تقابل دین اسلام با نگاه ابزاری نسبت به زن / اسلام، به زن کرامت بخشید

خداوند به واسطه پیامبر(ص) در دوران جاهلیت جایگاه زن را بسیار والا و متعالی معرفی کرد و با آیات مختلف این جایگاه را یادآوری کرد اما متأسفانه عده‌ای روشنفکر با خلط برخی مطالب سعی بر این دارند که نگاه اسلام به زن را نگاهی تبعیضانه معرفی کنند.
کد خبر: ۲۳۲۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲ - 19March 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، جایگاه معنوی زن در آموزه‌های قرآن و عترت بسیار با ارزش و والاست تا جایی که خداوند در برخی موارد در آیات قرآن از بانوانی یاد می‌کند که سرچشمه بسیاری از خیرات و برکات برای عالم و آدم بودند که در اوج آنها حضرت زهرا(س) و مادون ایشان حضرت مریم(س) و سایر بانوان قرار دارند. این موضوع نشانده‌ این است که زن می‌تواند دوشادوش مردان به اوج کمالات معنوی دست پیدا کند.

دین اسلام به زن کرامت داد
متأسفانه در جای جای تاریخ بشریت شاهد هستیم که نسبت به زن نگاهی ابزاری وجود داشت و حکومت‌ها حرمت چندانی به جایگاه او قائل نبودند تا آنجا که در صدر اسلام شاهد زنده به گور کردن دختران و برخورد تند با زنان از سوی همسرانشان بودیم. اما خداوند به واسطه پیامبر گرامی اسلام(ص) در آن مقطع حساس تاریخی که مردم در اوج جهالت و تعصبات خاص به سر می‌بردند، جایگاه زن را بسیار والا و متعالی معرفی کرد و با آیات مختلف این جایگاه را یادآوری کرد. هیچ مقطعی به اندازه مقطع اسلام را در تاریخ سراغ نداریم که این قدر به زن کرامت بخشیده باشد و اکنون عده‌ای جاهل و از سوی دیگر دشمنان اسلام سعی دارند چهره بسیار منفی از دین اسلام نسبت به برخورد با زنان به جهانیان معرفی کنند؛ در این راستا به برخی آیات و روایاتی که درباره جایگاه معنوی زن است خواهیم پرداخت.

خداوند در آیات مختلفی از قرآن نگاه تبعیضی نسبت به زن را بر می‌دارد. آنجا که می‌خواهد برخی ثمرات و عقاب‌های دنیوی و اخروی را معرفی کند، از واژه مردان و زنان مؤمن استفاده می‌کند که تنها به دو مورد آن اشاره می‌کنیم. مثلاً در آیه72 سوره توبه می‎فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَمَسَاکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ؛ خداوند به مردان و زنان با ایمان باغ‌هایى وعده داده است که از زیر [درختان] آن نهرها جارى است در آن جاودانه خواهند بود و [نیز] سراهایى پاکیزه در بهشت‌هاى جاودان [به آنان وعده داده است] و خشنودى خدا بزرگ‌تر است این است همان کامیابى بزرگ»

بر اساس این آیه می‌بینیم که خداوند ثمرات بهشتی را برای هر دو گروه مردان و زنان معرفی می‌کند. از سوی دیگر منظور خداوند این است که همان طور که مرد می‌تواند در درجات معنوی رشد کند، به همان مقدار نیز زنان می‌توانند رشد کنند.

نزول آیات کرامت به زنان باعث تقابل جاهلان با پیامبر(ص) شد
خداوند در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: «وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَیْرِ مَا اکْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِینًا؛ و کسانى که مردان و زنان مؤمن را بى‏‌آنکه مرتکب [عمل زشتى] شده باشند آزار مى‌‏رسانند قطعاً تهمت و گناهى آشکار به گردن گرفته‏‌اند.» نزول چنین آیاتی در صدر اسلام و در اوج دوران جاهلیت باعث تعجب جامعه آن دوران بود و برخی به شدت با پیامبر(ص) برخورد می‌کردند.

اما همچنان که خداوند در آیات مختلف قائل به تساوی معنوی زنان با مردان است، برخی ویژگی‌های خاص به مردان داده که به زنان عطا نکرده است و از سوی دیگر فضیلت‌هایی به زنان عطا کرده که به مردان عطا نکرده است و این به معنای تبعیض نیست بلکه شامل علم خداوند می‌شود. اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: «اَلمَرأَةُ الصّالِحَةُ أَحَدُ الکاسِبَینِ؛زن شایسته یکى از دو عامل پیشرفت خانواده است» و نیز امام صادق(ع) فرمودند: «أَکثَرُ الخَیرِ فِى النِّساءِ؛ بیشترین خیر و برکت در زنان است.» ناظر بر ویژگی خاص زن نسبت به مرد است. و اینکه امام باقر(ع) در روایتی فرمودند: «لا شَفیعَ لِلمَرأَةِ أَنجَحُ عِندَ رَبِّها مِن رِضا زَوجِها؛ هیچ شفیعى براى زن نزد پروردگارش نجات بخش‌تر از رضایت شوهرش نیست» از جمله احادیثی است که از شأن بالای مردان نسبت به زنان خبر می‌دهد.  

اما همان طور که اشاره شد، متأسفانه عده‌ای از روشنفکران با خلط برخی مطالب سعی بر این دارند که نگاه اسلام به زن را نگاهی تبعیضانه معرفی کنند و بر این اساس برخی آموزه‌های دینی را زیر سؤال ببرند در حالی که هیچ مذهبی به اندازه اسلام به زن شأن و جایگاه نبخشید.

 
 منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها