تقدیر سازمان ملل از ایران به‌دلیل میزبانی سخاوتمندانه از پناهندگان

سازمان ملل متحد از ایران به‌دلیل میزبانی سخاوتمندانه از میلیون‌ها پناهنده از کشورهای خشونت‌زده قدردانی کرد.
کد خبر: ۲۳۲۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲ - 16March 2017
تقدیر سازمان ملل از ایران به‌دلیل میزبانی سخاوتمندانه از پناهندگانبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سازمان ملل متحد از ایران به‌دلیل میزبانی میلیون‌ها پناهنده و پناه‌جو از کشورهای خشونت زده به‌ویژه افغانستان، کشور همسایه ایران، قدردانی کرد و برخورد سخاوتمندانه تهران را با پناهندگان ستود.

«سیوانکا داناپالا»، رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در تهران، پنج‌شنبه گفت ایران در پذیرش پناهندگان و پناه‌جویان و میزبانی آنان، نمونه و سزاوار تحسین است.

این مقام سازمان ملل همچنین از دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی که امکان تحصیل کودکان افغان در مدارس ایران را فراهم کرد تقدیر و تمجدید کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، اواخر اردیبهشت 1394 به مسئولان آموزش کشور دستور دادند همه کودکان افغان، چه آن‌ها که دارای شرایط قانونی حضور در ایران هستند و چه آن‌ها که مدارک قانونی حضور در ایران را ندارد، باید در مدارس دولتی ثبت‌نام شوند و به تحصیل بپردازند. در پی این دستور، 15 هزار کلاس درس جدید در سراسر کشور ساخته شد تا کودکان پناهنده نیز امکان تحصیل پیدا کنند.

داناپالا افزود با همکاری دولت ایران اقداماتی برای بیمه درمانی پناهندگان انجام شده که گامی بزرگ در حمایت از آنان محسوب می‌شود. این مقام سازمان ملل تصریح کرد: «در جهانی که خبرهای بدی در مورد میزبانی پناهندگان شنیده می‌شود، من فکر می‌کنم ایران (در میزبانی پناهندگان) واقعاً خوب عمل کرده است.»

بر اساس برآوردهای سازمان ملل، ایران چهارمین کشور در جهان است که بیشترین جمعیت پناهندگان و مهاجران را میزبانی می‌کند. گزارش‌ها حاکی است ایران طی چهار دهه اخیر حدود 3 میلیون مهاجر افغان را میزبانی کرده است که تنها یک‌میلیون آن‌ها ثبت ‌شده‌اند.
در حال حاضر بیش از 350 هزار کودکان مهاجر افغان در مدارس ایران به تحصیل مشغول هستند. تنها در سال گذشته حدود 48 هزار کودک افغان که ثبت قانونی نشده‌اند، اجازه یافتند برای نخستین‌بار در مدارس دولتی ایران مشغول به تحصیل شوند.

به گفته «احمد محمدی‌فر»، مدیرکل ادارۀ اتباع و مهاجرین خارجی در وزارت کشور ایران، 60 درصد پناهندگان در ایران باسواد شده‌اند.

محمدی‌فر در این خصوص، اظهار داشت: «امروز بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری گشایش خوبی را در حوزه تحصیل اتباع شاهد هستیم و هیچ منعی برای تحصیل مهاجران نداریم.»

«صمد حاج جباری»، مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران نیز بهمن امسال گفت: «اکنون 24 هزار دانشجوی خارجی در حال تحصیل داریم که 19هزار نفر از این دانشجویان افغان هستند.»
 
منبع: پرس تی وی
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار