رزمایش موشکی سپاه در سال 95؛ از به کارگیری سامانه‌های موشکی بومی تا حضور جنگنده‌های سوخو در منطقه عمومی رزمایش

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با دارا بودن انواع موشک‌های زمین پایه ، قطب بزرگ موشکی منطقه غرب آسیا به حساب می‌آید که می‌تواند در کمتر از چند ساعت چندین پایگاه نظامی آمریکا را به طور کامل ویران کند.
کد خبر: ۲۳۲۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲ - 21March 2017
به گزارش گروه دفاعی و امنیتی دفاع پرس، قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران با ماهیت دفاعی خود جلوی تعرض بیگانگان به کشورمان را گرفته است.

در حقیقت توان موشکی کشورمان موجب شده تا در منطقه پر افت و خیز غرب آسیا ایران بتواند از یک امنیت پایدار در مقابل لفاظی های غرب در امان باشد و این موضوع نیازمند تمرینات مستمر داشته که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در رزمایش های مختلف قدرت خود را به نمایش گذاشتند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با دارا بودن انواع موشک های زمین پایه ، قطب بزرگ موشکی منطقه غرب آسیا به حساب می آید که می تواند در کمتر از چند ساعت چندین پایگاه نظامی آمریکا را به طور کامل ویران کند و این نه در سخن بلکه در عمل اثبات شده است.

یکی از رزمایش هایی که با موفقیت در  سال 95 برگزار شد؛ رزمایش موشکی مدافعان حریم ولایت بود.  مرحله اصلی رزمایش "مدافعان حریم ولایت" نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نیمه دوم بهمن در سمنان برگزار شد.

در این رزمایش انواع سامانه های راداری و موشکی بومی، مراکز فرماندهی کنترل و جنگ الکترونیک به کار گرفته شد.
 
رزمایش پدافندی سپاه با هدف "نمایش اقتدار، هوشمندی و آمادگی های همه جانبه دفاعی برای مقابله با هرگونه تهدید" و شعار "همت جهادی، اراده ایرانی، اقتدار انقلابی، تحقیر تحریم و تهدید" در وسعت 35 هزار کیلومتر مربع برگزار شد.

 برای نخستین بار در این رزمایش بمب های رها شده توسط جنگنده های سوخو توسط سامانه های راداری بومی مورد ردگیری قرار گرفت. همچنین در رزمایش مدافعان آسمان ولایت این سامانه های بومی توانستند موشک های زمین به زمین را با موفقیت ردگیری کنند.

سردار سرتیپ پاسدار "امیرعلی حاجی‌زاده" فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران درباره ویژگی های رزمایش مدافعان حریم ولایت عنوان داشت: این رزمایش از جنس رزمایش های سالانه بوده و در منطقه‌ای به وسعت 35 هزار کیلومتر مربع درون کویر برگزار می‌شود.

وی استفاده از سامانه‌ها و تجهیزات کاملا بومی و ایرانی را از وجوه برجسته این رزمایش عنوان و تصریح کرد: تمامی ادوات به کارگیری شده در این رزمایش پدافندی اعم از سامانه‌های موشکی، سامانه‌های راداری، مراکز کنترل فرماندهی و جنگ الکترونیک بومی و ساخته ی دست دانشمندان و متخصصان ایران اسلامی است.

سردار حاجی زاده با تأکید بر اینکه پیچیدگی سامانه‌‌های پدافندی دهها برابر بیشتر از موشک و پهباد است، گفت: ما تجربه تحقیق و خودکفایی در بخش موشکهای زمین به زمین و هوشمند و پهبادها را داریم اما سامانه‌های پدافندی به دلیل آنکه مجموعه‌ای از پروژه‌های تحقیقاتی پیچیده‌ی درهم تنیده است، برخوردار از دشواریهای زیادی می‌باشد.

وی از سامانه‌ موشکی سوم خرداد به عنوان بزرگترین پروژه تحقیقاتی به ثمر رسیده کشور یاد کرد و افزود: امروز بحمدالله با همت و مجاهدت فرزندان ایران اسلامی استخوان بندی تحریم‌های دشمن در حوزه پدافندی کاملا خرد شده است.این رزمایش بسیار سختگیرانه طراحی شده و همانند قرارگاهی که کار دفاع هوایی را انجام می‌دهد، یک قرارگاه نارنجی دشمن نیز با استفاده از انواع پهبادها و جنگنده‌ها به انجام عملیات آفندی می‌پردازد که بحمدالله یگانها و تجهیزات با آمادگی کامل این مرحله از رزمایش را به انجام رساندند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با تأکید بر اینکه در تولید و تقویت توانمندی دفاعی حتی لحظه‌ای هم درنگ نخواهیم کرد گفت: ما با تکیه بر توانمندی خود دستی به سمت دشمن دراز نکردیم و هیچ وابستگی به آنان نداریم.

در مجموع رزمایش های موشکی سپاه در بردهای تا 2000 کیلومتر توانسته اقتدار را برای جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته باشد و این پیام را به دنیا ارسال کند که قدرت موشکی خط قرمز ایران است.

نظر شما
پربیننده ها