سنای مکزیک میزبان مراسم روز بین‌المللی نوروز بود

روز بین‌‌المللی نوروز با حضور رئیس کمیسیون روابط خارجی سنای مکزیک، نمایندگان سنا و سفرای کشورهای ایران، پاکستان، گرجستان، ارمنستان و کاردار کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق و سایر شرکت کنندگان در محل ساختمان تاریخی سنای مکزیک برگزار شد.
کد خبر: ۲۳۳۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷ - 23March 2017
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، در این مراسم خانم «گابریلا کوئباس»، رئیس کمیسیون روابط خارجی سنای مکزیک ضمن تبریک نوروز گفت که نوروز به عنوان یکی از کهن‌ترین جشن‌ها در جهان جلوه‌های زیبای زیادی دارد که صدها میلیون انسان را مجذوب خود کرده است و امروزه افراد فراوانی برای شناخت آن کنجکاوی به خرج می‌دهند.

وی افزود : نوروز نماد شناخت تنوع فرهنگی است و می توان آن را به عنوان مظهر اتحاد میان کشورها و ملل مختلف برشمرد. نوروز اکنون فراتر از مرزهای حوزه ای که آن را گرامی می دارند مورد توجه است و برای همه جهانیان به عنوان یک میراث مشترک محسوب می شود.

خانم 'کوئباس' همچنین به شناسایی نوروز از سوی یونسکو به عنوان میراث مشترک بشری و نیز تصویب روز جهانی نوروز در سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت که از قابلیت های نوروز می توان برای گسترش تنوع فرهنگی، بهره های زیادی برد.

«محمد تقی حسینی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیک که هماهنگ کننده این نشست بود نیز طی سخنانی ضمن تشکر از سنای مکزیک به خاطر میزبانی مراسم، به معرفی فلسفه و آموزه های نوروز پرداخت و گفت که در نوروز همزمان با بازگشت زندگی دوباره به طبیعت ، فرصتی فراهم می شود تا همگان به تغییرات و نو شدن بیاندیشند.

سفیر ایران تصریح کرد: نوروز زمانی است که افراد در آن گرد هم می آیند و ضمن تجدید دیدار ، احترام و علاقه خود را از هم دریغ نمی کنند. در نوروز از خداوند به خاطر نعمت هایش قدردانی می کنیم و برای همگان خیر و سعادت آرزو می کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: بخشش و طلب بخشیدن جزئی از آئین نوروز است. نوروز نماد تنوع و تکثر فرهنگی در عین اعتقاد به یگانگی جوهر انسان است. از آموزه های نوروز این است که بین جوامع دوستی و همبستگی را ترویج می کند و از ایجاد تنفر و دشمنی و جدایی بین ملت ها پرهیز می دهد. آموزه های نوروز بر دوستی بین ملت ها تاکید می کند و از جدا کردن آنها از یکدیگر با ایجاد دیوارهای خیالی یا واقعی برحذر می دارد. دنیای سیاست امروز بیش تر از هر زمان دیگری به آموزه های نوروز نیازمند است تا بر تفرقه ها و اختلافات پایان دهد و جلوی افراط گری ها و خصومت ها را بگیرد.

در این مراسم سفرای کشورهای گرجستان و پاکستان و کاردار کشورهای جمهوری آذربایجان، عراق و ترکیه نیز در مورد رسوم و سنن نوروز در کشورهایشان صحبت کردند.

همچنین در ادامه مراسم یک اصله نهال زیتون در محل سنا کاشته شد و سفیر ایران از سوی سفرای شرکت کننده کاشت این نهال را در آغاز بهار به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد که روابط این کشورها و مکزیک هر روز گسترش بیشتری پیدا کند.

سفره هفت سین نیز در محل سنا چیده شد و خوراکی های نوروزی کشورهای شرکت کننده ارائه گردید.

در پایان قطعاتی از موسیقی ایرانی و مستندی از آئین های نوروزی برای حاضران به نمایش گذاشته شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار