رابطه نام و مأموریت هر یک از اهل‌بیت (ع)/ تأثیر تربیت فاطمی در انسان

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی با تأکید بر اینکه اثر تابش نور فاطمی، منجر به زدودن منیّت انسان می‌شود، گفت: اگر منیّتی نباشد، انسان به راحتی از جهنم عبور خواهد کرد.
کد خبر: ۲۳۲۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴ - 19March 2017

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حجت‌الاسلام محمود ابوالقاسمی پژوهشگر حوزۀ قرآن و عترت با اشاره به نام فاطمه (س) که دارای چندین معناست، گفت: یکی از معانی فاطمه(س) در روایت چنین گفته شده است: «فَطَمَتْ‏ شِیعَتَهَا مِنَ النَّار»، یعنی کسی که شیعیان را از آتش حفظ می‌کند، این حدیث نمی‌فرماید از کدام آتش شیعیان را حفظ می‌کند، لذا باید واژۀ «نار» مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

این پژوهشگر حوزۀ قرآن و عترت افزود: اگر بگوییم آتش جهنم، بر اساس آیۀ «نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَة * الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَة» آتشی است که در سینه‌ها زبانه می‌کشد و به عبارت دیگر، این انسان‌ها هستند که از دنیا برای خودشان آتش می‌برند، همچنانکه معصوم می‌فرماید دنیا مزرعۀ آخرت است. لذا هم می‌توان آتش برای سرای دیگر برد و هم نعمت.

وی با بیان اینکه رذایل اخلاقی همان آتشی است که آدمی با خود به سرای دیگر می‌برد، اظهار کرد: محبان حضرت فاطمه(س) که در قیامت به آتش نمی‌سوزند، در این دنیا کسانی هستند که از رذایل اخلاقی پاک شده باشد و به تعبیر دیگر، محبان فاطمه(س) کسانی هستند که ذره‌ای بخل، کینه، حسد، حرص و ... در وجودشان نباشد. اگر رذایل اخلاقی در وجود کسی باشد، آتش جهنم در وجودش نمود پیدا کرده است، این رذایل اخلاقی است که در جهنم جلوه می‌کند. محب حضرت فاطمه(س) وقتی در آتش جهنم نمی‌سوزد، یعنی در این دنیا هیچگونه رذایلی مثل حرص، حسد و کینه و ... در وجودش نیست.

این پژوهشگر حوزۀ قرآن و عترت افزود: اگر رذیله‎ای در انسان نبود، نشان می‌دهد که او محب فاطمه(س) است و چنین محبّی در آتش جهنم نمی‌سوزد. پس اگر محب فاطمه(س) هستیم، باید کینه، حسد و تمام رذایل اخلاقی را کنار بگذاریم.

«خودپسندی»، منشأ تمام رذایل اخلاقی است

وی با تأکید بر اینکه منشأ تمام رذایل اخلاقی «خودپسندی» است، گفت: کسی که خودخواهی دارد، همه چیز را برای خودش می‌خواهد و این یعنی حرص، کسی که هیچ چیزی به کسی نمی‌‌‌دهد، یعنی بخیل، کسی چیزی داشته باشد و دوست نداشته باشد دیگری آن را داشته باشد، یعنی حسادت. در چنین فضایی باید گفت اگر نور فاطمه(س) بر کسی بتابد، خودپسندی را در انسان از بین می‌برد.

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی با بیان اینکه نمود تأثیر تربیت فاطمی در انسان این است که آدمی خودپسندی را کنار می‌گذارد، خاطرنشان کرد: در اثر کنار رفتن خودخواهی، صفات رذیله نیز پس زده می‌شود و در نتیجه از آتش نجات پیدا می‌کند و به بهشت که همنشینی با اهل‌بیت(ع) است، مأجور می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه خداوند برای چهارده معصوم(ع)، چهارده مأموریت تعیین کرده است، اظهار کرد: مأموریت هر یک از اهل‌بیت(ع) صفات هر کدام را به همراه دارد.

این پژوهشگر حوزۀ قرآن و عترت با بیان اینکه باید برای رسیدن بهشت از جهنم عبور کرد، یادآور شد: آن چیزی که انسان را به جهنم می‌‌اندازد، «خودپسندی» است، لذا اگر خودپسندی وجود نداشته باشد، به راحتی انسان از جهنم عبور خواهد کرد. حالا متوجه می‌شویم آتش در خانۀ حضرت زهرا(س)، آتش کینه، حسد و حرص به دنیا بوده است.

 حجت‌الاسلام ابوالقاسمی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان از تربیت‎های فاطمی بهره برد، بر لزوم افزایش همنشینی با حضرت زهرا(س) تأکید کرد و گفت: اگر همنشینی ظاهری امکان‌پذیر نیست، باید تا می‌توانیم به یاد حضرت زهرا(س) باشیم، دربارۀ ایشان مطالعه کنیم و سیرۀ ایشان را سیرۀ خودمان قرار دهیم. ما با یاد حضرت زهرا(س) از ایشان تأثیر می‌گیریم.

 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها