یادداشت/ سرهنگ رجبی

بازخوانی عملیات كربلای ۸

عمليات‌ كربلای ۸ در تاريخ 1366/1/18 با رمز مبارک «يا صاحب‌ الزمان‌ (عج‌)» و با هدف‌ انهدام‌ نيروهای دشمن‌ و تحكيم‌ مواضع‌ به دست‌ آمده‌ در عمليات‌ كربلای ۵ به‌ مدت‌ پنج‌ روز در منطقه‌ عملياتی شرق‌ بصره‌ توسط رزمندگان‌ اسلام‌ به وقوع‌ پيوست‌.
کد خبر: ۲۳۴۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰ - 08April 2017

بازخوانی عملیات كربلای ۸به گزارش خبرنگار دفاع پرس از یزد، سرهنگ رجبی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان یزد طی یادداشتی به بررسی عوامل و شرایط عملیات كربلای ۸ پرداخته است، که در ادامه می‌خوانید:

عملیات‌ كربلای ۸ در تاریخ 1366/1/18 با رمز مبارك یا صاحب‌ الزمان‌ (عج‌) و با هدف‌ انهدام‌ نیروهای‌ دشمن‌ و تحكیم‌ مواضع‌ به دست‌ آمده‌ در عملیات‌ كربلای ۵ به‌ مدت‌ پنج‌ روز در منطقه‌ عملیاتی شرق‌ بصره‌ توسط رزمندگان‌ اسلام‌ به وقوع‌ پیوست‌.

کشور ما به دلایل ذیل نتوانست در این عملیات چندان موفق عمل کند:

- نزدیک بودن این عملیات به اعزام کاروان صد هزار نفری محمد رسول الله (ص) و عملیات کربلای 4 و کربلای 5.

- تعطیلات نوروز که روحیه اعزام به جبهه ها را کم‌رنگ‌تر می‌کرد.

- تغییر فصل در فصل پاییز و زمستان کشاورزان بیشتر در جبهه ها حضور پیدا می کردند.

- تلاش های مهندسی که حجم بالای آتش دشمن مانع کار بود لازم بود؛ جاده ها مصونیت داشته باشند از آتش دشمن و دو پل روی کانال ماهی احداث شود که این اقدامات بسیار سخت بود و باعث می شد نتوانیم عملیات خوبی را انجام دهیم.

- رژیم بعث نیروهای خود را کاملا بازسازی کرده بود.

- آرایش قابل توجه نیروهای بعثی.

18فروردین ماه عملیات کربلای 8 ساعت 2.15 شروع شد. دشمن کاملاً از عملیات آگاه بود و در بعضی از مناطق با هوشیاری کامل حضور داشت. عملیات‌ كربلای ۸ با رمز «یا صاحب‌ الزمان» (عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف) آغاز شد و مدت‌ ۵ روز ادامه‌ پیداكرد.

محورهای عملیات:

محور اول: آبگرفتگی‌ شمال‌ «بوبیان»، با فرماندهی‌ و هدایت‌ قرارگاه‌ قدس.

محور دوم: حد فاصل‌ كانال‌ ماهی‌ تا جاده‌ شلمچه، با فرماندهی‌ و هدایت‌ قرارگاه‌ كربلا.

دشمن در صبح عملیات با حمله هوایی، اقدام به مقابله می‌کند که با آتش پرحجم توپخانه ضدهوایی ایران، یک فروند از هواپیماهای عراقی هدف قرار می‌گیرد و سقوط می‌کند. با اجرای آتش پرحجم روی نفرات پیاده و ادوات زرهی عراق، رزمندگان اسلام به تثبیت و تحکیم موقعیت خود می‌پردازند.

دشمن، با به کارگیری تانک‌های متعدد، اقدام به پاتک می‌کند. رزمندگان که در پشت مواضع خود به انتظار پاتک از سوی آنان بودند، با مشاهده تانک‌ها به مقابله با دشمن پرداخته و با به آتش کشیدن تعداد 50 دستگاه تانک و نفربر شکست دیگری بر دشمن تحمیل می‌کنند. دشمن با تحمل تلفات و خسارات سنگین به عقب رانده می‌شود.

رژیم بعث پس از عملیات کربلای 5 خود را در فشار سختی می‌بیند و به ناچار واحدهایی از خود را در منطقة کانال پرورش ماهی و کانال زوجی مستقر می‌کند که حمله رزمندگان باعث انهدام بسیاری از آن‌ها می‌شود.

دشمن پس از شکست مقدماتی، اقدام به حمله می‌کند که با هوشیاری رزمندگان اسلام، این تهاجم با وارد آوردن خساراتی دیگر و گرفتن 25 اسیر عقیم می‌ماند.

واحدهایی از لشکر 11، نیروی مخصوص، یگان‌های زرهی و مکانیزه در دو نوبت اقدام به پاتک می‌کنند که با عکس‌العمل کم‌نظیر رزمندگان و حمایت آتشباری گسترده، که فرماندهی یک گردان از تیپ 29 را به عهده داشت، به اسارت در می‌آیند.

رزمندگان اسلام پس از عقیم ماندن حرکت عراق، بلافاصله اقدام به حمله کرده و تعداد دیگری از افراد عراق را کشته، زخمی یا اسیر می‌کنند و تعداد قابل توجهی تانک و نفربر آن‌ها نیز منهدم می‌شوند و یا به غنیمت رزمندگان اسلام درمی‌آیند. در این حمله به 8 تیپ عراق آسیب جدی وارد می‌شود. در این‌ عملیات 24 تیپ دشمن بین 20 تا 90 درصد کاملا منهدم شد و حدود 260 نفر نیروهای عراقی نیز اسیر شدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار