سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان:

اتحادیه اروپا نمی‌تواند شریکی مطمئن‌تر از ایران در منطقه پیدا کند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تاکید براین که امروز در تقارن با شصتمین سالگرد تاسیس اتحادیه اروپا، روابط ایران با این اتحادیه وضعیت جدیدی را تجربه می‌کند گفت: در شرایط خطیر کنونی و در یک محیط واقع بینانه، اتحادیه اروپا نمی‌تواند شریکی مطمئن تر از ایران در منطقه پیدا کند.
کد خبر: ۲۳۳۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸ - 26March 2017

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، بهرام قاسمی در آستانه فرا رسیدن شصتمین سالگرد تاسیس اتحادیه اروپا در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به چالش های پیش روی این نهاد اروپایی گفت: اتحادیه اروپا در شصتمین سالگرد تاسیس خود در وضعیتی قرار دارد که بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان آن را به نقطه‌ی پایانی خود نزدیک می‌دانند.

وی گفت: بحران اوکراین، تداوم بحران اقتصادی در برخی از نقاط این اتحادیه، بحران پناهجویان، رشد احزاب ملی‌گرای افراطی، برگزیت، بحران سوریه و تداوم تهدیدهای تروریستی تنها بخشی از مشکلاتی هستند که این اتحادیه در شصتمین سالگرد تاسیس خود با آن مواجه است.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان افزود :اگر چه مجموعه‌ این چالش‌ها، اروپایی به مراتب ضعیف‌تر از دهه‌های گذشته را به نمایش می‌گذارد، اما با وجود چنین چالش‌هایی هنوز هم این اتحادیه می تواند کنشگری جدی برای صلح، گفت‌وگو و الگویی از همکاری منطقه ای و حتی بین‌المللی مبتنی بر ارزش‌ها و منافع مشترک اعضای خود در جهان پر تنش و متشتت امروز باشد.

اتحادیه اروپا برای جبران ضعف ها ومشکلاتش نیازمند همکاری های بین‌المللی فرامنطقه‌ای است

وی با بیان این که این اتحادیه همواره در طول عمر شصت ساله خود و به ویژه در دهه‌های پس از جنگ جهانی دوم کارآمدی مذاکره و دیپلماسی را به جای جنگ و مخاصمه به جهانیان اثبات کرده است و از این نظر و خارج از نوع، ارزش ها و ارزش گذاری بر نوع تفکر و ارزش های حاکم بر اتحادیه روند تحولات درون اروپا در مسیر همگرایی قابل توجه، تقدیر و ستایش است، ادامه داد: با این همه، چالش‌های فوق‌الذکر اتحادیه اروپا را در شصتمین سالگرد خود از دو ناحیه اقتصاد و امنیت به شدت آسیب‌پذیر ساخته و نیاز آن به همکاری بین‌المللی فرامنطقه‌ای را برای جبران ضعف‌ها و آسیب‌پذیری‌های صادر شده از این دو ناحیه مبرم و ضروری ساخته است. بدون تردید، در جهان به شدت جهانی‌شده‌ی امروز، تداوم رشد اقتصادی و خروج قطعی این اتحادیه از رکود، مدیریت پیامدهای منفی برگزیت و رشد افراط‌گرایی، حل بحران پناهجویان و مقابله با تهدیدهای تروریستی که ریشه بسیاری از آنها در بحران‌های امنیتی محیط پیرامونی این اتحادیه به ویژه از ناحیه خاورمیانه و شمال آفریقا است، صرفا از طریق همکاری‌ جمعی اعضای این اتحادیه امکان‌پذیر نیست و مکانیسم حل آن از مسیر همکاری فرامنطقهای و در همکاری و مشارکت با بازیگران کلیدی آن مناطق عبور می‌کند.

تحولات امروزعرصه بین‌الملل،اختلافات سنتی اروپا و ایران را تغییر و یا فرصت بهتری را برای تفاهم بر سرآنها به وجود آورده است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: با نگاهی تیزبینانه و موشکافانه و مبتنی بر واقعیات به این نتیجه خواهیم رسید که تحولات امروز عرصه بین‌الملل، اختلافات سنتی اروپا و ایران را یا تغییر داده و یا شانس و فرصت بهتری را برای تفاهم بر سر آنها به وجود آورده است. تحولات عرصه‌ی بین‌المللی به وضوح نشان می‌دهد که امروز تهدید اول برای اروپایی‌ها نه ایران بلکه واگرایی درونی، تروریسم، بحران‌های امنیتی و بی‌ثباتی فزاینده در محیط پیرامونی جنوبی و شرقی آنان است.

در نتیجه‌ تشریک مساعی در حل موضوع هسته ای، روابط ایران با این اتحادیه وضعیت جدیدی را تجربه می‌کند

وی خاطرنشان کرد :خوشبختانه امروز در تقارن با شصتمین سالگرد تاسیس اتحادیه اروپا، روابط ایران با این اتحادیه وضعیت جدیدی را تجربه می‌کند که نتیجه‌ تشریک مساعی در حل چالش هسته‌ای است. بهبود روابط سیاسی و اقتصادی در یک سال و نیم اخیر و فراهم شدن زمینه‌ گفت‌وگوی موثر و سازنده در مورد موضوعات ارزشی مورد اختلاف در ایده و نظر و سایر موضوعات از جمله نتایج مثبت این دستاورد مشترک برای دو طرف است که اگرچه یک پیش‌نیاز لازم و ضرور است، اما کافی نیست.

ایران در پاسخگویی به نیازمندی‌های اقتصادی وامنیتی اتحادیه اروپا از پتانسیل بی بدیلی برخورداراست

قاسمی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران با توافق هسته‌ای نه تنها بر وجهه و اعتبار بین‌المللی خود افزوده است، بلکه با امنیتی‌زدایی و ایران‌هراسی‌زدایی و از پیش رو برداشتن موانع گسترش روابط خود با جهان خارج توانسته است پویایی خاص و کم‌نظیری به روابط خارجی خود بدهد، گفت: داشتن بازاری بکر برای سرمایه‌گذاری پس از حدود یک دهه تنش و تحریم، بازگشت پرقدرت به بازار انرژی جهانی و داشتن نفوذ و نقش تاثیرگذار در بحران‌های منطقه‌ای پتانسیل بی بدیلی به ایران در پاسخگویی به نیازمندی‌های اقتصادی و امنیتی اتحادیه اروپا داده است. پتانسیلی که روابط گذشته و فعلی دو طرف به هیچ عنوان همسطح و همسان با آن پیش نرفته است. در چنین فضایی، می‌باید اتحادیه به عنوان یک فرصت و نقشه‌ راه برای همسان‌سازی ظرفیت‌های روابط دوجانبه با سطح مورد انتظار آن نگریسته شود.

اتحادیه اروپا نمی تواند شریکی مطمئن تر از ایران درمنطقه پیدا کند

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان این که در شرایط خطیر کنونی و در یک محیط واقع بینانه ، اتحادیه اروپا نمی تواند شریکی مطمئن تر از ایران در منطقه پیدا کند، افزود: بی شک ایران همواره نشان داده است که کشوری مستقل و متکی بر مردم و ظرفیت های خود بوده که از توانمندی های اقتصادی، مردمی و فرهنگی خاص خود برخوردار است و کشوری است که می توان بر ثابت قدمی و ثبات بخشی آن اتکاء کرد، کشوری که با تمام توان در مبارزه با تروریسم و خشونت طلبی و عوامل بی ثباتی در منطقه تلاشی وافر داشته است، اروپای امروز و نخبگان سیاسی، اقتصادی آن در برهه کنونی باید بتوانند تفاوت ها را درک و عنصر بی ثباتی و ثبات بخش را از هم تمیز دهند. اگر اروپای مورد تهدید و در معرض هجوم امروز سعی در حفظ دستاوردهای ۶۰ ساله خود دارد، می‌تواند با یک بازنگری و واقع گرایی همه جانبه انتخابی از سر آگاهی انجام دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها