من انقلابی‌ام-55/ کریمی به دفاع پرس خبر داد؛

برگزاری مراسم روز ملی راهیان نور با حضور حجت الاسلام رئیسی در یادمان شهدای هویزه

دبیر شورای فرهنگی یادمان شهدای هویزه با اشاره به اینکه مراسم روز ملی راهیان نور در روز 20 اسفند در بیشتر یادمان‌ها برگزار می‌شود، گفت: این مراسم در یادمان شهدای هویزه، فردا با حضور تولیت آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۲۳۱۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸ - 09March 2017

برگزاری مراسم سالروز ملی راهیان نور در مزار شهدای هویزه«میلاد کریمی» دبیر شورای فرهنگی یادمان شهدای هویزه در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس از برگزاری مراسم روز ملی راهیان نور در این یادمان خبر داد و گفت: این مراسم که در سالگرد حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در یادمان شهدای هویزه برگزار می‌شود، حجت الاسلام و المسلمین «سید ابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی سخنرانی خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: قبور شهدای هویزه، اولین مقصد رهبر معظم انقلاب در سفر به مناطق عملیاتی و یادمان‌های دفاع مقدس بوده است و به همین منظور، روز 20 اسفند در تقویم‌ها به عنوان روز ملی راهیان نور ثبت شده است.

کریمی اضافه کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، 20 اسفند 1375 برای تجدید میثاق با حماسه سرایان گلگون کفن کربلای ایران و همرزمان شهیدشان به یادمان شهدای هویزه تشریف فرما شدند و پس از زیارت قبور شهدای مظلوم هویزه در جمع هزاران نفر از اهالی منطقه دشت آزادگان سخنرانی فرمودند.

وی در ادامه به سابقه آشنایی رهبر فرزانه انقلاب با شهدای هویزه پرداخت و گفت: یکی از راویان صادق حماسه هویزه، شخص رهبر معظم انقلاب هستند. حضرت آقا به اذعان خودشان: «از دوستان شهدای هویزه» و به نوعی همرزم این حماسه آفرینان و حاضر و ناظر بر جریان نبرد عاشورایی‌شان بوده‌اند. حضرت آقا فرموده‌اند: «بنده روز پانزدهم دی‌ماه خودم در منطقه هویزه بودم. بچه‌هایی را که شهید شدند، من دیدم بین هویزه و آن منطقه که خط اول بود... فردای آن روز (روز 16 دی) هم تا حدود ساعت سه تا سه و نیم بعد از ظهر من بودم.»

کریمی افزود: رهبر معظم انقلاب، مکرر از شهدای هویزه یاد کرده‌اند؛ حتی در دومین سالگرد شهادتشان ( 15دی 61) با گروه تلویزیونی سپاه درباره این عزیزان مصاحبه اختصاصی داشته‌اند. ایشان در سخنرانی شان در مسجد دانشگاه تهران، درباره شهدای هویزه می‌فرمایند: «من آخرین نگاه‌های عطوفت بار و محبت آمیز آن‌ها به خود را احساس کردم. آنها جزو دوستان من بودند.»

وی ادامه داد: مقدمه کتاب «حماسه هویزه» که روایتی داستانی و مستند از ماجرای شهادت شهید علم الهدی و یارانش است و نخستین بار سال 64 توسط سپاه پاسداران به چاپ رسیده است، توسط حضرت آیت الله خامنه‌ای نوشته شده است و فکر می‌کنم اولین نوشتار رهبری بر یک کتاب دفاع مقدسی باشد.

کریمی خاطرنشان کرد: رهبر عزیز انقلاب در بخشی از مقدمه این کتاب می‌نویسند: «سراسر دوران جنگ سرشار از ماجراهای رؤیاگونه این راهبان شب و شیران روز است و گروه شهیدان هویزه از برجسته‌ترین آنانند.» حضرت آقا شهیدان هویزه را که 3 و نیم ماه پس از شروع جنگ به شهادت رسیده‌اند، برجسته‌ترین شهیدان سراسر دوران 8 ساله جنگ می‌دانند.

مدیر امور پژوهشی یادمان شهدای هویزه در بخش دیگری از صحبت‌هایش به نحوه آشنایی سیدالشهدای حماسه هویزه، سردار شهید سید محمد حسین علم الهدی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرد و گفت: سابقه آشنایی شهید علم‌الهدی با رهبر معظم انقلاب به دوران دانشجویی این شهید بزرگوار در مشهد مقدس باز می‌گردد. شهید علم الهدی قبل از پیروزی انقلاب در سال 1356 با جلسات تفسیر قرآن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مسجد کرامت مشهد آشنا می‌شود. سید حسین تمام جلسات درس رهبر معظم انقلاب در مشهد را شرکت می‌کرد. در جریان زلزله طبس هم سید حسین با هدایت‌های آیت الله خامنه‌ای در روندکمک رسانی به زلزله زدگان نقش مؤثری ایفا می‌کند.

کریمی افزود: در ایام دفاع مقدس هم که رهبر عزیز انقلاب به عنوان نماینده حضرت امام در شورای عالی دفاع در کنار رزمندگان اسلام بودند، ارتباط نزدیکی با شهید علم الهدی و خانواده شان داشتند. خود حضرت آقا می‌فرمایند: «مدتی که در اهواز بودم، حسین علم الهدی هر روز با کمال مهربانی برای من از خانه شان غذا می‌آورد. چون من دچار ناراحتی معده بودم، مادر و خواهر مهربان و مؤمن ایشان برای من غذا درست می‌کردند و او از منزل برای من می‌آورد.» حضرت آقا در جایی دیگر با بیان خاطره‌ای از شهید علم الهدی می فرمایند: «یک روز رفته بودیم شوش و در آنجا بین برادران سپاه نشسته بودیم و ساعتی را می‌گذراندیم. این برادر (شهید علم الهدی) هم با من بود. خب طبعا برادران سپاه سؤال دارند؛ حرف دارند؛ آدم را تقویت می‌کنند؛ از آدم تقویت می‌خواهند. من یک وقت دیدم که این برادرمان حسین علم الهدی ایستاده و دارد برای اینها صحبت می‌کند. یعنی دقیقا مثل یک معلم، مثل روحانی وارد، آگاه. البته خط مقدم جبهه بود و سر و صدای این شلیک‌های دشمن خیلی زیاد بود. مرتب انفجار بود. دیدم بدون اعتنای به این همه در آنجا مشغول صحبت کردن بود. آیه قرآن برایشان می‌خواند و ترجمه می‌کرد و من خیلی خوشم آمد. و وقتی این حالت را از این جوان دیدم که دقیقا احساس مسئولیت می‌کند که در این لحظات حساسی که برای این بچه‌هایی که در جبهه هستند و در خط مقدم‌اند، لحظات پر هیجانی هست. اینها را با آیات قرآن تقویت می‌کند.»

مدیر امور پژوهشی یادمان شهدای هویزه ادامه داد: از این دست روایت‌ها و خاطرات در بیان رهبر عزیز انقلاب درباره شهید علم الهدی و یاران شان کم نیست. در این زمینه کتابچه‌ای به نام «16 دی» مشتمل بر فرمایشات آقا درباره هویزه نیز منتشر شده‌است. ایشان شهدای هویزه را به شهدای صدر اسلام تشبیه فرموده‌اند و حرکت حماسی شان را معجزه تعبیر کرده‌اند.

کریمی خاطرنشان کرد: همه این مسائل باعث شده تا امسال با اجرای برنامه‌های ویژه‌ای یاد و خاطره دیدار بیادماندنی 20 سال قبل دوست و همرزم دیرین شهیدان هویزه، حضرت امام خامنه‌ای را زنده و گرامی بداریم و برنامه های متنوعی تدارک ببینیم.

دبیر شورای فرهنگی یادمان شهدای هویزه افزود: ان شاءالله قرار بر این است تا ائمه محترم جمعه منطقه، در خطبه‌های نمازجمعه 20 اسفند اشاره‌ای به این رویداد داشته باشند. همچنین مراسمی با حضور دانشجویان شرکت کننده در راهیان نور و عشایر غیور عرب منطقه در محل یادمان شهدای هویزه با سخنرانی حجه الاسلام سید ابراهیم رئیسی (تولیت معظم آستان قدس رضوی) و با حضور حضرت آیت‌الله موسوی جزایری (نماینده رهبر فرزانه انقلاب در خوزستان و رئیس محترم هیئت امنای یادمان شهدای هویزه)، حاج حسین یکتا و... تدارک دیده شده است که در واقع تجدید پیمان مجددی با رهبر فرزانه انقلاب خواهد بود.

وی اضافه کرد: در روز 20 اسفند، حلقه‌های معرفتی در محل یادمان بر پا خواهد بود و دانشجویان زائر به مباحثه مطالبات و بیانات رهبر فرزانه انقلاب خواهند پرداخت.

این مسئول فرهنگی افزود: برنامه دیگری نیز در ساعت 20:30 جمعه با سخنرانی حاج عظیم ابراهیم پور و مداحی برادر سید حسین موسوی در قالب برنامه هیئت‌های دانشجویی توسط بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در مزار شهدای هویزه خواهیم داشت. همچنین در این روز، روایت راویان یادمان نیز با محوریت خاطرات و بیانات رهبر انقلاب درباره شهدای هویزه تنظیم شده است. پخش کلیپ و فیلم سخنرانی رهبر انقلاب در سفر 20 اسفند 75 به هویزه، توزیع پوستر و کتاب 16 دی بین زائران از دیگر برنامه های تدارک دیده شده خواهد بود.

میلاد کریمی درباره فلسفه حضور تولیت آستان قدس رضوی در این برنامه نیز گفت: بعثی‌ها 27 دی 1359 شهر هویزه که در 24 کیلومتری محل شهادت شهید علم الهدی و یارانش قرار دارد را تصرف و با خاک یکسان کردند. آنها هیچ ساختمان سالمی در شهر باقی نگذاشتند جز یک ساختمان اداری (به عنوان محل دیده‌بانی) و یک مسجد. بعد از آزادی هویزه در 18 اردیبهشت 61، تولیت وقت آستان قدس رضوی پیشنهاد بازسازی شهر هویزه را با حضرت امام در میان گذاشتند. امام نیز پیشنهاد آستان را پذیرفتند و نوشتند: «هویزه جایگاه پروانه‌های شمع ولایت در کشور ثامن الائمه [است.]... چه کسی اولی تر از تولیت آستان مطهر و خدمتگزار مرقد نورانی حضرتش در ترمیم خرابی‌ها و بنای شهر دوستان معظم اوست.»

لذا بازسازی شهر هویزه توسط آستان قدس رضوی از همان سال 61 آغاز و تا سال 64 به وسعت 3 برابر شهر ویران شده قبلی ساخته شد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار