عبدالباری عطوان بررسی کرد؛

نگرانی صهیونیست‌ها از حزب‌الله و مقاومت اسلامی غزه/ پیوستن عرب‌ها به صف متحدان رژیم صهیونیستی دردآور است

همزمان با استقرار روزافزون نیروهای آمریکایی و اسرائیل در منطقه به بهانه مبارزه با تروریسم و معرفی ایران به عنوان خطر اصلی علیه امنیت اسرائیل، عرب‌ها به صف این رژیم پیوسته‌اند که این اوج رسوایی و بدبختی است.
کد خبر: ۲۳۱۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴ - 10March 2017
به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس به نقل از روزنامه رأی الیوم، عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه با اشاره به تکاپوی گسترده آمریکا و اسرائیل در منطقه خاورمیانه و ملحق شدن عرب ها به صف اسرائیل علیه ایران، آن را اوج بدبختی و رسوایی دانست.

دردآور است که عرب ها چه در سطح نظامی و چه در سطح دولت‌ها در فهرست نگرانی‌های اسرائیل قرار ندارند و برخی از آنان به صف متحدان اسرائیل اشغالگر پیوسته اند و به آن به عنوان شریک راهبردی در یک سازمان امنیت منطقه ای شبیه ناتو می نگرند.

هر کس تکاپوی این روزهای مسئولان اسرائیلی را پیگیری کند و ناظر گفت‌وگوهای آنان با رهبران کشورهای مختلف باشد، اطمینان حاصل می کند که ایران و توان نظامی آن و نیز حزب الله خطر واقعی برای موجودیت اسرائیل است.

در همین ارتباط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اکنون برای دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مسکو به سر می برد و مهم ترین موضوع جدول کاری او در آنجا نیز حضور ایران در سوریه و خطر آن برای آینده اسرائیل است.

برخی گزارش‌های اسرائیلی حاکی از این است که نتانیاهو از رهبری روسیه درخواست خواهد کرد به هواپیماهای اسرائیل اجازه دهد بدون هیچ مانعی از حریم هوایی سوریه برای حمله به پایگاهها و محل استقرار نیروهای حزب الله استفاده کند.

اما اویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسرائیل نیز که در واشنگتن به سر می برد، در یک کنفرانس مطبوعاتی پیش از دیدار با جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که بیشترین چیزی که اسرائیل را نگران می کند قاچاق سلاح هایی است که توازن راهبردی را به هم می زند و به دست حزب الله در لبنان می رسد به اضافه اینکه تحرکات مقاومت اسلامی در غزه از جمله در اختیار داشتن موشک های پیشرفته و دقیق و هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیل را سخت نگران کرده است.

وی ایران را به دست داشتن در روند انتقال این سلاح ها و عملیات مربوط به تامین مالی و انتقال تکنولوژی مرتبط با آن متهم کرد.

در این میان تنها جایی که نامی از عرب ها مطرح است، تکرار خبرهای مربوط به بحث و بررسی های جدی و محرمانه مربوط به تشکیل ائتلاف منطقه ای شبیه ناتو به رهبری آمریکا با مشارکت کشورهای عربی مانند مصر، عربستان، امارات متحده عربی و اردن است که اسرائیل نیز در آن به عنوان ناظر عضویت دارد و نقش علنی آن فقط به همکاری امنیتی و اطلاعاتی محدود می شود.

آنچه صحت این اخبار را تقویت می کند، مطالبی است که روزنامه های آمریکایی از جمله وال استریت ژورنال نزدیک به دولت دونالد ترامپ منتشر می کنند مبنی براینکه دولت جدید آمریکا در صدد برگزاری کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم به ویژه داعش با حضور گسترده کشورهای عربی و اسرائیل است .

علاوه بر این برخی اخبار دیگر از تصمیم ترامپ برای اعزام حدود یک هزار سرباز دیگر به سوریه برای شرکت در عملیات آزاد سازی رقه پایتخت خودخوانده داعش حکایت دارد، به اضافه اینکه ترامپ از لزوم افزایش حملات علیه القاعده در یمن خبر داده است.

نکته قابل توجه در این مورد این است که این تکاپوها در بعد سیاسی و نظامی تحت عنوان مبارزه با تروریسم انجام می شود اما هدف غیر علنی آن ایران و گروههای نزدیک به آن در عراق، سوریه و لبنان هستند و عرب ها و یا همان «محور میانه روی و اعتدال» نوک پیکان و حامی مالی اصلی هرگونه تحرک آمریکا در سوریه و عراق و چه بسا بعدها در ایران خواهند بود.
 
اما مسئولان ایرانی به جزییات این راهبرد آمریکایی و اسرائیلی و اهداف پیدا و پنهان آن واقف هستند و برخی نشانه ها از آمادگی آنان حکایت دارد از جمله اظهارات حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان مبنی بر بمباران نیروگاه دیمونا اسرائیل در قلب صحرای نقب و مخزن آمونیاک در حیفا .

در صورت عملی شدن تهدیدات نصرالله، خسارت های انسانی و مالی اسرائیل وحشتناک خواهد بود و حتی شهرک نشینیان این منطقه از کابینه اسرائیل درخواست کرده اند این مخازن را به جای دیگری منتقل کند.

در این میان گمان نمی رود، اظهارات هاشم الموسوی فرمانده جنبش النجباء مبنی بر تشکیل سپاهی متشکل از یگان های ویژه و مسلح به سلاح های راهبردی برای آزادی بلندی های جولان در این مرحله زمانی تصادفی باشد، بلکه پیام تهدید «بازدارنده» به کابینه اسرائیل است زیرا این سپاه منتظر دستور دولت سوریه برای عمل است.

نکته دیگر اینکه تا چندی پیش نگرانی اسرائیل از ارتش سوریه ، مصر، عراق  اردن بود اما آن دوران دیگر سپری شده و بازنخواهد گشت و امروز نگرانی اسرائیل از ایران و برخی کشورهای متحدش به ویژه سوریه و لبنان و تا حدودی عراق است.
 
عرب ها یا برخی از آنان دیگر اسرائیل را دشمن خود نمی دانند، بلکه دشمن از نظر آنان کسی است که اسرائیل با آن دشمنی دارد از همین رو آن را منبع نگرانی برای امنیت و ثبات خود و نقشه های توسعه طلبانه و خصمانه علیه امت عرب و ملت فلسطین به شمار می آورند که این اوج رسوایی و بدبختی است.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار