کنند و نیز قانونمند کردن منطقه خودمختاری را داشته باشند. برخورداری از ١٧ درصد از بودجه کشور برای اداره اقلیم نیز سهم اقتصادی انها بود.

مسجدی افزود: ساختار سیاسی عراق یک ساختار ائتلافی بین همه قومیتهاست.

وی  در خصوص اظهارات بارزانی برای استقلال گفت: کردها ممکن است آرزوها و آرمانهایی داشته باشند اما تصمیم با دولت عراق است. دولت عراق تلاش میکند این همگرایی‌ها حفظ شود و اگر کردها فکر کنند مطالباتشان در این چارچوب حفظ میشود فکر نمیکنم دنبال این موضوع باشند.

مشاور فرمانده سپاه قدس با بیان اینکه بعد از ازاد سازی موصل ، داعش تبدیل به یک گروه امنیتی میشود گفت: اینجا لازم است که نهادهای امنیتی عراق تقویت شوند.

تشکیل سازمانهای اطلاعاتی مردمی و گروههای امنیتی در استانهای مختلف و استفاده از تجهیزات جدید میتواند کمک بزرگی برای ایجاد امنیت کند. ایران میتواند به سازمانهای امنیتی عراق در این راستا کمک کند. همچنین تقویت مرزهای جمهوری اسلامی برای جلوگیری از ورود تروریسم به درون کشور موضوع دیگر است. ایران با ایجاد شبکه هایی که در مرزهای ایران و عراق انجام میگیرد میتواند جلوی ورود تروریسم را بگیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها