در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح شد؛

یگان‌های توپخانه سپاه چگونه نام‌گذاری شدند؟

جانشین فرمانده توپخانه سپاه پاسداران در دوران جنگ گفت: اسامي يگان‌های توپخانه سپاه در يک جمع مشورتی با حضور شهيد مقدم و شهيد شفيع زاده تعيين می‌شد. در هر مورد يک نفر پيشنهاد می‌داد و بقيه آن را تکميل می‌کردند.
کد خبر: ۲۳۳۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳ - 24March 2017

علل انتخاب نام‌گذاری یگان‌های توپخانه سپاه چه بود؟سردار «یعقوب زهدی» جانشین فرماندهی توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، علل انتخاب نام‌گذاری یگان‌های توپخانه را روایت کرد، که در ادامه می‌خوانید.

در يگانهای سپاه برای نام گذاری از يک اسم و يک شماره و اسامی هم از اسماء ائمه (س) و اماکن متبرکه استفاده می‌شد. شماره‌ها تا جائي‌که بنده اطلاع دارم مناسبت خاصي نداشته است البته برای نامگذاری يگانهای توپخانه از شماره‌ها با فلسفه خاصی استفاده شده است.

اسامي يگان‌های توپخانه سپاه در يک جمع مشورتی با حضور شهيد مقدم و شهيد شفيع زاده تعيين می‌شد. در هر مورد يک نفر پيشنهاد می‌داد و بقيه آن را تکميل می‌کردند.

گروه توپخانه 61 محرم، در محرم سال 1361 تشکيل شد ضمن اينکه واقعه عاشورا هم در محرم سال 61 هجری اتفاق افتاده است.

گروه توپخانه 42 يونس هم در همان سال تشکيل شد و چون ماموريت دفاع ساحلی داشت و تحت امر نيروی دريایی سپاه بود از نام «يونس نبی» که در شکم ماهی مورد امتحان الهي قرار گرفت استفاده شد. همچنین شماره 42 هم مربوط به آغاز انقلاب اسلامي در سال 1342 بود.

گروه توپخانه 15 خرداد، به واقعه قيام 15 خرداد سال 1342 و شروع نهضت امام خميني (ره) مربوط است.

دلیل نام گذاری گروه 40 رسالت هم این بود که در منطقه شمالغرب تشکيل شد که برادران اهل تسنن هم حضور دارند برای وحدت نام رسالت انتخاب شد و چون بعثت حضرت رسول(ص) در چهل سالگی اتفاق افتاد اين شماره انتخاب شد.

گروه 63 خاتم الانبياء(ص) در سال 1363 بعد از عمليات خيبر تشکيل شد و عدد 63 هم مناسبت سال‌های پربرکت زندگی حضرت و هم سال تاسيس يگان است.

گروه توپخانه 64 الحديد در سال 1364 تشکيل شد. و الحديد هم برگرفته از آيه قرآن با اشاره به سلاح که خداوند برای مومنين نازل فرموده است.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار