معیارهای دوگانه رئیس روابط خارجی اتحادیه اروپا؛

یک بام و دوهوای موگرینی در یمن

موگرینی هم اکنون از بحرانی سخن می‌گوید که برخی از اعضای ارشد اتحادیه اروپا در وقوع و تشدید آن شریک هستند.
کد خبر: ۲۳۴۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷ - 05April 2017

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس اظهارات اخیر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص تحولات یمن، در نوع خود قابل تامل است. وی در این خصوص عنوان کرده است:

" بحران یمن فراموش شدنی نیست و این بحران در حال ورود به سال سوم خود است و به‌لحاظ سیاسی در حال رسیدن به یک بن‌بست است و ما نمی‌توانیم در مورد آن کاری کنیم. در یمن حدود هفده میلیون شهروند به کمک نیاز دارند و از این تعداد، بیش از هفت میلیون نفر در آستانه قحطی قرار دارند که این مسئله دارای پیامدهای انسانی و امنیتی جدی برای کل منطقه است."

در خصوص اظهارات موگرینی نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت:

نکته نخست اینکه اساسا چرا موگرینی و دیگر مقامات اروپایی هم اکنون به یاد وقوع بحران در یمن افتاده اند! در فروردین ماه دو سال قبل، نیروهای رژیم مرتجع و منفور سعودی حملات مرگباری را علیه شهروندان بی دفاع یمنی آغاز کردند. نتیجه تاین حملات شهادت  و زخمی شدن هزاران تن از کودکان، زنان و مردان یمنی بود. تنها جرم قربانیان حملات یمن این بود که آنها در صدد تعیین سرنوشت سیاسی خود بودند و زیر بار سلطه آل سعود نمی رفتند. آیا موگرینی و دیگر مقامات اروپایی نسبت به این حقیقت واقف نیستند؟

نکته دوم اینکه موگرینی به بن بست سیاسی در یمن اشاره کرده است. به عبارت بهتر، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ترجیح داده است بحران غمبار یمن را صرفا از بعد سیاسی مورد بررسی قرار دهد. این در حالیست که جنایات آل سعود و همراهانش در یمن منجر به وقوع بحران انسانی در مناطق مختلف یمن شده است. چرا مقامات اروپایی که هماره دم از حقوق بشر می زنند، در مقابل کشتار آل سعود در یمن سکوت کرده اند ؟ آیا جان از دست رفته هزاران یمنی بیگناه ارزش آن را ندارد که موضوع یمن از ابعاد حقوق بشری از سوی اروپای واحد محکوم شود؟ این خود نشان دهنده رویکرد ابزاری و دوگانه مقامات اروپایی در قبال موضوع حقوق بشر است.

البته در شرایطی که بان کی مون دبیر کل سابق سازمان ملل متحد ،محکومیت عربستان سعودی در قبال حملات مرگبار به کودکان یمنی را پس گرفت و عملا از مواضع رسمی این سازمان ( که منبتی بر گزارشهای مستند در قبال جنایات غیر قابل انکار آل سعود در یمن بود) عقب نشینی کرد، از فردی مانند موگرینی که خود از حامیان غیر مستقیم حملات سعودی ها به یمن محسوب می شود انتظاری در این خصوص وجود ندارد!

نکته بعدی در این خصوص، به حمایت برخی کشورهای اروپایی( خصوصا تروییکای اروپایی) از کشتار مردم یمن باز می گردد. حداقلی ترین اقدامی که موگرینی به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می توانست و می تواند انجام دهد، اعمال فشار بر کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس جهت توقف حمایتهای نظامی خود از رژیم آل سعود است. اقدامی که از سوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صورت نگرفته و نخواهد گرفت!

موگرینی هم اکنون از بحرانی سخن می گوید که برخی از اعضای ارشد اتحادیه اروپا در وقوع و تشدید آن شریک هستند. بدیهی است که در چنین شرایطی اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چیزی جز یک نمایش تبلیغاتی محسوب نمی شود. این اظهارات اساسا ارزشی برای بازماندگان جنگ یمن ندارد. بدون شک موگرینی و دیگر مقامات اروپایی باید پاسخگوی حمایتهای تسلیحاتی و سیاسی خود از عاملان سعودی جنایات یمن باشند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی از قحطی در یمن ابراز تاسف می کند که مجموعه تحت نظارت وی، در ایجاد این وضعیت سخت برای کودکان و زنان یمنی دخیل بوده است.این خود نشان دهنده سیاست یک بام و دوهوای موگرینی در قبال بحران یمن است.

انتهای پیام/421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار