«حدیث پیمانه؛ پژوهشی در انقلاب اسلامی» به زبان عربی ترجمه شد

کتاب «حدیث پیمانه؛ پژوهشی در انقلاب اسلامی» نوشته حجت‏ الاسلام والمسلمین پارسانیا از سوی مرکز الحضاره لتنمیه الفکر الاسلامی به زبان عربی ترجمه و منتشر شد.
کد خبر: ۲۳۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳ - 11July 2014

«حدیث پیمانه؛ پژوهشی در انقلاب اسلامی» به زبان عربی ترجمه شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، کتاب «حدیث پیمانه؛ پژوهشی در انقلاب اسلامی» نوشته حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، از سوی مرکز الحضاره لتنمیه الفکر الاسلامی به زبان عربی ترجمه و منتشر شد.

این کتاب با ترجمه خلیل زامل العصامی و عنوان جدید «الخریطه الفکریه الایرانیه عشیه الثوره؛ دراسه اجتماعیه معرفیه» (برنامه راهبردی اندیشه ایرانی در آستانه انقلاب) با همکاری جامعه المصطفی العالمیه در بیروت منتشر شد.
 
کتاب «الخریطة الفکریة الایرانیة عشیة الثورة» در قالب مجموعه «اندیشه معاصر ایرانی» به زبان عربی منتشر شده است.
 
این کتاب دربرگیرنده پژوهشهای حمید پارسانیا، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم است که به سمت و سوی محورهای فکری گروههای ایدئولوژیکی که در رشد تحرکاتی که به سقوط شاه در سال  1357 منجر شد و نیز معرفت شناختی اجتماعی و فضای فکری ـ فرهنگیای که زمینهساز انقلاب اسلامی در ایران بود پرداخته است.
 
در مقدمه کتاب «برنامهی راهبردی اندیشه ایرانی در آستانه انقلاب» چنین آمده است: «از سؤالات رایجی که همواره ایرانیان از خود می پرسند این است که کدام گروه نقش اصلی را در ساختار سازی انقلاب ایران ایفا کرد؟ آیا گروه دینی نقش رهبری را به عهده داشت، یا اصولا برنامهای برای ایجاد انقلاب وجود نداشت و این گروه نیز در این زمینه نقشهای در سر نداشت؟ آیا ایدههای انقلاب در سر افرادی قرار داشت که به روشنفکران دینی موسومند و یا تمامی شناخته شدگان در فضای فرهنگی ایران حضور داشتند؟ و دیگر آن که شهیدان زیادی که تقدیم انقلاب شد عمدتا به چه گروههایی تعلق داشتند؟
 
نویسنده این اثر تلاش میکند که به این سؤالات پاسخ دهد. وی برای این کار به تبیین و توضیح زیرساختهای معرفتی و اجتماعی که هر گروه مبارز، سازمان خود را بر روی آنها بنا و در فعالیتهای اجتماعی بر آنها تکیه کرده بود، میپردازد. مؤلف همچنین به پیشینه تاریخی هریک از گروهها پرداخته است و در این مسیر به حیثیتی که این گروهها از خود خرج کرده و از آن طریق به تقویت این حرکتها پرداختند، توجه میکند.»
 
****
 
کتاب «حدیث پیمانه» در شش فصل شامل «مذهب و عصبیت»، «غرب و غرب زدگی»، «منورالفکری و استبداد استعماری»، «روشنفکری در جابجایی قدرت»، «سنت و تجددطلبی دینی» و «نیروهای اجتماعی و انقلاب اسلامی ایران» میپردازد.
 
در مقدمه این کتاب آمده است: «انقلاب اسلامی ایران با توجه به ایجاد دگرگونی بنیادی در ابعاد مختلف جامعه و نیز ویژگی ممتازی که نسبت به سایر انقلابهای بزرگ دنیا دارد، از جنبههای مختلف قابل بررسی است که یکی از آنها شناخت جریانها و نیروهای اجتماعی و سیاسی اعم از نیروهای مذهبی، روشنفکران، سازمانها، احزاب و گروههای مختلفی است که در تحولات انقلاب شرکت داشتهاند. البته باید در بررسی جریانها و نیروهای سیاسی اجتماعی با نگاهی دقیق، میزان تأثیرگذاری آنها را در رخدادهای قبل و بعد از انقلاب اسلامی در نظر گرفت تا تحریفی در این زمینه اتفاق نیفتد. این پژوهش علاوه بر توجه به جریانهای صدر اسلام و نیز اصول اعتقادی و حرکت سیاسی تشیع، ویژگیهای نیروهای اجتماعی و سیاسی ایران در دورههای مختلف تاریخ معاصر، صفویه، قاجاریه، پهلوی اول و دوم و نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی را به تفصیل بررسی کرده و به تبیین هویت، ریشههای تاریخی، منابع قدرت و عوامل ظهور و افول آن پرداخته است.»
 
حرکت سیاسی تشیع، واقعیت اجتماعی تشیع از صفویه تا قاجاریه، جریانشناسی ماسونیها، نیروهای اجتماعی ایران در تاریخ 20 ساله پهلوی اول، نیروهای اجتماعی و مذهبی ایران از سال 1320 تا 1332 و از 1332 تا 1342 و همچنین 1342 تا 1357، ویژگی روشنفکری در ایران، تاریخچه حرکتهای نوگرایانه دینی در ایران، جریانهای روشنفکری در ایران، انقلاب اسلامی و استکبار جهانی، انقلاب اسلامی و نیروی روشنفکری و انقلاب اسلامی و نیروهای مذهبی از جمله موضوعاتی هستند که نویسنده در این کتاب به تحلیل و تبیین آنها پرداخته است. مطالعه این کتاب به شناختی دقیق از جریانها، احزاب و گروههای قبل و بعد از انقلاب اسلامی منجر میشود.
 
«حدیث پیمانه» نخستین بار در سال 1376 منتشر شد و سپس با ویرایشی جدید، در سال 1389 در 408 صفحه وزیری، در 5000 نسخه از سوی دفتر نشر معارف و دانشگاه معارف اسلامی قم منتشر شده است و سال گذشته نیز به چاپ دوم رسیده است. ترجمه عربی کتاب با عنوان جدید «الخریطه الفکریه الایرانیه عشیه الثوره؛ دراسه اجتماعیه معرفیه» در 478  صفحه و قطع رقعی، در بیروت منتشر شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار