رئیس ستاد انتخابات کشور خبر داد؛

ثبت نام ۲۸۷ هزار و ۴۲۵ نفر در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ۲۸۷۴۲۵ نفر ثبت نام انجام داده اند که به نسبت چهار سال قبل نزدیک به ۱۴ درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۲۳۳۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰ - 27March 2017
ثبت نام ۲۸۷ هزار و ۴۲۵ نفر در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستابه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، علی اصغر احمدی، رئیس ستاد انتخابات کشور در نشست خبری خود با خبرنگاران که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس برنامه زمانبندی تشکیل هیات های اجرایی و آغاز ثبت نام انتخابات شوراهای شهر و روستا از ۲۵ اسفند آغاز شد و تا مهلت مقرر تا ششم فروردین ۹۶ کار ثبت نام ها ادامه داشت.

احمدی گفت: ۲۸۷۴۲۵ نفر ثبت نام انجام داده اند، به نسبت چهار سال قبل نزدیک به ۱۴ درصد رشد داشته است. ۱۷۸۸۵ خانم ها و ۲۶۹۵۴۰ نفر آقایان هستند.

رئیس ستاد انتخابات تاکید کرد: علی رغم عید نوروز و شرایط جوی کشور و از همه مهم تر تبصره ای که سال ۹۲ به قانون اضافه شد یعنی ارایه اصل عدم سو پیشنیه، این استقبال صورت گرفت.

وی تصریح کرد: ۵۴۸۸۸ نفر برای شورای شهر ثبت نام کردند که ۲۰ درصد کل آمار هستند و ۲۳۲۵۳۷ نفر برای شورای روستا ثبت نام کرده اند. در تهران نیز ۳۰۰۰ نفر ثبت نامی داشتیم که از این تعداد ۵۲۳ نفر خانم و ۲۴۷۷ نفر آقا هستند.

رئیس ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: کل ثبت نام کنندگان برای شوراهای شهرها به تفکیک خانم ها ۶۷۴۳ و آقایان ۴۸۱۴۵ نفر بوده اند و کل ثبت نام کنندگان برای شوراهای روستاها به تفکیک خانم ها ۱۱۱۴۲ و آقایان ۲۲۱۳۹۵ نفر بوده اند.

احمدی با بیان رنج سنی داوطلبان گفت: بیشترین میزان ثبت نامی را در  سن  ۳۰ تا ۳۵ سال داشتیم که ۵۱۹۹۲ نفر بودند  و بالای ۷۵ سال ۱۸۸۹ نفر بودند، بیشترین و کمترین سن ثبت نامی هم به تربیت، ۱۰۱ و ۲۵ ساله هستند.

وی ادامه داد: از امروز مجموعه هیات های اجرایی در بخشداری و فرمانداری ها کار استعلام از مراجع چهار گانه را انجام خواهند داد و به مدت ۱۰ روز این مراجع فرصت دارند تا پاسخ استعلام ها  را به بخشداری ها و فرمانداری ها اعلام کنند.

ریس ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: بر اساس مفاد قانون هیات های اجرایی بخش اگر لازم دانستند استعلام ها را می گیرند ولی الزامی به استعلام نخواهند داشت.

وی گفت: هیات های اجرایی در بخشداری ها و فرمانداری ها از ۱۷ تا ۲۳ فروردین، به مدت ۷ روز بررسی صلاحیت ها را انجام می دهند و سپس هیات های نظارت به مدت ۷ روز از ۲۵ تا ۳۱ فروردین زمان دارند تا بررسی ها را انجام دهند و روز اول اردیبهشت نتیجه را به بخشداری ها و فرمانداری ها بدهند و روز دوم اردیبهشت هم نتایج نهایی تایید و رد صلاحیت شدگان به داوطلبان اعلام خواهد شد.

احمدی تصریح کرد: داوطلبانی که در این مقطع تایید می شوند در مرحله بعدی نباید رد صلاحیت شوند، اما کسانی که رد می شوند چهار روز فرصت دارند تا شکایت کنند.

وی ادامه داد: کسانی که در روستا صلاحیت شان رد می شود به هیات نظارت شهرستان شکایت می کنند و کسانی که داوطلب شورای شهر هستند و در شهرستان صلاحیت شان رد می شود به هیات نظارت استان شکایت خواهند کرد.

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: هیات های نظارت در شهرستان و استان برای بررسی شکایات ۱۰ روز یعنی از ۷ تا ۱۶ اردیبهشت فرصت دارند و روز ۱۷ اردیبهشت نتایج نهایی مجدد به بخشداری ها و فرمانداری ها بر می گردد و فرمانداران و بخشداران لیست نهایی تایید شده را از ۱۸ تا ۲۰ فروردین آگهی کرده و به اطلاع عموم می رسانند.

احمدی ادامه داد: از ۲۱ تا ۲۷ اردیبهشت به مدت هفت روز تبلیغات داوطلبان تایید شده آغاز و یک روز مانده به انتخابات تبلیغات ممنوع خواهد شد و در  روز ۲۹ اردیبهشت انشاءالله روز اخذ رای خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در ۱۲۴۴ شهر انتخابات شوراهای شهر اسلامی انجام خواهد شد که برای این تعداد شهر، ۶۷۵۶ نفر عضو اصلی انتخاب می شوند و ۲۷۵۴ نفر عضو علی البدل خواهیم داشت. حدود ۴۰ روستا انتخابات خواهند داشت که نسبت به دوره قبل ۵۰۰۰ روستا اضافه شده است که در مجموع اعضای اصلی شورا های روستا حدود ۱۲۶ هزار نفر و علی البدل هم ۴۲۷۰۰ نفر خواهند بود.

احمدی تصریح کرد: در بحث بررسی صلاحیت از هیات های اجرایی خواهش می کنم در بخش و شهرستان اولا مر قانون را رعایت کنند یعنی مصادیقی که در قانون آمده ملاک باشد و به هیچ وجه از ملاک های قانونی خارج نشده و اسرار مردم را حفظ و حرمت انسان ها را رعایت کنند. اگر به دلیلی مراجع چهارگانه دلیلی را برای یکی از داوطلبان اعلام می کنند که منجر به رد صلاحیت میشود، حتما باید محرمانه باشد و فقط به خود شخص اعلام کنند.

ریس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: دغدعه های رهبر انقلاب اسلامی که در فرمایشات نوروزی خود فرموند شامل شور و نشاط انتخابات، آرامش و امنیت انتخابات حتما ملاک ما در انتخابات خواهد بود و با قوت در تحقق آن فرمایشات کوشا هستیم.

وی در پایان به گروه ها، احزاب، جبهه های سیاسی، داوطلبان و هواداران آنها گفت: در تبلیغات قانون را رعایت کنند.

انتهای پیام/ 161


نظر شما
پربیننده ها