مصباحی‌مقدم در پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران:

امیدوارم با مصوبه دولت در آینده شاهد حقوق‌های نجومی نباشیم/ دولت باید «اقتصاد مقاومتی» را همگانی کند

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه دولت باید اقتصاد مقاومتی را همگانی کند، گفت: همه نهادهای موثر مردمی باید در فرماندهی اقتصاد مقاومتی دولت به کارگیری شوند.
کد خبر: ۲۳۲۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸ - 17March 2017

امیدوارم با مصوبه دولت در آینده شاهد حقوق‌های نجومی نباشیم/ دولت باید «اقتصاد مقاومتی» را همگانی کندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، «حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم» از اساتید دانشگاه امام صادق(ع) در پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران نسبت به سیاست‌های دولت در زمینه اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی انتقاد کرد و اظهار داشت: دولت باید اقتصاد مقاومتی را همگانی کند. وقتی فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت تشکیل می‌شود، همه نهادهای موثر باید در این فرماندهی به کارگیری شوند.

وی با بیان اینکه بار مدیریت اجرای اقتصاد مقاومتی بر دوش دولت است، بیان کرد: معتقدیم که بهتر از اینها باید سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در آینده پیاده شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم نسبت به خام‌فروشی سنگ‌های تزئینی به برخی کشورهای اروپایی، گفت: کشورهای آلمان و ایتالیا و برخی دیگر کشورها سنگ‌های تزئینی را به صورت خام از ما می‌خرند و پس از فرآوری به دیگر کشورها و از جمله کشور خودمان صادر می‌کنند و سوال اینجاست که آیا ما خودمان نمی‌توانیم با بهره‌وری این کار را انجام دهیم و برای کشور ارزش افزوده داشته باشیم؟

مصباحی‌مقدم یکی دیگر از مصادیق اقتصاد مقاومتی را صرفه‌جویی در هزینه‌های دولتی و عمومی دانست و گفت: سوال این است که آیا در زمینه کاهش بودجه‌های عمومی دولت صرفه‌جویی شده یا خیر؟ هزینه‌های بخش دولتی طبق بودجه‌های سالانه افزایش یافته، البته وقتی می‌گوییم که دولت باید بودجه عمومی‌اش را کاهش دهد، می‌گویند مگر می‌شود حقوق کارکنان دولت را نداد؟ درست است و ما هم موافق آن نیستیم، اما راه‌هایی برای کاهش بودجه عمومی دولت وجود دارد.

وی اضافه کرد: امیدوارم با مصوبه دولت در آینده شاهد حقوق‌های نجومی نباشیم، زیرا این مسئله نیز بار مالی زیادی برای هزینه‌های عمومی دولت ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای سال جاری در حرم مطهر امام رضا(ع) پیرامون اقتصاد مقاومتی و توجه به سیاست‌های آن از سوی ارکان دولت و دیگر دستگاه‌ها، گفت: معظم‌له خواهان این شدند که دولت در پایان سال 95 گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ارائه کند تا معلوم شود اقداماتی در سال 95 انجام شده یا خیر.

وی اضافه کرد: بند اول رهنمودهای رهبر انقلاب این بود که فعالیت‌ها و زنجیره‌های اقتصادی دارای مزیت‌های نسبی در حوزه اقتصاد مقاومتی احصاء شود که این کار باید انجام می‌شد.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه پیدا کردن مزیت‌های نسبی اقتصادی در حوزه اقتصاد مقاومتی نقشه راه را مشخص و تکلیف را برای مردم معلوم می‌کرد، گفت: دولت باید به دستگاه‌ها و مردم طی سال جاری اعلام می‌کرد تا بدانند در برابر تدابیر اندیشیده شده در حوزه اقتصاد مقاومتی چه کارهایی باید انجام دهند؛ دولت باید بگوید که نسبت به توجه به تولید چه کار کرده؟ آیا حرف منتقدان را شنیده‌اند؟

وی اضافه کرد: یکی انتقاد را در تعامل با منتقد و برخی نیز آن را تخریب تلقی می‌کنند و در برابر آن موضع می‌گیرند، اگر دولت منتقدان را دعوت کرده و حرف آنها را شنیده بگوید که چه کرده؟

مصباحی‌مقدم با تاکید بر اینکه واردات خارجی نباید قدرت تولید داخلی را تضعیف کند، اظهار داشت: اینکه ما همه چیز را از خارج وارد کنیم درست نیست، بلکه باید به تولید داخلی نیز توجه شود.

وی ادامه داد: تاکنون 2 هواپیما خریداری شده وارد کشور شده، البته ما هم می‌دانیم که اگر حمل و نقل هوایی بروز شود برای مسافران اطمینان‌بخش است و اشکالی ندارد، اما بهتر است دولت همزمان تولید داخلی هواپیما را نیز ساماندهی کند؛ آیا آنهایی که می‌توانند موشک بسازند که از فناوری بسیار بالایی برخوردار است، نمی‌توانند موتور هواپیما و قطعات ظریف مورد نیاز آن را تهیه کنند؟ یقینا می‌توانند این کار را انجام بدهند.

وی با طرح این سوال که چرا از صنایع هوا و فضا حمایت نمی‌شود تا پول خرید هواپیما را سرمایه‌گذاری کنیم و به عنوان مثال به جای ورود 200 هواپیما 400 هواپیما خودمان تهیه کنیم، گفت: رهبر معظم انقلاب نسبت به بدعهدی و بدجنسی آمریکایی‌ها در قبال بازگشت پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور انتقاد کرده بودند، دولت بگوید که آیا این امر رهبری در به کارگیری این پول‌ها در ارتقاء سطح تولید محقق شده یاخیر؟

مصباحی‌مقدم اضافه کرد: متاسفانه طبق اطلاعی که دارم چند 10 میلیارد از پول‌های بلوکه شده هم به دلیل اینکه به صورت دلار بوده و دلار نیز تحریم است، امکان انتقالش به داخل وجود نداشته و آمریکا نیز در این مسئله ناجوانمردی کرده و مطالبات دلاری ما در خارج از کشور همچنان بلوکه است و امکان انتقال آن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در دوران سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نخبگان ما از طریق مهندسی معکوس توانسته‌اند مشابه تکنولوژی‌ها و فناوریهای خارجی را تولید کنند؛ به عنوان مثال در تولید نیروگاه، ایران در کل جهان پس از آمریکا و آلمان حرف اول را می‌زند. شرکت مپنا به عنوان مثال تولیدکننده مولدهای برق با جنرال موتور آمریکا و زیمنس آلمان رقابت می‌کند.

وی افزود: در حوزه تولید ژنراتورهای برق و نیروگاه، برای کشورهای اطراف به صرفه است که با شرکت مپنا به دلیل تولید ارزان‌تر قرارداد منعقد کنند، باید تولیدکننده داخلی را تشویق و حمایت کنیم.

مصباحی مقدم یکی از نقاط قوت سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر را در زمینه نیروگاه‌سازی و پتروشیمی دانست و تصریح کرد: سوال این است که چرا وزارت صنعت اجازه می‌دهد که برای ساخت نیروگاه با خارجی‌ها قرارداد منعقد شود آیا این اقتصاد مقاومتی است؟

وی با تاکید بر اینکه دولت باید در قراردادهای خارجی بر انتقال دانش فنی نیز توجه کند، گفت: عملا قراردادهای خارجی زیادی منعقد نشده و از هزار موافقت‌نامه با کشورها یکی از آنها در حوزه خودروسازی به نتیجه رسیده که البته این خوب است.

مصباحی‌مقدم نسبت به کم‌توجهی دولت به بهره‌وری انرژی در راستای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی انتقاد کرد و گفت: ارتقاء بهره‌وری انرژی مصوبه مجلس است که دولت لازم است آن را جدی بگیرد.

وی اضافه کرد: شایسته بود که دولت در زمینه بهره‌وری انرژی و طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی گزارشی در این حوزه در پایان سال ارائه می‌کرد تا مردم بدانند که چه کرده است.

مصباحی‌مقدم در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر 730 میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید و مصرف می‌شود و این یعنی اگر ما به تولید هزار و 100 میلیون متر مکعب برسیم باید آن را در داخل مصرف کنیم و یا آن را صادر و از قبل آن درآمد کسب کنیم.

وی تاکید کرد: بهره‌وری انرژی باید به گونه‌ای باشد که در کارخانجات، موتورهای تولید از فناوری پیشرفته جهت کاهش مصرف انرژی استفاده کنند که این گام باید برداشته شود؛ البته روش مصرف انرژی خانگی نیز باید اصلاح شود که این نیازمند فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی است.

وی افزود:‌ رهبر انقلاب در ابتدای امسال خواستار ارائه گزارش مسئولان دولتی در حوزه اقتصاد مقاومتی شدند که معتقدم دولت باید نسبت به آن پاسخگو باشد.

مصباحی مقدم در ادامه نسبت به اتکاء روز افزون بودجه‌های سالانه کشور به نفت انتقاد و تصریح کرد: طبق برآوردها در سال 94، 25 درصد، سال 95، 31 درصد و در بودجه سال 96 نیز 35 درصد بودجه به نفت متکی بوده که آیا این یک روند کاهشی برای اتکاء به نفت است؟

وی اضافه کرد:‌ صندوق توسعه ملی برای این منظور ایجاد شد که در خدمت بخش غیردولتی و تولیدی باشد اما همچنان شاهدیم که مانند صندوق ذخیره ارزی در دولت سابق از آن برداشت می‌شود.

مصباحی مقدم همچنین بانک‌ها را دچار مشکلات جدی دانست و تصریح کرد: اصلاح نظام بانکی در کشور در دستور کار دولت قرار نگرفته و هنوز لایحه آن از سوی دولت به مجلس ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه نقدینگی کشور امروز از 450 هزار میلیارد تومان به هزار، هزار و 200 میلیارد تومان افزایش یافته است افزود: این مقدار نقدینگی گسترده برای تولید ملی کمتر استفاده شده است طبق گزارش دولت فقط 16 هزار میلیارد تومان برای بنگاههای کوچک و متوسط اختصاص داده شده است که باید بیش از اینها از نقدیگی برای تولید ملی باید به کار گرفته شود.

نماینده سابق تهران در مجلس بسیج را یکی از ظرفیت‌ها در تحقق سیاست‌هایی اقتصاد مقامتی عنوان کرد و گفت: بسیج می‌تواند خدمت بزرگی رابه اقتصاد مقاومتی بکند، دولت توجه بیشتری باید به این ظرفیت بسیج داشته باشد.

وی اضافه کرد: شایسته است دولت گزارشی از اقتصاد مقاومتی ارائه کند و این همت را به کار بگیرد تا رهنمودهای رهبر انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی بر زمین نماند و تلاش کند که از ظرفیت‌های تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده شود.

مصباحی مقدم با بیان اینکه معنای اقتصاد مقاومتی این نیست که روابط اقتصادی خود را با دنیا تعطیل و اقتصاد بسته ایجاد کنیم اظهار داشت: ما با روابط اقتصادی با دیگر کشورها به خصوص کشورهای همسایه موافقیم و باید در این راستا تلاش کنیم.

وی 80 درصد اقتصاد کشور را وابسته به داخل و کمتر از 20 درصد آن را مربوط به خارج و صادرات و واردات دانست و اظهار داشت: اهتمام دولت باید بیش از جذب سرمایه‌گذاری خارجی توجه به اقتصاد داخلی باشد.

وی ضمن تاکید بر استفاده همگان بر تولیدات داخلی گفت: برای بسیاری از خانوارها مصرف کالاهای خارجی نوعی شخصیت تلقی می‌شود که باید جلوی آن گرفته شود.

مصباحی مقدم با انتقاد از خام فروشی نفت و سیاستهای دولت در این حوزه گفت: اینکه توانستند سهم ایران را در اوپک افزایش دهند، جای تقدیر دارد اما این مسئله چه نقشی در جلوگیری از خام فروشی نفت داشته است؟ این میزان نفتی که امروز دولت دارد تولید می‌کند حاصل سیاستهای 10، 15 ساله گذشته است.

وی در پایان خواستار توجه بیشتر دولت نسبت به سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در آینده شد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار