«دست‌خط مقاومت»

دست‌نوشته‌ها و بیانات مقام معظم رهبری درباره ۴۳ کتاب ادبیات دفاع مقدس(۲)

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به‌صورت چند رسانه‌ای اقدام به بازنشر کتاب‌های تقریظی معظم‌له با عنوان «دست‌خط مقاومت» کرده است.
کد خبر: ۲۳۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۴ - 08July 2014

دست‌نوشته‌ها و بیانات مقام معظم رهبری درباره ۴۳ کتاب ادبیات دفاع مقدس(۲)

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، دوران دفاع مقدس که به پایان رسید تعدادی از نویسندگان برای بازروایی آنچه در آن دوران بر رزمندگان گذشت، کتابهایی را به رشته تحریر در آوردند و مقام معظم رهبری نیز بر تعدادی از این کتابها تقریظهایی را برای این قبیل کتاب ها نوشتند؛ به همین خاطر دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنهای بهصورت چند رسانهای اقدام به بازنشر کتاب های تقریظی ایشان با عنوان «دستخط مقاومت» کرده است.

بر این اساس آنچه در ادامه آمده باز نشر کتاب های تقریظی مقام معظم رهبری در حوزه دفاع مقدس است که توسط پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای منتشر شده است.

پیشانی شیشهای

نویسنده: محمد طیب

مجموعه چهار داستان کوتاه در ارتباط با جنگ است .که یکی از آنها «خط خطا» نام دارد. پزشکی که در یکی از بیمارستانها مشغول کار است روزی با جوانی روبهرو میشود که بر اثر سانحه تصادف به بیمارستان منتقل شده است .پزشک درمییابد که او یکی از دانشجویان سابقش به نام حمید است . او به یاد میآورد که حمید از او خواسته بود که وساطت کرده تا برای بازدید جبههها برود .اما مادر راضی نمیشود .اکنون، پس از گذشت چندی از آن واقعه...


بسم الله الرحمن الرحیم
در ۶۹/۱۱/۹ مطالعه شد.
یکی دو نوشته آن بسیار خوب و همه مجموعاً یکی از آثار خوب است.

 

 

تپههای لاله سرخ

این کتاب را «حجت ایروانی، شهید سید محمدرضا فیض و غلامرضا نباتی» از سوی سوره مهر منتشر کردند.حجت ایروانی از دیده بانان توپخانه در سال های جنگ بوده که خاطرات خود را در کتاب های؛ «تپه های لاله سرخ»، «آلواتان»، «آتش به اختیار» و «دیده بان» روایت کرده است.

 


از این کتاب، آخرین نوشته یعنی تپههای لاله سرخ از همه شیرینتر و دقیقتر است. نوشتهٔ شهید هم که طلوع دوباره نام گرفته، عطر شهادت و اخلاصش محسوس است.. و هر سه نوشته یادبودهای باارزش از جنگ و ایثار هشت ساله است. در نوشتهٔ حجت ایروانی کوشش پرمرارت و تحمّلطلب نیروهای دیدهبان بخوبی تشریح شده است. خدایا بهترین پاداش خود به صالحان را به این جوانان پاک عطا کن.. و ما را نیز از آن عشق و اخلاص سهمی عنایت فرما آمین
۷۰/۱۲/۱۴

تیپ ۸۳

نویسنده: سید محمد علی دیباجی

تیپ مستقل ۸۳ امام جعفر صادق (علیه السلام) تیپ رزمی روحانیون بود. رزمندههایی که علاوه بر امور رزمی میدان نبرد، کار تبلیغی را در جبهه رها نکرده بودند. این کتاب در سال ۱۳۷۰ که به بازار آمد، دومین مجموعه خاطرات روحانیون رزمنده بود که براساس راویت روحانیون رزمندههای نگاشته شد.

بسم الله الرحمن الرحیم
ـ شرح خاطرات طلاّب رزمندهٔ جوان که ضمناً شرح گوشههائی ـ هرچند کوتاه ـ از مجاهدات معصومانهٔ آنان نیز هست، در این کتاب با قلمی و تقریری شیوا به نگارش آمده است. این شیوهٔ نوی است که روایت از کسی و تقریر از کس دیگری باشد. این قلم اگر پختهتر شود بسی شیواتر خواهد شد. خیلی از خواندن این کتاب محظوظ شدم، چون روحانی در این کتاب درس دین و معرفت را در خطرناکترین جاها میدهد و در آزمایشهای دشوار زندگی با مردم شریک میگردد. این طلبههای جوان و خوش روحیهاند که اگر مدارج تحصیل را طی کنند رهبران برجستهٔ باب انقلاب و جمهوری اسلامی خواهند شد و روحانیون پرچمدار دین زندگیساز.. حوزهٔ علمیه بیشک از پرورش چنین طلاّب و روحانیونی به خود میبالد و احساس رضایت از انجام وظیفهٔ تاریخی خود ـ که همواره بحمدالله بدان موفق بوده است ـ میکند. تصادف جالبی بود که توفیق مطالعه این کتاب در ایام ۱۵شعبان و مابعد آنکه به زیارت قم رفته بودم، دست داد.

جدال در زیویه

نویسندگان: محمدتقی مشکوری، عباس پارسیا ـ ولی صابری و حمید حسینی

کتاب در چهار بخش تنظیم شده است. دنیای تخریبچیی ها، نحوه حرکت مینگذارها، شجاعتشان، ملاقات مجروحی با امام زمان و شهید شدنشان در میدان های مین، جبهههای کردستان، آزادسازی بانه و سردشت از دست کومله و نبرد زیویه است. فتح شلمچه و عملیات کربلای چهار و شناسایی مناطق اطراف شلمچه از دیگر بخشهای کتاب است.


بسم الله الرحمن الرحیم
ـ چند ساعتی از شب و روزهای ایام مبارک شهرالله به خواندن این خاطرات گذشت. بااینکه آدمهای متفاوت، از جاها و قضایای متفاوت و در زمانهای متفاوت، و همه بیخبر از یکدیگر گفته و نوشتهاند، محصول همهٔ این خاطرات یک چیز است: همه از عظمت حادثهٔ هشت سالهٔ دفاع مقدّس و تحوّل شگرفی که در دل و جان و فکر و عمل جوانان این کشور پدید آورده بود، خبر میدهند و ابعاد بینهایت این معجزهٔ الهی تاریخ را ـ بتقریب ـ نشان میدهند.. دریغ از آن روزهای فراموش نشدنی، دریغ از آن ماجرای معجزنشان، دریغ از آن تجربهٔ درسآموز و جان های پاکی که آن را شکل دادند.. و دریغ از آن جویبار رحمت و فضل خدا که کسانی چه زیرکانه و هوشمندانه از آن نوشیدند.. خوشا بحال آنان و افسوس بر جانهای محرومی که در سرنوشتشان بهره از آن لطف بیحساب رقم نخورده بود. آنان که بهرهمند شدند، به گذشت و مجاهدت و موقعشناسی ـ و البته بتوفیق حق ـ این نعمت را یافتند.. وما.. آیا نباید با هوشمندی و زیرکی جویبار رحمت را که هرگز منقطع نیست ـ و هرگاه بهگونهئی و در مجرائی ـ بشناسیم و با گذشت و مجاهدت، توفیق الهی را جلب و خود را از آن سیراب سازیم؟.. در میان این چند نوشته، نوشتهٔ شهید از همه معطّرتر و معنویتر و مؤثرتر است و نوشتهٔ «ولی صابری» از همه زیباتر و هنرمندانهتر ۷۰/۱۲/۲۳

جشن حنابندان

«جشن حنابندان» شامل دو گزارش از دو عملیات در مناطق جنوب و غرب کشور است که محمدحسین قدمی این گزارشها را از میان خاطرات رزمندگان «لشگر ۲۷ محمد رسولالله(ص)» گردآوری نموده است. گزارش اول کتاب در طول عملیات کربلای ۵ نوشته شده و گزارش دوم آن که مربوط به عملیات بیتالمقدس۴ است، به سفارش شهید سید مرتضی آوینی و برای مجموعهی روایت فتح نوشته شده است.

بسم الله الرحمن الرحیم

روز و شبی چند در لحظههای پیش از خواب، در فضائی عطرآگین و مصفّا و در معراج شور و حالی که سطور و کلمات نورانی این کتاب به خوانندهی خود عطا میکند، سیر کردم و خدا را سپاس گفتم، هم بر

آن قطرهی عشقی که در جان این نویسنده افکنده و چنین زلال اندیشه و ذوقی را بر قلم او جاری ساخته است، و هم بر آن دست قدرتی که نقشی چنان بدیع و یکتا بر صفحهی تاریخ معاصر پدید آورده

و صحنههائی که افسانهوار از ذهن و چشم بشر این روزگار بیگانه است، در واقعیت زندگی این نسل

از ملت ایران نقش زده است.. له الحمد حمد الحامدین ابد الآبدین . بیشتر فضیلتهائی که تاریخ انسان را زیور بخشیده و آرایش داده و مشعل و راهنمای افراد بشر شده است محصول لحظهی پرباری از زندگی یک یا چند انسان است، صبر، زهد، امتناع، گذشت، شجاعت، صدق، ایثار،..و همهی فضائل بشر که در سرگذشت او می بینیم از این قبیل است . هزاران لحظهی پربار در هر روز و شب حماسهی هشت سالهی ملت ایران مکنون است و هر که با نگاهی هنرمندانه آنها را ببیند و با قلمی هنرمندانه آن را ثبت و ماندگار کند و پیش از اینها، با توفیقی الهی به این همه دست یافته باشد، مشعل رهروان معراج انسانی را جانمایه و فروغ بخشیده است، و این کتاب و نویسندهاش در آن زمرهاند.۷۰/۱۱/۶

جنگ پابرهنه

نویسنده: رحیم مخدومی

رحیم مخدومی در «جنگ پا برهنه» ۲۴ خاطره از مقاطع مختلف جنگ از جمله عملیاتهای والفجر ۸ و کربلای ۵ است. کتاب به زیبایی دشواریهای زندگی رزمندگان در دوران دفاع مقدس را بیان کرده است. هر خاطره با آیهای از قرآن آغاز میشود. آیهای که ارتباط و همبستگی معنایی با خاطره دارد.

بسم الله الرحمن الرحیم

 این انعکاسی از رنج های مردم پابرهنه است که بخصوص در مقایسه با فداکاری همین مردم، بسی جانکاه و تلخ و ناپذیرفتنی می نماید. و وقتی روح لطیف و حساسی منظره این هر دو را به چشم دیده بلکه با آن زیسته باشد، با زبانی به همان تلخی آن را روایت می کند. و البته توسن خیال اهل هنر همیشه و در همه میدان ها از واقعیت پیشی می گیرد. در روایت های دیگر از همین جبهه و همان خط و در مقابله با همان دشمن، چیزی از همه برجستهتر است و شیرینتر، و آن، تواضع و چندان ندیدن کار خود در مقابل کار دیگرانی که ـ باری ـ آنان نیز در جبهههائی دیگر اما باز در برابر همان دشمن و به عشق همان خدا، تلاشی کرده و عرقی ریختهاند، اگرچه خطر در همه میدان ها یکسان نیست و همه کسانی را که فیض آن جبهه را نبردهاند، اهل دنیا و دلبسته به تعلّقات آن ندانستن، و زحمت و مرارتی را که خود برای خدا بردهاند بر سر دیگران خرد نکردن.. و این صفت پاکان و پارسایان است.. این خصوصیت در این نوشته که از جهات بسیار: زبان، تصویر، پردازش، و بخصوص استفاده خوب از آیات قرآن، خیلی خوب است، به چشم نمی خورد.. و افسوس دیگر آنکه فرق است میان اینکه کسی از بسته شدن دروازه جهاد و شهادت غمگین شود و حسرت بخورد امّا با اینحال از عمل به وظیفهای که مصلحت اسلام و مسلمین بر دوش همه نهاده خرسند باشد، و اینکه کسی اصل را بر تشخیص خود ـ اگر نگوئیم میل خود ـ نهاده و قبول ختم جنگ را خیانت و کار شیطان و توطئه دشمن بداند.. و حتی به اشاره ای امام و خاصان او را هم مستثنی نکند. در این کتاب شق اوّل دیده نمی شود. شب جمعه ۷۰/۱۲/۹

جنگ خیابانی

نویسنده: سید نظام مولا هویزه

این کتاب در مورد قیام شیعیان عراق پس از جنگ نفت است و واقعه از زبان پناهندگان عراقی به کشورهای همسایه نگارش یافته است. «جنگ خیابانی» در۷۸ صفحه قیام مردم عراق و مصیبتهایی که پس از پیروزیهای موقت تحمل کردهاند را به تصویر می کشد.

بسم الله الرحمن الرحیم

تلخ است و شیرین. اینکه ملت مظلوم عراق ـ و اینبار نیز مثل بیشتر دفعات قبل، شیعیان ـ قیام کرده و شهامت ورزیده و بر دشمن ضربه وارد کردهاند، شیرین است. اما اینکه اینبار هم دست خباثت سلطه گران بینالمللی، بر تخت قدرت نشستگان را از انقلابیون برای خود مفیدتر یافته و بنحوی ـ ولو غیر مستقیم ـ به آنان برای سرکوب اینان کمک رساندهاند، تلخ است. تلخ است خواندن و شنیدن و حسّ کردن نومیدی ملتی پس از امیدی نزدیک.. و آنگاه مصیبتی که در مظلومیت و مغلوبیّت می کشند..رجب۱۴۱۲

 

خاکهای نرم کوشک

نویسنده: سعید عاکف

کتاب منتخبی از خاطرات خانواده و همرزمان شهید عبدالحسین برونسی در مورد ویژگیها و خصوصیات شهید است. کتاب با ارائه یک زندگینامه فشرده و مختصر از شهید برونسی هفتاد روایت کوتاه و خواندنی از ابعاد شخصیتی و زندگانی این فرمانده نقل میشود. هر خاطره نقل شده در مورد شهید با یک عکس از شهید همراه است.

«الان چند سالی است که کتاب هایی درباره سرداران و فرماندهان باب شده و می نویسند. بنده هم مشتری این کتاب ها هستم و می خوانم. بعضی از این ها را من خودم از نزدیک می شناختم؛ آنچه درباره شان نوشته شده، روایت های صادقانه و بسیار تکان دهنده است.این هم حالا آدم می تواند کم و بیش تشخیص بدهد کدام مبالغه آمیز است و کدام صادقانه است. آدم می بیند برخی از این شخصیت های برجسته، حتی در لباس کارگر به میدان جنگ آمده اند؛ این اوستا عبدالحسین برونسی، قبل از انقلاب یک بنّا بود و با بنده هم مرتبط بود. شرح حالش را نوشته اند. من توصیه می کنم و واقعا دوست می دارم شماها بخوانید. اسم این کتاب، خاک های نرم کوشک است؛ قشنگ هم نوشته شده است.»

خداحافظ کرخه

نویسنده: داود امیریان

خاطرات کوتاهی که داود امیریان در فصول کتاب، بدون تکلف و با قلمی روان بیان کرده، به خوبی میتواند ذهن خواننده را درگیر موقعیتهای پیش آمده در آن روزها نماید.

بسم الله الرحمن الرحیم

ـ این کتاب شیرین و ساده، زندگی و احساس و جهتگیری های بسیجی را بخوبی تشریح می کند. نویسنده، که خود یک بسیجی با همه بار فرهنگی این کلمه است، با بیان بعضی از جزئیات بظاهر کم اهمیّت، آن امر مهّم را تصویر و ترسیم کرده است. با اینکه جوانی کم سنّ و سال است، بسی پختهتر از عمر خود می نویسد و می اندیشد. گاه در نقل حوادث، تسلسل طبیعی و منطقی رعایت نشده است. باری، این یکی از کتاب های خیلی خوب در مجموعه خاطرهها است.۷۰/۱۲/۲۰

 

خط فکه

نویسنده: سید محمد شکری

خاطرات و یادداشتهای شهید سید محمد شکری از جبهه های فکه، مهران، فاو و شلمچه است. نویسندهی شهید دانشجوی رشته ی پزشکی بوده و در میدان های نبرد هم امدادگری می کرده. رهبر انقلاب در مورد این کتاب نوشته اند: «این سند ارزشمند از اوضاع جبهه و خوی و خصلت بسیج است.. این از جمله نوشته هایی است که حتما باید به زبان های دیگر ترجمه شود.»

بسم الله الرحمن الرحیم

ـ این سندی ارزشمند از اوضاع جبهه و خوی و خصلت بسیج است. این حرفها برای مردم دنیای مادیّ و ظلمانی، قابل فهم و درک نیست، اگر چه سراسر هشت سال دفاع مقدّس از آن پر است، نگارش روان و روشن و موشکاف این نوشته بر ارزش سندی آن میافزاید، و شهید عزیز نویسندهی این خاطرات با این نوشته نیز بخشی از فضای مصفّای روح بسیجی را مجسّم میکند.. ، رحمت خدا بر روان پاکش باد...

این از جمله نوشتههائی است که حتماً باید به زبانهای دیگر ترجمه شود. ۷۰/۱۲/۱۹

دا

نویسنده: سیده اعظم حسینی
خاطرات دختر ۱۷ سالهای است که ۲۰ روز از ۳۴ روز حماسه خرمشهر را در این شهر به عنوان نیروی مقاومت حضور داشته. بیان عمق فاجعه در این کتابگاه آنقدر سنگین است که قلب انسان را جریحهدار میکند.

کتاب دا که حقاً و انصافاً کتاب بسیار خوب و قابل طرح در سطح جهانی است، مربوط به بخش کوچکی از وقایع جنگ تحمیلی است و این نشان می دهد که هشت سال دفاع مقدس دارای ظرفیت تولید هزاران کتاب به منظور انتقال فرهنگ و ارزش های اسلامی و انقلابی به جامعه و جهان است ... این کتاب در گستره کشور هنوز شناخته نشده است؛ در حالی که چند صد هزار تا حالا چاب کردید. اگر «دا» شناخته شود، میلیون ها نسخه از این کتاب فروش خواهد رفت و میلیون ها نفر از محتوای این کتاب بهره خواهند برد... شما هزار کتاب«دا» می توانید تولید کنید. «دا» یک رگه ی ارزشمند است که در معدن پیدا کردید، این راه را ادامه دهید.

دسته یک

نویسنده: اصغر کاظمی

کتاب «دسته یک» درباره رزمندگان نوجوانی از گردان حمزه(ع) است که قصد دارند در جاده فاو - امالقصر عملیاتی انجام دهند و حوادث زیادی را از سر میگذرانند. نکته جالب این کتاب، شنیدن برخی از صحنههای جنگ از چند نگاه متفاوت و با روایات مختلف اما در نهایت یکسان است.

«من یک کتابی را اخیراً خواندم که شرح چند روز در حول و حوش یکی از حملات ماست؛ از زبان افراد باقی مانده از یک دسته، نه از یک لشکر یا یک تیپ یا از گردان یا از یک گروهان حتی. تعدادی از این دسته باقی ماندند و گزارش کردند. این نویسنده و محقق بسیار با ذوق، که حقاً و انصافاً این جور کارها بسیار با ارزش است، رفته جزء جزء مطالب را از زبان آن افراد گرفته که یک کتاب ششصد هفتصد صفحه ای شده. ما فقط می شنویم عملیات فاو. خیلی از کارهای مهمی هم که در این عملیات انجام گرفته، این ها را همین طور از رو می دانیم: از اروند عبور کردند، فاو را گرفتند، کارخانه نمک را فتح کردند، فلان کار را کردند. ما کلیات را می دانیم؛ اما اینکه ئر این قدم به قدم چه گذشته، دیگر اینها را نمی دانیم.

یک صفحه عظیم مینیاتور با نهایت استادی و زیبایی جلوی ما گذاشته اند، ما هم از دور ایستاده ایم نگاه می کنیم و می گوییم: به به. نمی رویم نزدیک تا ببینیم در هر گوشه ای از مینیاتور، چقدر هنر به کار رفته تا ساخته شده. این کارها را بعضی ها می کنند. کرده اند. حالا این نمونه ای که بنده دیده ام، یکی از کارهاست. امیدوارم این کارها ادامه پیدا کند.

کتاب دسته یک بسیار کتاب خوبی است.»

دشت شقایق ها

نویسنده: محمدرضا بایرامی

این کتاب دربردارنده یادداشتهای یک سرباز وظیفه درباره ایام حضور وی در جبهههای جنگ است. خاطرات وی نشاندهنده زندگی روزمره رزمندگان و نحوه تقابل آنها با مشکلات و سختیهای منطقه جنگی است. بخش عمده خاطرات مربوط به حضور این رزمنده در مخابرات جبهه و چگونگى برقرارى ارتباط بین سنگرهاى مختلف است.


 ارتش با حجم عظیم و تلاش متنوّعاش، سهم بزرگی در تشکیل دفاع مقدس هشت ساله داشته است. خاطرات دیگری که خواندهام همه تصویر وضع و حال سپاه و بسیج بوده است و اینک نوشتهئی در شرح حال واحدهای ارتشی.. سبک هنرمندانه و قلم زیبای این نویسنده، کمکی در خور تحسین کرده است به آب و رنگ بخشیدن به حوادث و وقایع خطوط ارتشی.. البته فاصله میان این و آنچه از بسیج میدانیم و خواندهایم، بسی ژرف است. در اینجا وضع یگان های ارتشی را می شود بخوبی دید. کتاب را یک نفسه در روز جمعه ۷۱/۱/۷ خواندم.

زندهباد کمیل

نویسنده: داوود امیریان

شرح دلاوریهای گردان کمیل در مناطق حساس جنگی از جمله مهران کرخه و شلمچه است. این کتاب توسط محسن مطلق یکی از مبارزین این گردان که از نزدیک شاهد و ناظر وقایع بوده نوشته شده است. نویسنده در این کتاب به توصیف احوال معنوی رزمندگان پرداخته و گذری به صحنههای رزم و شهادت آنان زده است


بسم الله الرحمن الرحیم

از این نوشته عطر اخلاص به مشام میرسد. وچه زیباست که روایت صحنههائی که از اخلاص و ایثار سرشار است، نیز از سر اخلاص باشد. نویسنده فروتنانه خود را غالباً در پشت یاران شهیدش پنهان کرده است. خوشابحال این جوانان نورانی که در یکی از استثنائیترین فرصتهای الهی در تاریخ، بیشترین بهره را بردند و به مدد اراده و ایمان و فداکاری، به مدارج عالی انسانی رسیدند. این کتاب همچنین بخاطر شیرینی زبان روایتش و طنزی که در خیلی جاها نمک نوشته کرده است، از بعضی دیگر از خاطرههای مکتوب، خواندنیتر است. باید ترجمه شود.۷۰/۱۱/۱۴

سفر به شهر زیتون

نویسنده: داوود امیریان

شرح دلاوریهای گردان کمیل در مناطق حساس جنگی از جمله مهران کرخه و شلمچه است. این کتاب توسط محسن مطلق یکی از مبارزین این گردان که از نزدیک شاهد و ناظر وقایع بوده نوشته شده است. نویسنده در این کتاب به توصیف احوال معنوی رزمندگان پرداخته و گذری به صحنههای رزم و شهادت آنان زده است.

بسم الله الرحمن الرحیم

از این کتاب حتی بخش اوّلش را هم نتوانستم تمام کنم. تا ماجرای کمیل و قصّهی غم سنگین آن دل کوچک خواندم و دیگر تحملّم تمام شد.. در گزارشهای جبهه، وضع به گونهئی دیگر است، چه بسیار دقائقی که در برابر آن تصویرهای خونین، چهره به اشک آغشته شده است.. امّا غم در ماجراهای شهادت، سوز و گدازی شیرین با خود دارد، درست چون غم در ماجراهای عشق.. در آن احساس خسران نیست، هرچه هست شیرینی و سرخوشی است.. و حقیقتاً چیزی غریب است.. با مرگ و فنا و ویرانی هیچ نسبتی ندارد.. تبارک الله، ما ابدع سبیله و احلی التسرّع الیه.. ۷۱/۳/۲۸

نظر شما
پربیننده ها