من انقلابی‌ام-217/ قربانی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

تنگ نظری آفت اقدامات فرهنگی در راهیان نور است

استاد جامعه‌ المصطفی گفت: برای کارهای فرهنگی راهیان نور باید برنامه‌ریزی به‌ روزی داشته باشیم و از همه برای تعالی این حرکت دعوت کنیم. تنگ نظری آفتی برای اقدامات فرهنگی است.
کد خبر: ۲۳۲۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰ - 17March 2017
تنگ نظری آفت اقدامات فرهنگی در راهیان نور استبه گزارش خبرنگار اعزامی دفاع پرس به راهیان نور، حجت الاسلام «علی اصغر قربانی» استاد شیعه شناسی و فرق و مذاهب اسلامی جامعه المصطفی و حوزه علمیه قم که در یادمان شهدای عملیات کربلای چهار به عنوان راوی حضور دارد درباره حضورش در مناطق عملیاتی اظهار داشت: من 10 سال است که به این سفر نورانی می‌آیم. یکی دوبار با کاروان آمدم اما به دلیل وضع جسمانی که دارم و زحمتی که برای دیگران ایجاد می‌شود شخصی می‌آیم. این بار هم از طرف موسسه روایت سیره شهدای به مناطق عملیاتی آمده‌ام و طبق روال سال‌های قبل در یادمان‌ها به عنوان روای انجام وظیفه می‌کنم. یعنی ادامه همان وظیفه‌ای که روحانیت در دفاع مقدس داشت.
 
وی درباره سابقه‌اش در دوران دفاع مقدس گفت: من سال 59 با شروع جنگ تحمیلی همراه با 1500 نفر از روحانیون به تهران رفتیم و بعد از آموزش به اهواز اعزام شدیم. مدتی بعد هم همراه با تعدادی از رزمندگان به سوسنگرد رفتیم و در روستای ساریه کنار رود نیسان که خط دفاعی بود مستقر شدیم. در اینجا بودیم که حماسه 16 دی پیش آمد. در این روز دانشجویان پیرو خط امام به فرماندهی حسین علم‌الهدی به شهادت رسیدند. در همین روزها بود که متوجه شدیم مردم عرب خوزستان روستاییان و عشایر با حداقل مایحتاج‌شان مناطق مسکونی را رها می‌کنند. سوال‌شان از ما این بود که نیروهای دفاعی کجا هستند. این زمانی بود که بنی‌صدر هنوز رییس جمهور  بود.  من همچنان در جبهه بودم تا اینکه سال 62 در عملیات والفجر 3 در مهران مجروح شدم. بعد از آن هم چون پا و دستم را از دست داده بودم در خط مقدم نمی‌رفتم اما در لشکر 92 زرهی اهواز خدمت می‌کردم و تا پایان جنگ در آنجا بودم.

استاد شیعه شناسی جامعه المصطفی در باره تاثیر راهیان نور بر جامعه توضیح داد: تاثیر سفر راهیان نور کاملا مشهود است چرا که هر کس به اینجا می‌آید این انگیزه را دارد که دوباره برگردد. حتی کسانی که به مسئله شهادت و جهاد بدبین و بدگمان هستند زاویه دید آنها فرق می‌کند. من این تاثیر را در دانشجویان به وضوح می‌بینم. البته ادعا نمی‌کنیم که همه در اینجا سلمان و ابوذر می‌شوند اما تاثیر قابل توجهی دارد. کرامت شهدا همین تاثیرگذاری است.

وی در این خصوص ادامه داد: برای نمونه ما طلبه‌ای در جامعه المصطفی داشتیم که از آلمان آمده بود؛ به نحوی پدرش او را فرستاده بود اما شان طلبگی را رعایت نمی‌کرد. چند بار هم به کمیته انضباطی رفته بود. پدرش هم مدام از آلمان زنگ می‌زد. مدیران که می‌دیدند این تذکرات فایده‌ای ندارد تصمیم به اخراج او گرفتند. یکی از دوستان ما به نام سنجری تصمیم گرفت او را به مناطق عملیاتی بیاورد. این جوان آلمانی در این سفر و عنایتی که شهدا به او داشتند متحول شد و درسش را تمام کرد. الان هم در آلمان یک سایتی طراحی کرده که از شهدا و مکتب اهل بیت علیهم السلام دفاع می‌کند و منشا اثر شده است. دلیل این جز سفر راهیان نور چیز دیگری نیست. بخش مهمی از دستاوردهای ما نیز از قبل راهیان نور به دست آمده است.

قربانی همچنین درباره اقدامات فرهنگی در راهیان نور گفت: همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند باید روش‌ها نو شود. محتوای فرهنگی باید دائم در حال نو شدن باشد و به روز حرکت و عمل کنیم. اگر تا امسال یک شیوه را داشتیم امسال آن را تغییر دهیم. همیشه باید در خود و روش‌های فرهنگی در حال تجدید نظر باشیم. فصل الخطاب ما در این زمینه فرمایشات مقام معظم رهبری است. اگر در تولید خودرو مهندسین سعی نمی‌کنند با به روز کردن محصولات مشتری بیشتری را جذب کنند. چرا ما در تولیدات فرهنگی این گونه عمل نکنیم. راهیان نور نیز یک تولید فرهنگی است. ما باید فکر کنیم تبادل اندیشه کنیم این نباشد که فقط در نزدیک راهیان نور اقدام کنیم یک سال فرصت داریم که برای کارهای فرهنگی برای راهیان نور برنامه ریزی کنیم. باید از همه اصحاب رسانه، راویان، پیش‌کسوتان و هر کسی که می‌تواند کار کند دعوت کنیم. نباید با تنگ نظری پیش رفت، این تنگ نظری آفت راهیان نور است.  

وی ادامه داد: هواداری‌های حزبی و جناحی اینجا جواب نمی‌دهد چون یک مساله ملی مطرح است. مخالفان جناحی ما با شهدا و رهبری مشکل ندارند از آنها باید دعوت به کار شود. البته منظورم آدم‌هایی که به کلی راه‌شان را به کلی جدا کرده‌اند مد نظر نیست. مساله بعدی مردمی شدن است هر کاری که در طول این سال‌ها به ثمر نشست به خاطر حضور مردم است. حرکت‌هایی مثل راهیان نور بدون مشارکت مستقیم مردم محقق نمی‌شود. راهیان نور باید با بسیج مردمی پیش برود. نتیجه این حرکت مردمی هم از بین نخواهد رفت چون مانا و پویا خواهد شد.

این استاد حوزه علیمه قم درباره مفهوم من اتقلابی‌ام تصریح کرد: انقلابی بودن مفهوم روشنی است و مشمول مرور زمان نمی‌شود. انقلابی بودن یعنی استکبار ستیزی و بر ارزش‌ها ثابت قدم بودن که این مفاهیم نمی‌تواند گذر زمان به آن آسیب بزند. انقلابی بودن این است آنطور که خدا دوست دارد زندگی کنم نه آنطور که دیگران برای من می‌نویسند. جوهره و جان این انقلابی گری در جان رزمندگان وجود داشت. وجود راهیان نور بر انقلابی گری و انقلابی ماندن تاثیر غیر قابل انکاری می‌گذارد. هرکسی هم فکر می‌کند انقلابی گری کهنه شده خودش کهنه فکر می‌کند. البته اعتقاد به دو نکته نمی‌گذارد این روحیه انقلابی بودن از بین برود یکی اعتقاد به ولایت فقیه است و دیگری زنده نگه داشتن یاد شهدا است که سفر راهیان نور هر دو وجه را تقویت می‌کند.

وی در پایان گفت: بحث روایتگری، فضاسازی و احیای شعارهای دوران دفاع مقدس از مواردی است که باید هر سال نسبت سال قبل رشد چشمگیر داشته باشد. انتشار کتاب و معرفی آثار مهمی که در حوزه دفاع مقدس نوشته شده بخصوص آثاری که مقام معظم رهبری بر آنها تقریظ زده‌اند باید بیشتر معرفی شوند. انتشار و ترویج کتاب‌های سرداران شهید و آشنایی مردم با آنها مثمر ثمر است.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار