دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

ادبیات پایداری برگ برنده «هنر انقلاب»/ مطالعه ارزشمند کدام است؟

ادبیات پایداری با ارائه الگوهای مناسب و مورد توجه قرار گرفته عموم مردم، برگ برنده «هنر انقلاب» در سه دهه گذشته به شمار می‌رود.
کد خبر: ۲۳۴۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۵ - 10April 2017
ادبیات پایداری برگ برنده «هنر انقلاب»/ مطالعه ارزشمند کدام است؟به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، بارها خبرهایی درباره معضل پایین بودن «سطح مطالعه» را از رسانه‌های گروهی شنیده‌ایم. برخی‌ها علت این مشکل را پایین بودن سطح ادبیات داستانی کشورمان در برابر ادبیات غرب می‌دانند.

مدعیان دارای گرایش غیر مذهبی 2 دهه پیش، وجود ممیزی کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و جلوگیری از چاپ مضامین خلاف شرع و اخلاق، فعالیت نویسندگان مسئله دار، بدسابقه و معاند با نظام و دین را علت این مشکل قلمداد می‌کردند. بر همین اساس در دورانی و با تغییر و تحول‌های صورت گرفته در کلیدی‌ترین بخش‌های متولی فرهنگ عمومی کشور اغلب آن موانع از سر راه کنار گذاشته شد.

صدها کتاب فاقد اجازه چاپ به سرعت اجازه چاپ و نشر گرفتند، تا آنجا که دیگر صحنه‌های خلاف شرع و مخالف اخلاق و دین رواج یافت و در تیراژ بالا روانه بازار شد و به بخش‌های عمومی و خصوصی و حتی مساجد نیز راه پیدا کرد. آثار نویسندگانی که در رژیم پهلوی به ساحت ائمه (ع)، بزرگان دین و اسلام توهین کرده بودند به چاپ مجدد رسید. با این همه می‌بینیم که سطح مطلعه در کشور افزایش نیافته و رشدی نکرده است. پس مشکل کجاست و چگونه باید به رفع آن پرداخت.

«نفسِ مطالعه» و «مطالعه برای مطالعه» ارزش نیست و سودی ندارد. مطالعه‌ای مفید و لازم به تشویق است، که بتواند باعث افزایش معلومات مثبت م سازنده افراد از خود، دیگران، زندگی، جهان، هستی و آفرینش شود؛ و مخاطب را در راه نیل به به کمال یاور باشد.

اگر قرار است مطالعه ما را به سوی سست شدن در مبانی اعتقادی، فساد و فحشا بکشاند در چنین شرایطی که مرجع مطمئن و با صلاحیتی برای معرفی کتاب‌های مناسب در اختیار مردم نیست، بهتر آن است که مطالعه‌ای صورت نگیرد.

ادبیات پایداری یکی از پررونق‌ترین موضوعاتی است که در سال‌های گذشته و با گذشت فاصله زمانی بیشتر از دوران دفاع مقدس مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته است. توجه نویسندگان به ابعاد مختلف دفاع مقدس، دوری از شعارزدگی و توجه به فرم در کنار محتوای منسجم و پرُ بار ازجمله ویژگی‌های امروز ادبیات پایداری از ابتدای شکل گیری آن است.

درخشش کتاب‌های دفاع مقدس در سال‌های گذشته از جمله «دا»، «نورالدین پسر ایران»، «پایی که جا ماند»، «خاطرات عزت شاهی»، «دختر شینا» و تازه‌های نشر در چند ماه گذشته از جمله «گلستان یازدهم»، «وقتی مهتاب گم شد» و «آب هرگز نمی‌میرد» نشان داد که «هنر انقلاب» مانند سال‌های ابتدایی انقلاب جذابیت زیادی برای مخاطبان دارد.

ادبیات پایداری نمونه‌ای از «هنر انقلاب» است که در دهه‌های گذشته قابلیت‌های مهم خود را به نمایش گذاشته است و شمارش و تعدد چاپ این دسته کتاب‌ها می‌توان اولیت متولیان اصلی فرهنگ عمومی کشور قرار گیرد.

هنر انقلاب در حوزه ادبیات توانسته است کارنامه موفقی از خود برجایی بگذارد، تا ثابت شود هنر متعهد در هر زمانی قابلیت‌های مهمی دارد که نباید از آن غفلت کرد.

تمرکز برای تولید داستان و رمان از خاطرات دفاع مقدس و سال‌های انقلاب می‌تواند ادامه روند درخشش ادبیات داستانی انقلاب باشد. علی‌رغم ادعاهای جریان ضددینی، مضامین ارزشمند دینی و داستان‌های انقلاب و دفاع مقدس هر روز دریچه جدیدی را در حوزه داستان نویسی باز می‌کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار