گردشگری جنگ-5/

«دهلاویه» یادمان دلیرمرد چریک

دهلاویه یادمان سردار جنگ‌های نامنظم، مجاهدی خستگی‌ناپذیر و نستوه که در روزهای ابتدایی جنگ به ساماندهی نیروهای مردمی و آموزش ندیده پرداخت و سنگ بنای تعلیم نظامی برای این نیروها را رقم زد.
کد خبر: ۲۳۱۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ - 22March 2017

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از خوزستان،بعد از اتمام جنگ تحمیلی تعدادی از گروه های مردمی به صورت خودجوش به مناطق عملیاتی اعزام شدند تا بتوانند ضمن بازسازی و رسیدگی به مناطق، بازدیدی هم از خاطرات مربوط به رشادت های رزمندگان داشته باشند.

در سال 78 مقام معظم رهبری با سفر به مناطق عملیاتی شلمچه در میان زائران قرار گرفتند و با تاکید خود بر استفاده و بهره مندی از ظرفیت های این سفر معنوی گسترش آن را امری ضروری به منظور ترویج فرهنگ دفاع مقدس و همینطور حفظ و حراست از آرمان ها و دستاوردهای شهداء دانستند.

در تاریخ ۱۳۷۸/۱۲/۱۲ دستورالعملی مبنی بر تشکیل ستاد هماهنگی راهیان نور با مسئولیت و ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از سوی ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ گردید که در این دستور العمل به ۲۱ محل جهت بازدید کاروان‌های راهیان نور اشاره شده است.

در سال ۱۳۸۴ و با ابلاغ فرمانده کل قوا، ستاد مرکزی راهیان نور در قالب اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مأموریت خود را از سر گرفت. به همین منظور ستاد مرکزی راهیان نور با هدف ساماندهی به وضعیت راهیان نور در سال ۱۳۸۳ ذیل ساختار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تعریف و در سال ۱۳۸۴ ستاد مرکزی راهیان نور تأسیس شد.

در حال حاضر نیز ایام تعطلات عید یکی از بهترین فرصت هایی است که می توان در مناطق عملیاتی حضور یافت و از نزدیک با رشادت های رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی آشنا شد.

هم اکنون در سه نقطه غرب، جنوب غربی و شمال غرب مناطق عملیاتی وجود دارد که هر کدام در قالب یادمان شهید همه ساله مورد بازدید تعداد زیادی از گردشگران قرار می گیرد

گردشگری جنگ را می توان آیینه ای برای انعکاس تاریخ پرافتخار جنگ و دفاع مقدس دانست که امروزه علاوه بر گردشگران داخلی توجه بسیاری از گردشگران خارجی را نیز جلب کرده است و همه ساله در ایام مختلف سال تعداد زیادی از آنها در قالب اردوهای مختلف از کشورهای گوناگون به ایران سفر می کنند و این مناطق را مورد بازدید خود قرار می دهند.

بر همین اساس به منظور آشنایی بیشتر مردم و گردشگران با یادمان های دفاع مقدس در این شماره به سراغ یادمان دهلاویه رفتیم.

یادگار سردار جنگ‌های نامنظم

یادمان دهلاویه یادمانی است که به نام شهیدچمران شناخته می شود. سردارجنگ های نامنظم،مجاهدی خستگی ناپذیر و نستوه که در روزهای جنگ به ساماندهی نیروهای مردمی و آموزش ندیده پرداخت و سنگ بنای تعلیم نظامی برای این نیروها را رقم زد.

چمران عارف و مجاهدی مبتکر و خلاق بود. وی مجاهدی مزین به 2 بال علم و ایمان بود که از درجه بندگی و خلوص خاصی بهره می‌برد.

وی را عارفی که مبلغ واقعی دین اسلام بابود می شناختند. دراوج اقتدار و مهربانی رزمنده ای شجاع و با اقتدار و فرمانده ای دلاور بود. چمران یک نفر محسوب نمی شد، در بعد نظامی و تاکتیکی بسیار خاص و قابل اعتمادبود، در زمان دفاع مقدس از جمله فرماندهان مورد قبول همه رده های نظامی به شمار می رفت و سازماندهی خاصی در ابتدای جنگ به نیروهای مردمی می داد.

راز و رمزهای دهلاویه

دهلاویه راز و رمزت با شهید چمران چه بود؟ آیا صدای مناجاتها و دعاهای عرفانی اش و عطش ملاقات باخدایش را شنیده بودی؟ آیا گریه های عاشقانه اش را شاهد بودی؟ آیا ذره ذره آب شدنش در برابر ناملایمات و شکوه نکردنش را لمس کرده بودی؟ آیا می دانستی چمران بهترین امکانات کار و زندگی در آمریکار را رها کرده بود و قبل از انقلاب به لبنان و بعداز پیروزی به ایران آمد تا به مردم و کشورش خدمت کند.

چمران خودش می گوید «دنیارا سه طلاقه کردم و با آغوش باز به استقبال شهادت می روم و از این که دنیای علم را فراموش کردم متاسف نیستم و ا ز آن دنیای مادی و راحت طلبی گذشتم و به دنیای درد و محرومیت قدم گذاشتم با محرومیت همنشین شدم با دردمندان و شکسته دلان هم آواز گشتم از دنیای سرمایه داران و ستمگران گذشتم و به عالم محرومین و مظلومین وارد شدم با این احوال متاسف نیستم.»

 
یادمان دهلاویه رابا شهید چمران می شناسیم 
 
  شهید چمران فنون و شیوه‌های مبارزه مسلحانه و جنگ چریکی را در مصر آموخته بود و با استفاده از همین تکنیکها با ضد انقلاب در کردستان و مزدوران بعثی در دوران جنگ تحمیلی جنگید. شهید چمران در دوران دفاع مقدس  خودرویی را ساخت و از آن استفاده کرد و اکنون به عنوان یادگار دوران دفاع مقدس در موزه دهلاویه وجود دارد.

موقعیت دهلاویه

دهلاویه نام روستایی کوچک در دشت آزادگان است که در شمال غربی سوسنگرد قرار گرفته. این روستا در روزهای اول جنگ مورد تهاجم رژیم بعث قرار گرفت. مدافعان دهلاویه ۱۰ روز سرسختانه در برابر دشمن مقاومت کردند تا این که در ۲۴ آبان ۱۳۵۹ توان مقاومت برایشان نماند و دشمن با اشغال دهلاویه خود را به سوسنگرد رساند.

در ۲۶ خردادماه ۱۳۶۰نیروهای شهید چمران طی عملیاتی دهلاویه را آزاد کردند لیکن دشمن دوباره این روستا را اشغال کرد. در این عملیات ایرج رستمی فرمانده نیروهای خودی به شهادت رسید. هنگامی که دکتر مصطفی چمران برای معرفی فرمانده جدید عازم دهلاویه شده بود، در این منطقه بر اثر اصابت گلوله خمپاره به شدت مجروح شد و هنگام انتقال به بیمارستان به شهادت رسید.

یادمان دهلاویه رابا شهید چمران می شناسیم 
 

دشمن بعد از این عملیات با وجود در اختیار داشتن دهلاویه آن را تخلیه کرد و در غرب آن مستقر شد. به این ترتیب روستای دهلاویه از دشمن خالی شد در حالی که در تصرف خودی نیز قرار نداشت. این منطقه در 27 شهریور سال 60 و در عملیات «شهید آیت‌الله‌مدنی» آزاد شد و غرب دهلایه تا زمان عملیات طریق‌القدس خط‌مقدم نیروهای رزمنده بود. یادمان شهید‌چمران در سال 74 در 400 متری غرب روستای دهلاویه ساخته شد و 10 سال بعد نیز پیکر  شهیدی گمنام در ضلع  مرکزی  یادمان به خاک سپرده شد.

 يادمان دهلاویه در مساحتی بالغ بر  440متر مربع ساخته شده و دارای رديف پلكانی به يك برج به صورت چهار گوشه با كاشی‌هايی در داخل آن كه فرازی از سخنان گوهربار امام‌خمينی(ره) بر روی آن نقش بسته  است.  اين یادمان دارای يك كتابخانه و نمایشگاهی از تصاویر و اسناد دوران كودكی، نوجوانی و جوانی و مبارزات شهيد در جبهه لبنان و نیز عکس های شهید چمران درجبهه‌های نبرد در دوران دفاع مقدس تا لحظه شهادت است.

مقام‌معظم‌رهبری در پنجم فروردين سال‌1385 با حضور شان  در مکان شهادت  شهيد چمران و مزار شهيد‌گمنام جلوه ای خاص به اين مكان دادند.

در یادمان دهلاویه موزه ای است که زندگی شهید چمران را در بخش های مختلف به تصویر کشیده است  آثارمدارک تحصیلی و سندهایی از برنامه ها و کارهای مختلفی که انجام داده است برای بازدید افرادی که می خواهند  قهرمان  و مبارز علم و عمل را بیشتر بشناسند در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

 ابتدای ورود در یادمان شهدای دشت آزادگان کارنامه های شهید چمران از سال اول ابتدایی تا مدرک دکتری  پلاسما دیده می شود. بالاترین  مسئولیت کاری اش را شهید چمران به عنوان وزیر دفاع با دست خط امام خمینی (ره)   دریافت کرده است.

شهید چمران از درجه اعتبار و مقبولیت خاصی در لبنان برخوردار است به همین خاطر در موزه تابلوهایی وجود داردکه مردم لبنان به خاطر علاقه خاصی که به وی داشته اند تصاویری که نشان دهنده ناراحتی و اندوه آنهاست را به تصویر کشیده اند.

در بخش دیگری از موزه تصویری را نشان می دهد که چمران در برابر در خواست غربیها برای اقامت در آمریکا پاسخ منفی داده و می گوید من هر آنچه در این کشور با معلومات خود اختراع کنم در آینده علیه مسلمانان از آن استفاده می کنید و من حاضر نیستم شریک جرم و جنایت شما باشم. 

همچنین در بخشی با عنوان کردستان خدمات شهید چمران به عنوان وزیر جنگ به پاوه و کردستان رفته تا مناطق تحت اشغال  را از دست منافقین آزاد کند و به این موفقیت نیز دست پیدا می‌کند، در اول این غرفه ضریحی نصب شده که مکان به شهادت رسیدن چمران و یارانش است.

در قسمت میانی این موزه ،تصاویر تابلوهایی که خود چمران به تصویر کشیده است به نمایش در آمده که یکی از این تصاویر شهعی را نشان می دهد که باعث شد غاده جابر  به عنوان دختر یکی از ثروتمند ترین افراد لبنان عاشق مصطفی چمران شود وبا وی ازدواج کند.

شهید چمران درپای این تابلو به زبان عربی نوشته است من نمی‌توانم حق مسلمانان جهان را ادا کنم؛ اما حتی اگر به اندازه یک شمع نور داشته باشم کافی است.بسیاری ریشه اصلی حزب الله را  از فعالیت های  شهید چمران در این عرصه می دانند به گونه ای که حتی سید حسن نصر الله زمانی که به ایران آمد گفت:«من هر چه که دارم از چمران است.»

دهلاویه خاطرات و یادگارهای مبارز و قهرمانی رادر خود به یادگار دارد که نه تنها درایران بلکه در دنیا شناخته شده ومطرح است و با رژیم غاصب صهیونیستی در لبنان و فلسطین مبارزه کرده است دست نوازش برسر یتیمان  دیار کشیده و بالای سرشان نشسته تا آسوده و با امنیت بخوابند کمتر شخصیت نظامی در دنیا همانند چمران مشاهده می شود که همه شاخصه های انسان واقعی و کامل را در عین جنگاوری لطافت روح و اندیشه را توام باهم داشته باشد.

 هرساله حقیقت جویان راه حقیقت رهسپار خاک گرم خوزستان همزمان با فرارسیدن بهار می شوند تا دلهایشان را درزلال چشمه معرفت و ایمان بشویند وهمه تیرگیها رادر پناه رشادتهای رزمندگان اسلام در سال های جنگ بزداینددر این راستا رهسپار سرزمین عشق شده و همنوا با شهدا  عدالت وراستی رافریاد می کنند و بار دیگر حرمتها و ارزشهای جامعه اسلامی که دستاورد خون شهداست پاس می دارند و براستقامت و ایستادگی دربرابر استعمارگران با شهدا هم پیمان می شوند و با آرمانهای اسلام ناب و رهبری پیمان دوباره ای می بندد.

گزارش از محدثه هاشمی زاده

انتهای پیام /191
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار