یادداشت/ سیدهادی سیدافقهی

ضرب شست مقاومت در شامات

باوجود تقلای آمریکا و متحدانش، برای حفظ آخرین پایگاه تروریست‌ها در رقه، شواهد میدانی متقن و غیرقابل‌انکار نشان می‌دهند که موازنه قدرت به نفع جبهه مقاومت در سرزمین شامات تمام‌ شده‌است.
کد خبر: ۲۳۱۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹ - 11March 2017
ضرب شست مقاومت در شاماتبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سیدهادی سیدافقهی در یادداشتی نوشت:

پس از پیروزی‌های چشمگیر اخیر جبهه مقاومت در عراق و سوریه، تحولات این دو کشور به‌سرعت و شتابان به سمت آینده‌ای روشن و شگرف در حال حرکت است و معرکه‌ای که در میدان مبارزه با تروریسم تکفیری شکل‌گرفته، شرایط را در بهترین حالت برای خنثی کردن توطئه‌ خطرناک نظام سلطه در منطقه قرار داده است.
 
اوضاع جبهه‌های جنگ در عراق نسبت به سوریه از ضرب‌آهنگ یکنواخت و روان‌تری برخوردار است، به این معنا که عملیات موصل پس از گذشت سه ماه از آغاز آن، گام‌به‌گام به‌سوی اهداف از پیش تعیین‌شده در حال حرکت است و شهرها و روستاهای استان نینوا یکی پس از دیگری در حال آزادسازی هستند. پس از توفیقات بزرگ ارتش، حشدالشعبی و دیگر گروه‌ها در شرق موصل، قسمت‌های مهم این شهر از جمله استانداری به دست رزمندگان افتاد و اکنون داعش از چهار جهت در محاصره نیروهای عراقی گرفتار آمده است.
 
از سمت شمال، شرق و جنوب، ارتش،‌ نیروهای امنیتی و یگان‌های دیگر، شهر را محاصره کرده‌اند و در جبهه غرب و جنوب غربی، ارتش، لشکر 19 و حشدالشعبی مستقر هستند.هم‌زمان با آغاز عملیات موصل، با فرمان «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر و فرمانده کل قوای ارتش عراق، حشدالشعبی مأموریت یافته است که عملیات آزادسازی شهر راهبردی «تلعفر» را در دستور کار خود قرار دهد. این شهر به لحاظ امنیتی از موصل مهم‌تر است و اطلاعات نسبتاً موثقی وجود دارد که عدم حضور سرکرده داعش در موصل و هدایت تکفیری‌ها از تلعفر را تائید می‌کند. بنابراین، وضعیت میدانی عراق با توجه به شتاب فوق‌العاده پیروزی‌ها، بسیار خوب ارزیابی می‌شود و هم‌زمان با تحولات موصل، مردم عراق برای انتخابات آینده پارلمانی، نخست‌وزیری و تشکیل هیئت دولت جدید آماده می‌شوند.
 
از این منظر، مسئله‌ فعلی استراتژیک عراق، آینده این کشور در دوران پساداعش و ژئوپولتیک مدنظر آمریکا، ترکیه و اقلیم خودمختار کردستان پس از پایان جنگ است. نگاه جمهوری اسلامی به عراق پس از سرنگونی داعش، نگاهی وحدت‌بخش در راستای نظر مردم، احزاب سیاسی، مراجع و دولت این کشور مبنی بر حفظ یکپارچگی و مخالفت با هرگونه طرح‌های تجزیه‌طلبانه است. ملت بزرگ عراق در عمل نشان‌ داده‌اند که شیعیان و برادران اهل سنت برای دستیابی به این هدف، حاضرند هر هزینه‌ای را بپردازند و درنتیجه، اجازه تجزیه کشورشان به سه اقلیم کردی، شیعی و سنی را نخواهند داد.
 
برخلاف هماهنگی و یکدست بودن نیروهای مسلح عراق برای آزادسازی موصل، اوضاع سوریه پس از پیروزی‌های چشمگیر و خیره‌کننده حلب دچار پیچیدگی‌هایی شد اما بااین‌حال، شرایط به نفع ارتش سوریه و متحدانش همچنان به‌پیش می‌رود. از یک‌سو،‌ ارتش ترکیه بلافاصله پس از شکست در ام‌المعارک حلب، وارد خاک سوریه شد که برخی ادعا می‌کنند، این اقدام با چراغ سبز روسیه برای التیام‌بخشی به آلام ترکیه در قبال شکست سنگین حلب صورت گرفته است. ترک‌ها به بهانه مبارزه با داعش ابتدا وارد شهر «جرابلس» شدند، سپس به عمق خاک سوریه نفوذ کرده و خود را به شهر «الباب» رساندند.
 
از سوی دیگر، ارتش سوریه با گام‌های بسیار بلند، با هماهنگی و انضباط مثال‌زدنی، راه را بر ارتش ترکیه که به سمت «منبج» حرکت کرده و هدفشان ورود به «رقه»، پایتخت خودخوانده داعش بود، بستند و اجازه ندادند که نیروهای ترکیه از الباب به سمت منبج حرکت کنند. پس‌ازاین بود که شرایط گره خورد و وقتی ارتش سوریه در خط رویارویی با نیروهای ترکیه و «جیش الحر» (ارتش آزاد) که موردحمایت ترکیه است، قرار گرفت، روسیه احساس خطر کردکه مبادا بین ترکیه و سوریه درگیری ایجاد شود.
 
در همین حال ترکیه اصرار می‌کرد که «نیروهای خلق کرد» و «جبهه دموکراتیک سوریه» که آن‌ها هم عمدتاً کرد هستند، منبج را ترک کنند و تهدید کرد که در صورت ادامه حضورشان، به آن‌ها حمله خواهد کرد. در اینجا روسیه مجدداً وارد عمل شد و در تماس با مرکز فرماندهی منبج از آن‌ها خواست که از این شهر عقب‌نشینی کرده و اجازه دهند نیروهای سوریه جایگزین آن‌ها شوند. خوشبختانه این توافق حاصل شد و ارتش سوریه بین نیروهای کرد در منبج و ارتش ترکیه حائل گردید ولی زیاده‌خواهی ترکیه باعث شد که آن‌ها در قبال این عقب‌نشینی، بحث «انتقال نیروهای دموکراتیک سوریه از غرب فرات به سمت شرق این رود» و «ایجاد منطقه امن» در داخل خاک سوریه را مطرح کنند که خواسته اول رد شد. در مورد خواسته دوم نیز عملاً امکان تحقق منطقه امن یا منطقه پروازممنوع وجود ندارد،
 
به این دلیل که ابعاد، سازوکار، مدیریت و مقبولیت قانونی و حقوقی آن مشخص نیست.  از سوی دیگر، ‌آمریکایی‌ها به‌منظور عدم تسلط کامل ارتش سوریه بر منبج، نیروهایی را به‌صورت نمادین و با تانک و ادوات زرهی و نظامی وارد این شهر کرده و تهدید کردند که ارتش سوریه حق پیشروی از مناطق غربی شهر به سمت داخل منبج را ندارد. در این شرایط بحرانی و پیچیده، رؤسای ستادهای مسلح سه کشور روسیه، آمریکا و ترکیه روز سه‌شنبه هفته گذشته در آنتالیای ترکیه به‌منظور بحث و گفتگو در مورد چند مسئله پیرامون اوضاع فعلی سوریه گرد هم آمدند که محور گفتگوها مابین «خلوصی آکار»، «ژوزف دانفورد» و «والری گراسیموف» درباره وضعیت کردها و راه‌حل برون‌رفت از شرایط فعلی و هماهنگی برای عملیات هوایی ضد مواضع داعش بین این سه کشور گزارش‌شده است. نکته قابل‌اعتنا در این میان،‌ نقش دولت سوریه در آزادسازی رقه است و با توجه به اتحاد روسیه با سوریه،‌ دولت دمشق و همچنین ایران از این گفتگوها و حضور ارتش سوریه در آزادسازی رقه نگرانی ندارند و مطمئن هستند که نتیجه در نهایت به نفع دولت مشروع سوریه تمام خواهد شد. 
 
پیروزهای درخشان ارتش سوریه در جبهه تدمر، پاک‌سازی مناطق غربی حلب به سمت ادلب و مهیا شدن نیروهای سوریه برای حرکت به سمت دیرالزور، از پیشروی‌های هماهنگ – علیرغم مشکلات و موانع موجود- حکایت دارد. عراق و سوریه در حال حاضر شرایط حساس و تعیین‌کننده‌ای را به‌سوی چشم‌اندازی روشن، پشت سر می‌گذارند و باوجود تقلای آمریکا و متحدانش، برای حفظ آخرین پایگاه تروریست‌ها در رقه، شواهد میدانی متقن و غیرقابل‌انکار نشان می‌دهند که موازنه قدرت به نفع جبهه مقاومت در سرزمین شامات تمام‌شده و پرونده تروریست‌های تکفیری به‌زودی بسته خواهد شد.
 
منبع: روزنامه حمایت
نظر شما
پربیننده ها