گردشگری جنگ-12/

یادمان شهدای گمنام دریاچه زریوار مریوان

مزار مطهر چهار شهید گمنام دفاع مقدس در جانب شرقی دریاچه زریوار مریوان و در نزدیکی سنگرهای رزمندگان اسلام، از اماکن زیارتی زائرین جبهه‌های شمال غرب است.
کد خبر: ۲۳۲۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ - 30March 2017
به گزارش دفاع پرس از سنندج، بعد از اتمام جنگ تحمیلی، تعدادی از گروه‌های مردمی به صورت خودجوش به مناطق عملیاتی اعزام شدند، تا بتوانند ضمن بازسازی و رسیدگی به مناطق، مروری نیز بر خاطرات مربوط به رشادت‌های رزمندگان داشته باشند.

در سال 78 مقام معظم رهبری با سفر به مناطق عملیاتی شلمچه در میان زائران قرار گرفتند و با تاکید خود بر استفاده و بهره مندی از ظرفیت های این سفر معنوی گسترش آن را امری ضروری به منظور ترویج فرهنگ دفاع مقدس و همینطور حفظ و حراست از آرمان ها و دستاوردهای شهداء دانستند.

در تاریخ ۱۳۷۸/۱۲/۱۲ دستورالعملی مبنی بر تشکیل ستاد هماهنگی راهیان نور با مسئولیت و ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از سوی ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ گردید که در این دستور العمل به ۲۱ محل جهت بازدید کاروان‌های راهیان نور اشاره شده است.

در سال ۱۳۸۴ و با ابلاغ فرمانده کل قوا، ستاد مرکزی راهیان نور در قالب اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مأموریت خود را از سر گرفت. به همین منظور ستاد مرکزی راهیان نور با هدف ساماندهی به وضعیت راهیان نور در سال ۱۳۸۳ ذیل ساختار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تعریف و در سال ۱۳۸۴ ستاد مرکزی راهیان نور تأسیس شد.

در حال حاضر نیز ایام تعطلات عید یکی از بهترین فرصت هایی است که می توان در مناطق عملیاتی حضور یافت و از نزدیک با رشادت های رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی آشنا شد.

هم اکنون در سه نقطه غرب، جنوب غربی و شمال غرب مناطق عملیاتی وجود دارد که هر کدام در قالب یادمان شهید همه ساله مورد بازدید تعداد زیادی از گردشگران قرار می گیرد

گردشگری جنگ را می توان آیینه ای برای انعکاس تاریخ پرافتخار جنگ و دفاع مقدس دانست که امروزه علاوه بر گردشگران داخلی توجه بسیاری از گردشگران خارجی را نیز جلب کرده است و همه ساله در ایام مختلف سال تعداد زیادی از آنها در قالب اردوهای مختلف از کشورهای گوناگون به ایران سفر می کنند و این مناطق را مورد بازدید خود قرار می دهند.

بر همین اساس به منظور آشنایی بیشتر مردم و گردشگران با یادمان های دفاع مقدس در این شماره به سراغ یادمان یادمان شهدای گمنام دریاچه زریوار رفتیم.

موقعیت یادمان

 مریوان از شمال و غرب با استان سلیمانیه عراق و از جنوب با شهر سرو آباد همسایه است. شهر مریوان در 125 کیلومتری شمال غربی سنندج قرار دارد. بیمارستان صحرایی ابو عمار در ورودی جنوبی این شهر، یادآور روزهای سخت دفاع مقدس است. دریاچه زریوار در غرب این شهر از مناطق دیدنی این منطقه محسوب می شود. ارتفاعات مرزی قوچ سلطان در غرب این دریاچه حماسه های زیادی به خود دیده است.

در تیر ماه سال 58، "شهید چمران" به همراه "شهید فلاحی" در این شهر حضور یافتند و پادگان ارتش مریوان را از محاصره ضد انقلاب خارج کردند. در تاریخ 3 تیر 1359 نیروهای سپاه به فرماندهی حاج احمد متوسلیان، از طریق سه محور دارسیران، محور میانی شهر و محور منتهی به پادگان، عملیات پاک سازی مریوان را انجام دادند.

شهدای گمنام مریوان

مزار مطهر4 شهید گمنام دفاع مقدس در جانب شرقی دریاچه زریوار مریوان و در نزدیکی سنگرهای رزمندگان اسلام، از اماکن زیارتی زائرین جبهه های شمال غرب است.

شهید گمنام 13 ساله در عملیات والفجر 6، محل شهادت چیلات. شهید گمنام 19 ساله در عملیاتت کربلای 5، محل شهادت شلمچه. شهید گمنام 22 ساله در عملیات بازی دراز، محل شهادت سرپل ذهاب. شهید گمنام 24 ساله در منطقه میمک، مشخصات شهدای گمنامی هستند که شهر مریوان در اردیبهشت 88، قبل از تشریف فرمایی رهبر معظم انقلاب اسلامی، میزبان آنها بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار