وزیر کشور خواستار ایجاد موزه آثار تاریخی در «الموت» قزوین شد

«رحمانی فضلی» در سومین روز از سفر خود به استان قزوین، ضمن بازدید از «قلعه حسن صباح الموت» خواستار ایجاد موزه آثار تاریخی در این منطقه شد.
کد خبر: ۲۳۲۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲ - 21March 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «رحمانی فضلی» وزیر کشور در این بازدید گفت: در این موزه می‌توان کاوش‌ها و اکتشافات «قلعه الموت» و حریم آنرا برای گردشگران به نمایش گذاشت.

وی اظهار کرد: منطقه الموت در استان قزوین از ظرفیت های بالا و منحصر به فردی برای جذب گردشگر برخوردار است.

وزیر کشور در ادامه بر حفظ معماری سنتی روستاهای الموت تاکید کرد و اظهار کرد: ساماندهی روستاهای این منطقه به لحاظ منظری باید مورد توجه قرار بگیرد.

رحمانی فضلی همچنین خواستار توجه ویژه به حفظ محیط زیست و حراست از منابع طبیعی در منطقه الموت شد.

وزیر کشور همچنین با حضور در پایگاه میراث فرهنگی الموت در روستای گازرخان در جریان آخرین فعالیت های مربوط به کاوش و اکتشاف در حریم قلعه حسن صباح قرار گرفت.

در ادامه مقرر شد تا با اختصاص فضای یک مدرسه در روستای گازرخان که در جوار قلعه الموت قرار دارد، زمینه ایجاد موزه آثار تاریخی این منطقه فراهم شود.

وزیر کشور در جریان حضور خود در منطقه الموت همچنین از مجتمع تفریحی کامان و تله سی یژ واقع در این مکان بازدید کرد و در جریان سرمایه گذاری های انجام شده در این منطقه نمونه گردشگری قرار گرفت.

فریدون همتی استاندار و محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین نیز در این بازدید وزیر کشور را همراهی می کردند.

قلعه تاریخی حسن صباح در شرق آبادی گازرخان در بخش الموت شرقی در شمال شرقی استان قزوین قرار گرفته و در سال 226 هجری قمری به دست حسن بن یزید علوی بنا شده است.

این دژ در ششم رجب سال 483 به تصرف حسن صباح درآمده و تا زمان سقوط اسماعیلیان ایران، به سال 654 مرکز فرمانروایی آنان بوده است.

پرتگاه های مخوف گرداگرد قلعه، خندق های سنگی جلوگیری کننده از نفوذ مهاجمان، انبارهای متعدد ذخیره آب و آذوقه، سیستم پیچیده آب رسانی با حفر کانال و نصب تنبوشه از ویژگی های مهم این دژ تاریخی به شمار می رود.

بخش الموت شرقی به مرکزیت معلم کلایه از توابع شهرستان قزوین است و دارای یک شهر و 84 روستا است.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار