صالحی امیری در اختتامیه شعر فجر:

امروز جهان بیش از همه به روح شعر نیاز دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شعر، دمیدن روح امید در انبوه ناامیدی‌هاست، گفت: جامعه خسته امروز جهان و خاورمیانه، غرق در خشونت، بیش از همه به روح لطیف شعر نیاز دارد.
کد خبر: ۲۳۱۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲ - 09March 2017
امروز جهان بیش از همه به روح شعر نیاز داردبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، سیدرضا صالحی امیری، چهارشنبه شب در اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در تالار نور مشهد در سخنانی اظهار داشت: ما برای ایجاد وحدت و آرامش در جهان اسلان به روح لطیف شاعر و شعر نیاز داریم.

او شعر را آیینه‌ای برای تصویر زمان حاضر به نسل‌های آتی دانست و خاطرنشان کرد: از این منظر، شعر یک رسانه است که بیان حال شاعر برای نسل‌های بعدی است. شعر وضع حال جامعه را مشخص می‌کند، صداقت یک جامعه در زبان شعر معنا می‌یابد و از این منظر نیازمند گسترش فضای شاعری در ایران هستیم.
صالحی تاکید کرد: از همه نهادهای فرهنگی انتظار دارم که فضای بیشتری در اختیار شعر و شاعران قرار دهند تا روح جامعه با شعر مانوس شود. در جامعه‌ای که شعر سروده می‌شود، غبار نامردمی‌ها زدوده می‌شود و عطر اخلاق و نجابت گسترش پیدا می‌کند.

او افزود: این جمع، بسیار بامعرفت، بافضلیت و بامعنویتی هستند که امرورز در مشهد گردهم آمدند تا از زیبایی، انسانیت، اخلاق، معنویت و پاکی‌ها سخن بگویند. حضور همه شما را در این مکان تکریم می‌کنیم که برای پاسداشت جشنواره شعر فجر در سالی که مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نامیده شده در اینجا هستید.

او با گرامیداشت یاد احمد عزیزی گفت: احمد عزیزی درس بزرگی به همه دردمندان داد. او 9 سال صبوری کرد و این از شاخصه‌های یک شاعر است. ایشان سرمایه بزرگ این ملت بوده، هست و خواهد بود. سرمایه‌های ما بعد از مرگ هم ماندگار هستند و از این منظر شاعران بعد از مرگ هم حیات دارند و تداوم‌بخش حیات جامعه خود هستند.

صالحی با بیان اینکه شعر و شاعری بخشی از هویت جامعه ایرانی و جهانی است، خاطرنشان کرد: اینکه در این جشنواره نمایندگانی از 7 کشور جهان حاضرند، یک پیام روشن دارد و آن اینکه شعر مرز نمی‌شناسد، در جغرافیا محدود نمی‌شود و شاعر متعلق به مکان و زمان خاصی نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شعر را زبان مشترک همه انسان‌ها دانست و افزود: شاعر، هویت‌بخش است و از این منظر اگر ما هویت ایرانی و ریشه‌های تمدتی و تاریخی آن را بسان یک درخت بدانیم، شاعر میوه این درخت هویت‌بخش است.
او گفت: شعر، دچار کهنگی و گمشدگی نمی‌شود و از این منظر، سیر تغییرات در جامعه برای همه محسوس است، اما تنها حوزه‌ای که به خاطر تحولات شبکه‌های مجازی دچار فراموشی نشده، حوزه شعر است که روزبه‌روز تازه‌تر می‌شود.
وزیر ارشاد با بیان اینکه زیست فرهنگی ما مدیون شعر و شاعری است، تاکید کرد: شاعران در تداوم حیات فرهنگی کشور نقش بی‌بدیل داشتند. به همین دلیل شخص اول مملکت با تمام مشغله‌هایی که دارند، شعر برایشان اولویت دارد.

صالحی گفت: اگر امروز ایران در جهان از اعتبار فرهنگی برخوردار است و جهانیان از تمدن این سرزمین سخن می‌گویند به خاطر نفت و گاز نیست؛ بلکه به خاطر وجود انسان‌های بزرگی است که برای ایران افتخار خلق کرده‌اند. امروز دنیا ایران را با سعدی و حافظ می‌شناسد و از این منظر سرمایه شعر و شاعری فناپذیر نیست.

 وزیر ارشاد افزود: امام راحل هم به شعر علقه کم‌نظیری داشتند و وقتی به نام سعدی می‌رسیدند در مقابل ایشان تکریم می‌کردند. این فرمایش رهبری که تاثیر شعر بر ذهن مخاطب بسیار ماندگار است، نکته ظریفی است؛ چون تک بیتی از یک شاعر اثر بیشتری از ساعت‌ها حرف زدن یک سخنور دارد. مردم اشعار را تکرار می‌کنند و شعر، ماناترین سرمایه فرهنگی جامعه ایران است.

او موسیقی را مولد و هویت‌یافته از شعر دانست و اظهار داشت: در یکی از یادداشت‌های شخصیتی غربی خواندم که انقلاب ایران را انقلاب شعر و موسیقی معرفی کرده بود. در دفاع مقدس هم چنین بود، ایجاد انگیزه، شوق و جهش فکری در نسل جوان دوران دفاع مقدس، شورها و نواهایی بود که شعرای آن دوره می‌سرودند.

به گفته وزیر ارشاد، شعر، سبب غرور و وحدت ملی ایرانیان شده و فردوسی در این حوزه نقش برجسته‌ای دارد. امروز اگر در این جغرافیا گردهم آمدیم، مدیون شخصیت بزرگی چون فردوسی هستیم که هویت ایرانی را به ما ارزانی داشت.
صالحی امیری، شعر را فاقد محدودیت مکان و زمان دانست و خاطرنشان کرد: از این منظر، دبیر علمی جشنواره قبل از اینکه ایرانی یا افغانستانی باشد، یک شاعر اخلاقی و انسانی است.

او ادامه داد: شعر، پیر و جوان و زن و مرد نمی‌شناسد و همه کسانی که در حوزه معرفتی سیر می‌کنند، مورد تکریم ما هستند؛ چون شعر کانون معرفت و فضلیت است و شاعر منعکس‌کننده آن.

انتهای پیام/۱۲۱
نظر شما
پربیننده ها