روسیه رویکرد معارضان درغیبت از مذاکرات سوری را رد کرد

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه دلایل معارضان مسلح سوری برای حضور نیافتن در مذاکرات آستانه را غیرمنطقی و غیرقانع کننده خواند.
کد خبر: ۲۳۲۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵ - 14March 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه روز (سه شنبه) در گفت وگویی با خبرنگاران ضمن بیان اینکه موانع اعلام شده معارضان سوری برای حضور نیافتن در مذاکرات پایتخت قزاقستان، متقاعدکننده نیست اظهار کرد: برای روشن شدن وضعیت، در زمان حاضر به اتفاق مقام های وزارت دفاع روسیه، رویدادهای سوریه را بررسی می‌کنیم.

پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه به نقل از سخنان لاوروف نوشت: آنها (گروههای مسلح مخالف دولت سوریه) به نقض آتش بس اشاره می کنند، اما این موارد مانند وضعیت های مشابه هرگز به نقطه صفر نرسیده است و یک مساله طبیعی است.

لاوروف افزود: نکته اصلی این است که موارد نقض آتش بس در سوریه نسبت به دوره قبل از امضای این توافق در اواخر دسامبر سال گذشته به مراتب کاهش یافته است.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: همچنین برای پیگیری این موارد، ساز وکاری با مشارکت نظامیان روسیه و ترکیه ایجاد شده است که در مورد نقض آتش بس و عاملان آن، اطلاعات را مبادله می کنند.

لاوروف گفت: در شرایط حاضر، ساز و کاری ایجاد می شود تا به اقدام ناقضان آتش بس پاسخ داده شود و این مساله در دستور کار نشست آستانه است. همچنین شاخص های اقدام ها برای پاکسازی مناطق از مین، مواد منفجره و مهمات بررسی می شود.

چهارمین دورنشست آستانه که امروز در پایتخت قزاقستان آغاز شد، بدون حضور معارضان سوری مسلح برگزار می شود.

گروه نمایندگی معارضان مسلح که در نشست های قبلی آستانه و مذاکرات شرکت کرده بود، اعلام کرده در نشست چهارم شرکت نمی کند.

روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو روز سه شنبه با اعلام این خبر، نوشت: گروههای مسلح مخالف دولت سوریه ادعای نقض مکرر آتش بس از سوی نیروهای ارتش سوریه را دلیل این اقدام اعلام کرده اند.

دولت سوریه در پاسخ به این ادعای معارضان مسلح تصریح کرده است که دمشق آمادگی دارد روند سازش را فقط برای گروههایی که علاقه مند به همکاری هستند، ادامه دهد.

بر اساس برنامه اعلام شده، روز نخست نشست آستانه (امروز) به رایزنی های مقدماتی اختصاص داردو 15 ماه مارس (فردا چهارشنبه) هم اجلاس عمومی برگزار می شود.

ایران، روسیه و ترکیه کشورهای بانی نشست سوری آستانه هستند.

منبع: ایرنا


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار