محرومیت زدایی و خدمت به خلق در احادیث و روایات؛

خدمت به مردم در راه خدا چه پاداشی دارد؟

آیات و روایات بسیاری در باب اهمیت محرومیت زدایی و مذمت بی تفاوتی نسبت به وضعیت محرومان وجود دارد که گویای نگاه ویژه دین به این موضوع است.
کد خبر: ۲۳۲۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲ - 16March 2017

خدمت به مردم در راه خدا چه پاداشی دارد؟به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، چندین سال است که با آغاز سال نو و شروع فصل تعطیلات جوانان بسیاری در قالب گروه های جهادی رهسپار مناطق مختلف کشور می شوند، حرکتی که علاوه بر محرومیت زدایی و سازندگی نوعی خودسازی محسوب می شود. آیات و روایات بسیاری در باب اهمیت محرومیت زدایی و مذمت بی تفاوتی نسبت به وضعیت محرومان وجود دارد که خود گویای نگاه ویژه دین و علما به این موضوع است. در ادامه به بخشی از احادیث و نقل قول های علمای و بزرگان دین در توجه به محرومیت زدایی آمده است.

حضرت سیدالشهدا فرمودند: هرکس برای نیکی و خدمت رسانی هب برادر خود بشتابد فردا نتیجه آن را خواهد دید و کسی که برای خدا به برادر دینی خود یاری نماید خداوند او را به هنگام نیازمندی یاری خواهد کرد و بیشتر از آن او را از بلاها و گرفتاری ها دور خواهد ساخت و آن کس که اندوه و غم را از دل مومنی دور نماید خداوند متعال غم و غصه های دنیا و اخرت او را برطرف خواهد کرد.

حضرت امام صادق فرمودند: در نیکی رساندن به برادران خود با یکدیگر مسابقه گذارید اهل نیکی باشید زیرا بهشت دری دارد به نام معروف «نیکی و احسان» که =جز کسی که در زندگی دنیا نیکی کرده داخل آن نشود، همانا بنده در راه براوردن حاجات برادر مومن خود گام بردارد و خدای عز وجل دو فرشته بر او گمارد یکی در طرف راست وی گی در جانب چپ او که برایش از پرودگار آمرزش خواهد و برای براورده شدن حاجات او دعا کند.

امام محمدباقر(ع) نیز در حدیثی به جایگاه محرومیت زدایی در مقایسه با حج اشاره کرده و فرموده اند: بخدا سوگند که یک بنده آزاد کنم تا برسد به ده بنده و هفتاد بنده نزد من محبوب تر است از گذاردن حج و اگر یک خانواده از مسلمین را کفالت کنم که آن ها را از گرسنگی برهانم و پیکرشان را بپوشانم تا آبروی آن ها را نزد مردم حفظ کنم، نزد من از گزاردن حجی و حجی تا برسد به ده حج و هفتاد حج محبوبتر است.

امام حسین(ع) فرموده است: بدانید نیازمندی های مردم که (به شما مراجعه می کنند) از نعمت های الهی است، پس نعمت ها را افسرده نسازید (یعنی مبادا با رنجاندن مردم نیازمند کفران نعمت کنید) که این وظیفه خدمت رسانی به دیگران محول خواهد شد.

امام محمد باقر(ع) در حدیثی که در اصول کافی امده است می فرمایند: خداوند عزوجل به موسی وحی فرمودند: همانا از جمله بندگانم کسی است که به وسیله حسنه به من تقرب جوید و من او را در بهشت حاکم سازم(بهشت را در اختیار او گذارم). موسی عرض کرد، پروردگارا آن حسنه چیست؟ فرمود: اینکه همراه برادر مومنش در راه براوردن حاجات او گام بردارد، چه آنکه برآورده شود یا نشود.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: هرکس که زندگیش به جهادی در راه خدا تمام شود ولو آنکه مقدار آن به اندازه یک بار دوشیدن شیر از ناقه (بچه شتر) باشد. (یعنی ولو آنکه مدت آن خیلی کم باشد) داخل بهشت می شود.

همچنین در حدیثی از پیامبر(ص) در نهج الفصاحه آمده است: آیا دوست داری نرم شوی و به خواسته ات برسی؟ به یتیم مهربانی کن و دست محبت بر سر او بکش و از غذایت به او بخوران، تا دلت نرم شود و به خواسته ات برسی.

مرحوم حق شناس می فرمود: شبی در خواب دیدم که همه بزرگان اهل علم در محضر ائمه(ع) جمع شده اند. عید بود. دیدم اقا سید احمد خوانساری پشت سر امام زمان(عج) راه می رود و در مجلس، امام حسین(ع) به همه عیدی می دهند و به من دو برابر عیدی دادند. از آسید احمد خوانساری خواستم بپرسند چرا امام حسین(ع) به من دو برابر عیدی دادند؟ امام فرمودند: به خاطر خدمن به خلق خدا.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار