اردوغان:

ترکیه همه پرسی عضویت در اتحادیه اروپا را برگزار خواهد کرد

رئیس جمهور ترکیه از احتمال برگزاری همه پرسی دوم برای ادامه مذاکرات مربوط به عضویت در اتحادیه اروپا خبر داده است.
کد خبر: ۲۳۳۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ - 26March 2017

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز شنبه در سخنانی اظهار داشت: آنکارا احتمالا همه پرسی دوم را در خصوص ادامه مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا برگزار خواهد کرد.

این در شرایطی است که اردوغان قصد دارد همه پرسی 16 آوریل را برای اصلاح قانون اساسی برگزار کند که در صورت رای مثبت مردم ترکیه، قدرت و اختیارات جدیدی به رئیس جمهور داده خواهد شد.

اردوغان تصریح کرد: در شرایط کنونی می خواهیم همه پرسی 16 آوریل را برگزار کنیم و بعد از آن می توانیم برای برگزاری همه پرسی دوم در خصوص مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا تصمیم بگیریم و ما از هر آنچه مردم در این همه پرسی تصمیم بگیرند، تبعیت خواهیم کرد.

اظهارات اردوغان یک روز پس از آن بیان شده است که وی وعده داده بود در کلیه روابط سیاسی و دولتی با اتحادیه اروپا بازنگری خواهد کرد، از جمله توافق مربوط به جلوگیری از ورود مهاجران غیر قانونی به اتحادیه اروپا.

اردوغان البته بر حفظ روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا تاکید داشته است.

روابط ترکیه با برخی کشورهای اروپایی به خصوص آلمان و هلند به شدت تیره و تار شده است. ممانعت این کشورها از مشارکت مقام های رسمی ترکیه در تظاهرات طرفداران برگزاری همه پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه، علت اصلی تنش در روابط آنکارا و بروکسل به شمار می رود.

اردوغان افزود: ترکیه بیش از 54 سال منتظر باز شدن درهای اتحادیه اروپا بوده است.

روابط ترکیه و اتحادیه اروپا طی ماه های اخیر به خصوص پس از کودتای نظامی نافرجام و سرکوب گسترده مخالفان و منتقدان دولت آنکارا، به شدت متشنج شده است. اردوغان در اظهاراتی تند، لغو راهپیمایی های سیاسی در آلمان را با تاکتیک های آلمان نازی مقایسه کرده است.

انتهای پیام/421

نظر شما
پربیننده ها