دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

انفجار در سن پترزبورگ؛ واکنش تکفیری‌ها به مبارزه روسیه با تروریسم

انفجار در دومین شهر مهم روسیه، جدیدترین واکنش گروه‌های تروریستی تکفیری به عملیات‌های موفقیت‌آمیز ارتش روسیه در سوریه است.
کد خبر: ۲۳۳۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲ - 04April 2017

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، انفجار عصر روز گذشته 14 فروردین‌ماه هنگام حرکت قطار بین دو ایستگاه مترو در شهر «سن پترزبورگ» (لنینگراد در دوران شوروی سابق) در شمال غربی روسیه به وقوع پیوست، باعث کشته و زخمی شدن بیش از 60 تن از شهروندان این شهر شد. بنا به گفته کارشناسان امنیتی روسیه، نحوه طراحی بمب دوم، که قبل از عمل کردن توسط نیروهای امنیتی خنثی شد، نشان از این دارد که این عملیات نیز مانند دیگر انفجارهای رخ داده در مراکز حمل و نقل شهرهای بزرگ روسیه (بویژه مسکو) نشان از تروریستی بودن دارد. شناسایی عامل قرقیزستانی این انفجار باعث شد که این موضوع به طور کامل محرز شود.

نکاتی پیرامون عملیات اخیر وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به عنوان نقاطی مهم در مورد عملیات تروریستی اخیر در سن پترزبورگ مورد بررسی قرار داد:

1- عملیات‌های گسترده ارتش روسیه، که برای سرکوب تروریست‌ها به ویژه تروریست‌های قفقازی در سوریه انجام می‌شود، باعث متلاشی شدن سازمان رزم گروه‌های تکفیری قفقازی نه فقط در سوریه، بلکه در جنوب روسیه و مناطق مسلمان‌نشین قفقاز شمالی نیز شده است. این گروه‌ها با عناصر تروریستی فعال در آسیای میانه، به ویژه قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان دارای ارتباط تنگاتنگی در روسیه و سوریه هستند. بنابراین و به دلیل تأثیر مستقیم حملات هوایی و دریایی روسیه بر انهدام گسترده مواضع تروریست‌های تکفیری قفقازی (چچنی و داغستانی) در سوریه، نه فقط این تروریست‌ها بلکه گروهک‌ها و شخصیت‌های تکفیری حاضر در آسیای میانه، که در سوریه نیز با آنان همکاری می‌کنند، نیز تلفات خواهند داد. به همین دلیل مشارکت گروه‌های تروریستی نزدیک به داعش و القاعده در آسیانه میانه، در اجرای عملیات‌های تروریستی در خاک روسیه از منظر عقلانی کاملا قابل توجیه به نظر می‌رسد.

2. اجرای عملیات تروریستی در داخل قطار در حال حرکت در متروی دومین شهر بزرگ روسیه نشان می‌دهد که امنیت روسیه علی‌رغم مبارزه گسترده این کشور با تروریسم، چقدر آسیب‌پذیر و شکننده است. عملیات اخیر در شهر سن پترزبورگ به خوبی نشان می‌دهد که هر قدر دولت روسیه توانسته است در گسترش سامانه‌های موشکی قاره‌پیما و تحت تهدید قرار دادن شهرها و مراکز استراتژیک نظامی-امنیتی آمریکا در سراسر جهان، هنوز در تأمین امنیت شهرهای بزرگ خود در برابر حملات تروریستی با مشکلاتی مواجه است.

3. اجرای عملیات در شهر سن پترزبورگ صرف نظر از دو نکته ذکر شده، این پیام را از سوی دشمنان روسیه، مخصوصا حامیان تفکر وهابی و تکفیری به ویژه رژیم وهابیت سعودی، برای دولت‌مردان مسکو دارد که هر نوع حمله موثر از سوی ارتش سوریه علیه مواضع تروریست‌های تکفیری در سوریه، منجر به اجرای عملیاتی انتحاری از سوی باورمندان به تفکر تکفیری علیه شهروندان ساکن در شهرهای بزرگ روسیه خواهد شد.

4. اجرای این عملیات همزمان با حضور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در شهر سن پترزبورگ در واقع پیام دیگری به دولت روسیه دارد. دشمنان روسیه و پوتین با طرح‌ریزی برای اجرای این عملیات در روز حضور وی در سن پترزبورگ، قصد این را دارند که بگویند نه‌تنها از تحرکات وی اطلاع کامل دارند، بلکه در صورت نیاز لبه تیغ خطر را به رئیس‌جمهور روسیه نزدیکتر خواهند کرد.

با توجه به نکات فوق، به نظر می‌رسد که عملیات تروریستی روز گذشته در شهر سن پترزبورگ باعث تحول گسترده‌ای در کیفیت رسیدگی به اوضاع امنیتی در روسیه از یک‌سو و گسترش تلاش‌های روسیه برای مبارزه با تروریسم در قفقاز شمالی، آسیای میانه و سوریه از سوی دیگر باشد. کارنامه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به خوبی نشان داده است که تهدید و ارعاب در برابر شخصی با خصوصیات وی، تنها به افزایش دردسر برای عامل تهدید می‌انجامد.

انتهای پیام/421  

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار