با چاپ کتاب «انتفاضه شعبانیه» انجام می‌شود

توزیع اسنادی از کارشکنی منافقین و حزب بعث در کشورهای عربی

نویسنده کتاب «انتفاضه شعبانیه» از اتمام ترجمه این اثر به زبان عربی و توزیع آن در کشورهای عربی منطقه خبر داد. این اثر دربردارنده اسناد تکان‌دهنده‌ای درباره کارشکنی منافقین در قبال مردم مظلوم عراق است.
کد خبر: ۲۳۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳ - 07July 2014

توزیع اسنادی از کارشکنی منافقین و حزب بعث در کشورهای عربی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، صفاءالدین تبرائیان، پژوهشگر تاریخ معاصر و نویسنده کتاب «انتفاضه شعبانیه»، از اتمام ترجمه این کتاب به کوشش حسن الصافی خبر داد و گفت: ترجمه این کتاب به اتمام رسیده و با دو مقدمه من و آیتالله تسخیری منتشر خواهد شد. احتمال دارد که چاپ این اثر را به انتشارات دارالزهرا(س) در لبنان بسپارم. برگردان عربی این کتاب قرار است در کشورهای عربی توزیع شود.
 
وی در ادامه با اشاره به ترجمه دیگر آثار خود توسط مترجمان در ماههای اخیر گفت: همچنین کتاب دیگری از من با عنوان «احیاگر نجف»، شامل زندگینامه سیدمحسن حکیم نیز در دست انجام است که امیدوارم به زودی به اتمام برسد. این اثر در سال 81 منتشر شده و دربردارنده زندگینامه این عالم دینی است که میتواند برای نسل امروز کشورهای عربی و آگاهیبخشی در حوزه تاریخ معاصر مفید باشد.
 
«انتفاضه شعبانیه» به ماجرای انتفاضه شعبانیه که در پی حماقت صدام حسین رئیس جمهور عراق در حمله به کویت که یک سال و نیم پس از قطعنامه 598 انجام شد، میپردازد، صدام به بهانه استفاده کویت از چاههای مشترک منطقه رمیله به این کشور حمله کرد و درپی آن پس از حمله 33 کشور عضو ائتلاف بینالملل به عراق، جمعی از مسلمانان و شیعیان عراق در نیمه شعبان سال 69 قیامی را آغاز کردند که این قیام به دلایل متعدد تنها دو هفته دوام آورده و پس از آن سرکوب شد.


تبرائیان درباره این کتاب گفته بود: کتاب در 9 فصل تدوین شده که در هر یک از آنها به موضوعات مختلفی پرداخته میشود. ابتدای اثر مختصری از تاریخ معاصر عراق و بعد از آن به حمله عراق به کویت، چگونگی بازگشت نیروهای عراقی به خاک کشور خود و در نهایت انتفاضه شعبانیه پرداختهام.
 
وی ادامه داده بود: در خلال اثر بخشی به انتفاضه شعبانیه مردم عراق میپردازد. بعد از اینکه نیروهای عراقی به واسطه حمایتهای کشورهای غربی از کویت، شکست خورده و به کشور خود بازمیگردند، مردم عراق این فرصت را مغتنم میبینند و به اعتراض به حکومت میپردازند. نیروهای عراقی که نمیتوانستند جواب مردم عراق را بدهند و با آنها مقابله کنند، از منافقین برای سرکوب مردم بیگناه عراقی استفاده کردند. در حققیت نیروهای منافقین چرخ گاری صدام برای رد شدن از مردم بودند.
 
تبرائیان گفت: برای نوشتن این اثر از اسناد مختلفی در کشورهای عراق و لبنان استفاده کردم. کتاب نیز مورد تأیید علمای وقت عراق مانند آیتالله سیستانی، آیتالله حکیم و ... قرار گرفت. این کتاب در ایران دوبار شایسته تقدیر در جوایز جلال و کتاب سال نامیده شد. در کنار این، در کشور عراق نیز بازخوردهای خوبی داشت.
 

نظر شما
پربیننده ها