رقابت موفق فیلم‌های ارزشی در اکران نوروزی

دو فیلم ارزشی «آباجان» و «ماجرای نیمروز» در رقابت با آثار اکران شده در نوروز 96 نوید بخش سال پر رونقی برای سینمای ایران شدند.
کد خبر: ۲۳۳۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳ - 25March 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، از میان فیلم‌هایی که در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر به نمایش درآمدند دو فیلم «آباجان» و «ماجرای نیمروز» که از آثار ارزشی این دوره جشنواره بودند؛ برای اکران نوروزی انتخاب شدند. با توجه به دو فیلم دیگر مهم اکران نوروزی «خوب، بد، جلف» و «گشت2» که حال و هوایی کمدی داشتند سهم «آباجان» و «ماجرای نیمروز» از میزان فروش و استقبال مخاطبان نسبت به دو فیلم دیگر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

فیلم سینمایی «آباجان» که به موضوع مادران آزادگان در جنگ تحمیلی می‌پردازد روایت زنی به نام آباجان است که پسر نوجوانش را به جبهه فرستاده است. همه شواهد حاکی از شهادت پسرش دارد اما در مسیر داستان متوجه می‌شویم که پسر آباجان به اسرات دشمن درآمده است. با اینکه اکران سرگروه این فیلم دیر شروع شده بود با این حال فروش آن به زعم هاتف علیمردانی کارگردان فیلم خوب بود.

رقابت موفق فیلم‌های ارزشی در اکران نوروزی

دفتر پخش فیلمیران که عهده دار نمایش فیلم های آباجان و یک روز بخصوص است هنوز آماری از میزان فروش خود مشخص نکرده است. براساس فروش مکانیزه «آباجان» به فروش 116 میلیون و 590 هزار تومان رسید و فیلم «یک روز بخصوص» به 99 میلیون و 670هزار تومان دست یافت.

فروش فیلم «ماجرای نیمروز» به کارگردانی «محمدحسین مهدویان» و «تهیه‌کنندگی» «محمود رضوی» که برنده سیمرغ تماشگران هم بود با توجه به فرم ساختارشکن خود نزدیک به یک میلیارد فروش کرد.

این فیلم در اولین روز فروردین و با توجه به تعطیلات نوروزی، صد میلیون فروش داشت؛ و در روز دوم این فروش به صد و پنجاه میلیون رسید و در دو روز نوروز فروش این فیلم به ٢٥٠ میلیون رسید؛ همچنین ٨ سانس فوق العاده در تهران و شیراز برای فیلم «ماجرای نیمروز» تدارک دیده شد.

این استقبال در حالی است که حوزه هنری با در اختیار داشتن آمار بالایی از سالن های سینما، سهم اندکی را به فیلم ارزشمند «ماجرای نیمروز» اختصاص داده است. بنا بر آمار اعلام شده حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ٣٧ سالن به «خوب بد جلف» و ٢٢ سینما به «گشت۲» اختصاص داده و تنها ١٧ سالن را برای اکران «ماجرای نیمروز» در نظر گرفته است.

فیلم «ماجرای نیمروز» با اقبال خوبی مواجه شده این فیلم در 14 سالن تهران و شهرستان به فروش فوق العاده رسید. «ماجرای نیمروز» ظرف 9 روز نمایش در تهران 510 میلیون تومان و در شهرستان به فروش 190 میلیون تومان دست یافت. و در کل به فروش 700 میلیون تومان رسید. این فیلم در تهران 25 سالن در اختیار دارد و در شهرستان نیز 26 سالن به این فیلم اختصاص یافته است.

رقابت موفق فیلم‌های ارزشی در اکران نوروزی 

هر چند فیلم‌های اکران نوروز 96 نظر مخاطبان را به خود جلب کرده اما یک نگرانی در این میان بوجود آمده که چرا تبلیغات محدودی برای آثار اکران شده در نظرگرفته شده است. در حالی که می‌بایست سهم رسانه ملی در تبلیغ آثار ارزشی به مراتب بیش از آنچه که هست باشد.

از دیگر آثار به نمایش درآمده در نوروز 96 می‌توان به فیلم «سه بیگانه» اشاره کرد. این فیلم علی رغم تبلیغات ضعیف خود توانسته از مرز 600 میلیون تومانبگذرد.

همچنین فیلم سینمایی «گشت2» درتهران30 سالن در اختیار دارد و به فروش 1 میلیارد و 415 میلیون تومان دست یافت و در شهرستان به فروش 705 میلیون تومان نائل شد. این درحالی است که تعدادی از شهرستان ها تازه فیلم را به نمایش گذاشتند. هم اینک فیلم 100 سالن سینما در اختیار دارد و با اقبال خوبی مواجه شده و در کل به فروش 2 میلیارد و 120 میلیون تومان دست یافته است. این فیلم در سالن های زندگی، کورش، آزادی، ملت، اریکه ایرانیان، چارسو، فرهنگ و استقلال به سانس فوق العاده رسیده بود.

رقابت موفق فیلم‌های ارزشی در اکران نوروزی 


فیلم سینمایی « خوب بد جلف» به کارگردانی «پیمان قاسم خانی» در تهران به فروش 4 میلیارد و 545 میلیون تومان رسید و در شهرستان به فروش 2 میلیارد و 595 میلیون تومان دست یافت. در کل فروش فیلم به 7 میلیارد و 140 میلیون تومان رسیده است.

با توجه به فضای کشور در ایام نوروز و اوج سفرهای کاروان راهیان نور می‌بایست سهم آثار دفاع مقدسی بیش از این باشد. اکران فیلم «ویلایی‌ها» در ایام نوروز و در سینماهای استان‌های مرزی که درگیر جنگ تحمیلی بودند عملا می‎‌توانست به یک اتفاق بزرگ در نوروز تبدیل شود. بخصوص اینکه «ویلایی‌ها» صرفنظر از موضوع فیلم فاکتورهای مهم در فروش را دارا بود.

همچنین اگر سهم «آباجان» در سالن‌های سینما بیش از این می‌بود شاهد رکورد فروش نسبت «گشت2» بودیم که متاسفانه برخوردهای سلیقه‌ای و عدم پاسخ به نیاز مخاطب این امر محقق نشد.

با این همه فروش بالای فیلم‌ها در سطح کلان آن در روزهای ابتدایی سال 96 نوید یک سال پر رونق برای سینمای ایران است که از نظر اقتصادی بنیه قوی‌ای ندارد. هر چه قدر این صنعت توان بازگشت سرمایه را داشته باشد، می‌توان انتظار داشت که چرخه اقتصادی آن به سود سینمای ارزشی تمام شود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار