فعال سیاسی نیجریه‌ای :

شیخ زکزاکی بینایی چشم چپ خود را از دست داده است

یک فعال سیاسی نیجریه‌ای با تشریح آخرین تحولات در نیجریه درباره آزادی رهبر جنبش اسلامی نیجریه، گفت که شیخ ابراهیم زکزاکی بینایی چشم چپ خود را از دست داده و بینایی چشم راست وی نیز در خطر قرار دارد.
کد خبر: ۲۳۱۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰ - 10March 2017
 به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سربازان نیجریه 21 آذر 1394 به شیعیان در حسینیه‌ای در شهر زاریا در استان کادونا حمله و آن‌ها را به مسدود کردن مسیر کاروان رئیس ستاد ارتش و تلاش برای ترور وی متهم کردند. شیعیان قاطعانه این اتهام را رد کردند.

نیروهای نیجریه‌ای یک روز بعد نیز به خانۀ زکزاکی حمله و وی و همسرش را دستگیر کردند. گفته می‌شود در این حمله کسانی که قصد داشتند از زکزاکی و همسرش حفاظت کنند به قتل رسیدند.

حدود 350 عضو جنبش شیعه در نیجریه در این درگیری‌ها کشته شدند. شیخ زکزاکی نیز در این حمله به‌شدت آسیب دید و گفته می‌شود خانۀ وی توسط نیروهای ارتش ویران شد.

دولت نیجریه پس از دستگیری زکزاکی، سرکوب جنبش اسلامی نیجریه را تشدید کرد.

شیعیان 24 آبان 1394 در اقدامی نمادین مراسم راهپیمایی اربعین را برگزار می‌کردند که هدف حمله قرار گرفتند. نیروهای نیجریه با گلوله‌های جنگی و گاز اشک‌آور عزاداران شیعه را هدف قرار دادند که حدود 100 کشته به‌جا گذاشت.

مقام‌های نیجریه همچنین تعدادی از ساختمان‌های متعلق به جنبش اسلامی نیجریه را ویران کردند.

"یوسف حمزه" فعال سیاسی نیجریه به تشریح آخرین اوضاع جسمانی شیخ ابراهیم الزکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه پرداخت.

وی در این مصاحبه گفت: شیخ ابراهیم زکزاکی همچنان در زندان به سر می‌برد و با وجود حکم دادگاه نیجریه مبنی بر آزادی وی و همچنین درخواست‌های فراوان در داخل نیجریه و خارج آن، دولت نیجریه همچنان از آزادی وی امتناع می‌ورزد. این در حالی است که وضعیت چشمان وی در شرایط بسیار بحرانی قرار دارد و برادر وی که چندی پیش به دیدار وی رفته بود اعلام کرد که شیخ بینایی چشمان چپ خود را از دست داده است و چشمان راست وی نیز در خطر از دست رفتن بینایی قرار دارد و محمد، پسر شیخ نیز همین موضوع را اعلام کرده است. پزشکان زیادی از داخل نیجریه و حتی از آمریکا و انگلیس درخواست کرده‌اند اما دولت نیجریه به این درخواست‌ها پاسخی نداده است.

وی در ادامه گفت: مردم نیجریه به خصوص در ایالت‌های شمالی همچنان به تظاهرات اعتراض آمیز خود به دلیل بازداشت شیخ زکزاکی ادامه می‌دهند و کنفرانس‌های خبری متعددی در این زمینه نیز برگزار شده است.

در میان شیعیان بازداشتی در زندان‌های نیجریه طفل شیرخواره نیز وجود دارد

این فعال سیاسی نیجریه در پاسخ به سوال دیگری درباره دلایل حملات متعدد ارتش نیجریه به مسلمانان در شمال نیجریه گفت: ارتش نیجریه روزهای اخیر حملاتی را به مسلمانان در ایالت‌های متعدد داشته‌ و حتی در کانو، پایتخت تجاری نیجریه نیز حملاتی را انجام داده‌اند. چند روز پیش نشستی میان افراد تحت نفوذ برخی کشورهای عربی با فرماندار ایالت کانو برگزار شده بود که نوار ویدیویی این نشست منتشر گردید. در این ویدیو این افراد از فرماندار درخواست کرده‌اند که جنبش اسلامی در نیجریه که متعلق به شیعیان است را در ایالت کانو از بین ببرد. خود فرماندار ایالت کانو نیز اعلام کرده بود که حمله و کشتار شیعیان در ایالت کانو به دستور دولت مرکزی و فدرال صورت پذیرفته است. این فرماندار با صدور حمله به راهپیمایی شیعیان در اربعین گذشته 45 نفر را به خاک و خون کشاند و بیش از 50 نفر نیز همچنان در زندان به سر می‌برند که در میان آنها حتی طفل شیرخواره و چندین کودک حضور دارند. آنها تلاش دارند که شیعیان در نیجریه را از بین ببرند.

توطئه‌ای آمریکایی-اسرائیلی- سعودی در حال کشتار شیعیان در نیجریه است

وی افزود: من بارها اعلام کرده‌ام که این کشتارها طرحی داخلی نبوده چون تعداد زیادی در دولت هستند که از ما هستند و حتی برخی از آنها نیز شیعه هستند بلکه این کشتارها توطئه‌ای خارجی است و از سوی عربستان هدایت می‌شود که با همکاری آمریکا و اسرائیل در حال انجام است. توطئه‌ آمریکایی-اسرائیلی- سعودی که در حال کشتار شیعیان در یمن و سوریه است در حال کشتار مردم در نیجریه نیز می‌باشد. در گزارشی که یکی از شبکه‌های وابسته به عربستان منتشر کرده بود، آمده که  تنها در چهار ایالت شمالی نیجریه دست کم بیش از 25 میلیون شیعه حضور دارند و جهان اسلام باید اقدامی برای از بین بردن آنها اتخاذ کند. حملات و کشتارهایی که علیه مردم نیجریه صورت می‌گیرد آشکارا توطئه‌ای است که در حال انجام است.

 منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها