«ناصر ملایی» در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

بی‌قراری‌های نادر برای پرواز در «ردپای دیرین»

همسر، همرزمان و دوستان شهید «نادر دیرین»، بی‌قراری شهید برای پرواز را در کتاب «رد پای دیرین» روایت می‌کنند.
کد خبر: ۲۳۲۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸ - 15March 2017

بی‌قراری‌های نادر برای پرواز در «ردپای دیرین» جا ماند«ناصر ملایی» نویسنده کتاب «ردپای دیرین» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اظهار داشت: استان اردبیل با مردم دوست‌دار اهل بیت علیهم‌السلام، تاکنون قهرمانان و فرزانگان بسیاری را در عرصه‌های مختلف به جامعه تحویل داده است، که یکی از این فرزانگان در حوزه دین و حماسه، شهید حجت‌الاسلام نادر دیرین است.

وی افزود: برخورداری از یک خانواده اصیل، ایثارگر، خودساختگی و مواردی از این قبیل، از نادر دیرین انسانی صبور و مورد اطمینان ساخته بود. صبر و حوصله خاص نادر دیرین در مدیریت کارها و نوع برخورد با مشکلات هم از دیگر ویژگی‌های این شهید محسوب می‌شود.

ملایی خاطرنشان کرد: مسجد در دوران مبارزات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقش اساسی را در ساماندهی مبارزات ایفا کرد و شهید دیرین هم از مسجدی تاثیرگذار به نام «یساول» پله‌های ترقی انسان‌سازی را طی کرد و با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و خلاقیت، جوانان زیادی را در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی تربیت ساماندهی کرد. نادر دیرین محبوب قلوب، کم دافعه، معلم اخلاق و مبارزی شجاع بود.

وی یادآور شد: زندگی مشترک این شهید نیز در نوع خود می‌تواند الگویی برای جوانان امروز محسوب شود. او از امتحان وفاداری در زندگی‌اش با سربلندی بیرون آمد.

ملایی گفت: نگرش نادر دیرین در حوزه مذهبی و به ویژه بحث روضه خوانی هم قابل توجه بوده است. دیرین به یقین رسیده بود که مردم بدون اطلاع کافی از فلسفه قیام عاشورا، معرفت چندانی به آن پیدا نخواهند کرد؛ بنابراین همواره اصرار داشت که اشکی که برای امام حسین (ع) ریخته می‌شود باید با معرفت توأم باشد. به همین خاطر شرط اصلی‌اش قبل از روضه خوانی، سخنرانی در مورد قیام امام حسین (ع) برای مردم بود.

وی همچنین اظهار کرد: نادر دیرین مسئولان زیادی را تربیت کرد و در مسیر تربیت کسانی که با او همراه بودند هیچ‌گاه غروری به خود راه نداد؛ بلکه به عنوان یک همراه واقعی دوستانش را در مسیر ترقی همراهی کرد.

ملایی در پایان گفت: این شهید بزرگوار به عنوان طلبه و مبلغ در جبهه حضور داشت؛ اما یک لحظه از مبارزه با دشمن غافل نبود و حماسه‌آفرینی‌هایش در جنگ با دشمن در یادها خواهد ماند. خاطرات طهماسب حاج حسین‌لو، حسین حاج حسین‌لو، حجت‌الاسلام سرایی و همچنین سایر همرزمان و دوستانش در کتاب رد پای دیرین، بی‌قراری نادر دیرین را برای پرواز به خوبی روایت می‌کند.

کتاب «رد پای دیرین» در 168 صفحه به مجموعه‌ای از خاطرات دوستان و همرزمان شهید دیرین همچون نقش شهید دیرین در پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت در پایگاه بسیج مسجد یساول اردبیل، تشکیل انجمن اسلامی در مدرسه، تربیت جوانانی که امروزه بسیاری از آنها در کشور مسئولیت دارند، حضور در لبنان و فعالیت‌های تبلیغی شهید در آن کشور پرداخته است.

برای نوشتن این کتاب با همسر شهید و همرزمانش در استان‌های تهران، آذربایجان‌شرقی و غربی و شهرهای مشهد، خوی، ارومیه، اردبیل و تهران گفت‌وگو شده است. بخش قابل توجهی از این کتاب مربوط به خاطرات همسر شهید از زمان‌ آشنایی با «نادر دیرین» در نوجوانی تا ازدواج، نحوه زندگی در مشهد در زمانی که شهید دیرین طلبه بود، نحوه رفتار در خانواده و حضور در جبهه و در نهایت شهادت می‌شود.

«داود زاپاتا»، «پنجه در پنجه منافقان»، «همنشینی با آبگوشت»، «درسی به مدافعان لبنان»، «به رزمنده زن نمی‌دهم»، «کت و شلوار امانتی»، «دریغ از یک نامه»، «دفترچه گناه»، «بوی عملیات»، «قرعه شهادت»، «خلسه عارفانه»، «حساب بانکی»، «حنابندان خداحافظی»، «غریبه‌ای میان اشک‌ها»، «نشانی مزار» و «فقط شهید نشو» از جمله عناوین خاطرات منتشر شده در این کتاب است، که توسط «نشر مجنون» به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها