کنفرانس وحدت مسلمین در آفریقای جنوبی برگزار شد

کنفرانس وحدت مسلمین با حضور مسلمانان شیعه و سنی آفریقای جنوبی برگزار شد.
کد خبر: ۲۳۳۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷ - 03April 2017
کنفرانس وحدت مسلمین در آفریقای جنوبی برگزار شدبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، کنفرانس وحدت مسلمین با حضور مسلمانان شیعه و سنی آفریقای جنوبی توسط مؤسسه خدمات اسلامی و مرکز اسلامی آفریقای جنوبی و با پیام آیت‌الله «محسن اراکی» دبیرکل محترم مجمع تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد.

متن این پیام که توسط حجت‌الاسلام جهانگیری در این کنفرانس قرائت شد به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«الحمد لله رب العالمین والصلاة على محمد و آله الطاهرین و اصحابه المؤمنین و المیامین»

«برپایی کنگره وحدت اسلامی در آفریقای جنوبی اقدام بسیار مبارکی است و پاسخی است به یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه بشر به ویژه جامعه اسلامی معاصر، اینجانب از همه دست‌اندرکاران این اجتماع بزرگ قدردانی و تشکر می‌کنم.

بنابر آنچه در قرآن کریم آمده است «إِنَّ هٰذِهِ أُمَّتُكُم أُمَّةً واحِدَةً وَأَنا رَبُّكُم فَاعبُدونِ» هدف همه پیامبران در طول تاریخ ایجاد وحدت در جامعه بشر در سایه ایمان به خدا و اطاعت از فرمان او بوده است و حقیقت این است که وحدت جامعه بشر جز در پرتو ایمان به خدا و اطاعت از فرمان او محقق نمی‌شود.

رسول اعظم محمد مصطفی خاتم رسل و پیامبران الهی(ص) جامعه‌ای واحد و یکدل را بر مبنای شریعت عدل الهی برپا ساخت تا آنجا که خداوند در وصف این جامعه فرمود: «كُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ» متأسفانه پس از دوران نخستین اسلامی به تدریج طاغوت‌ها بر سرنوشت جامعه اسلامی حاکم شدند و جامعه اسلامی را به تباهی کشاندند.

حکومت طاغوت‌های اموی و عباسی و دیگران بر جامعه اسلامی در نتیجه اختلافاتی بود که در میان جامعه اسلامی رخ داد، امروز نیز سلطه استعمارگران بر مقدرات و سرنوشت جامعه اسلامی، ایجاد گروه‌های ترور و وحشت، پراکنده ساختن بذر فتنه و ترویج تکفیر و فتاوای قتل و مسلمین نتیجه همان اختلافاتی است که در حال حاضر عمدتاً از سوی دشمنان اسلام به ویژه دولت اسرائیل تغذیه و پشتیبانی می‌شود.

امروز وظیفه همه علما و مصلحان جهان بشر به ویژه جهان اسلام تلاش همه جانبه در جهت همگرایی و وحدت است و نیز تلاش در جهت طرد و منزوی کردن گروه‌ها و جریانات تکفیری و فتنه‌انگیز و تروریستی است.از خدای متعال برای همه جوامع بشری به ویژه جامعه مسلمین صلح و آرامش و محبت و وحدت و همدلی را آرزومندم.»

در این کنفرانس که با استقبال گسترده مسلمانان و با مشارکت سازمان‌های اسلامی شیعه وسنی در این کشور برگذار شد، نمایندگان سازمان‌های مشارکت کننده سخنرانی کردند.

«عبدالله دیدات» برادر مرحوم «احمد دیدات» آموزش دیده دانشگاه الازهر و استاد دانشگاه ویتز آفریقای جنوبی با اشاره به تفکرات مرحوم اقبال لاهوری، اختلافات امت اسلامی را دلیل عمده نفوذ دشمنان اسلام دانستند و با اشاره به شعری از اقبال، علاج درد امت اسلامی را وحدت جامعه اسلامی دانستند.

«هارون عزیز» استاد دانشگاه ژوهانسبورگ، از مبارزان هم‌بند «نلسون ماندلا» به سیر تاریخی پیدایش اختلافات در جامعه اسلامی از یکصد سال پیش تا اکنون پرداخت و دست پنهان انگلیس و آمریکا را در این اختلافات محرز دانست.

حجت الاسلام «رادمرد» رئیس دانشگاه المصطفی شعبه ژوهانسبورگ نیز با طبیعی دانستن اختلافات در جهان خلقت اصل وجود تفاوت‌ها در جهان و طبیعت و جامعه انسانی را ضروری دانست و افزود این اختلافات و تفاوت‌ها باید باعث پیشرفت جامعه بشری باشد نه درگیری آنها.

«سید عبدالله حسینی» مشاور دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی آخرین سخنران این مراسم بود که با بیان خاطره‌ای از حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری به تشریح منش وحدت‌گرایانه آنان جمله معروف حضرت امام را برای حضار قرائت کرد: اگر مسلمانان هر کدام یک سطل آب به سوی اسرائیل بریزند، اسرائیل را آب خواهد برد.

در پایان مراسم دعای وحدت توسط شرکت کنندگان شیعه وسنی قرائت شد. در این مراسم نمایندگانی از سفارت جمهوری اسلامی و جامعه المصطفی و مسجد ابوبکر الصدیق و مرکز تحقیقات اسلامی کیپ تاون مشارکت داشتند.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها