حجت الاسلام اژه‌ای:

آرامش اجتماعی محصول صلح است/ تاکید اسلام بر موضوع صلح

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه اسلام تاکید ویژه‌ای بر موضوع صلح دارد، گفت: آرامش اجتماعی محصول صلح است.
کد خبر: ۲۳۲۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲ - 14March 2017

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در نخستین همایش تقدیر از بانیان صلح، بخشایش و رضایت که تحت عنوان «همایش ملی صبر» در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن تشکر از دست‌اندر کاران این نشست و مسئولین ستاد صبر به‌ویژه معاونت فرهنگی قوه قضائیه، اظهار داشت: مسئله صلح و سازش و رضایت، چیزی نیست که تنها در یک جامعه یا قشر خاص مورد احترام باشد؛ بلکه صلح در همه جوامع بشری مورد نیاز و با ارزش است.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به اهمیت مسئله صلح و سازش در اسلام، خاطرنشان کرد: در اسلام به مسئله صلح و سازش اهمیت فراوانی داده شده است، در قرآن کریم نیز آیات مختلفی به مسئله صلح اختصاص پیدا کرده است.

معاون اول قوه قضائیه، با بیان اینکه صلح به معنای «گذشت»، «آشتی» و «آرامش» است، افزود: ما اگر بخواهیم اهمیت صلح را ببینیم، باید مشاهده کنیم که اگر دو نفر یا دو خانواده یا دو قبیله و یا حتی دو کشور با یکدیگر در حل نزاع و جنگ باشند، چه خطراتی را می‌تواند برای جامعه و نسلی که در این خطرات هستند و یا حتی نسل های آینده آن ها چه مضراتی داشته باشد؟ به همان اندازه صلح نیز اهمیت دارد.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: صلح که می‌آید، آرامش می‌آید. زمینه برای شکوفایی، رشد و تعالی یک فرد، جامعه و یا خانواده بوجود می‌آید. اما اگر قهر آمد امکان همکاری، تبادل افکار و کمک به یکدیگر محدود و یا غیرممکن می شود. پس بنابراین اصل وجود صلح بسیار با ارزش است.

معاون اول قوه قضائیه، صلح و بخشش را از جمله مواردی دانست که در اسلام بسیار به آن تأکید شده است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه بخشش نه فقط برای اسلام بلکه یک امری است برای کل بشر، همه دنیا این را می‌داند و لااقل با زبان هم آن را تبلیغ می‌کند اما در عمل ممکن است تفاوت داشته باشد.

معاون اول قوه قضائیه، اظهار داشت: در سال ۹۵ از میان حدود ۳۰۰ نفر از محکومان ۲۳۰ نفر آن‌ها توسط شاکیان  مورد بخشش کامل قرار گرفته اند و بقیه این افراد نیز در شرف مراحل نهایی بخشیدن هستند. اگر در یکسال حدود ۳۰۰ نفر از اعدام نجات پیدا کنند چه آثار مثبتی می‌تواند در جامعه داشته باشد. و اگر این 300 نفر سلب حیات می‌شدند چه آثاری را می توانست برای خانواده این افراد در جامعه داشته باشد.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای افزود: بخشش، آثاری که بر خود صلح کننده دارد، آثاری مثبتی را نیز برای جامعه دارد. وقتی یک فردی با دلی پرخون از حق خودش صرف نظر می‌کنند، جامعه به این فرد چه نگاهی پیدا می‌کند و آثار مثبتی که برای فرزندان آن ها دارد سال ها باقی می ماند.

معاون اول قوه قضائیه با تشکر از دست اندرکاران این همایش، ابراز امیدواری کرد که محسنات «صلح» و «سازش» و «بخشش» و «رضایت» برای مردم ملموس بشود و چنانچه این مسأله توسط رسانه ها، صاحب تریبون ها، ائمه جمعه و کلیه افرادی که برای مردم مرجع هستند توسعه پیدا کند، نه تنها برای دستگاه قضایی بلکه برای کلیه ایران اسلامی آثار بسیار مثبتی دارد.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار