از شهدای انقلاب تا دفاع مقدس با «مسافران آسمانی»

کد خبر: ۲۳۴۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۰ - 10April 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، یکی از راه‌های ترویج فرهنگ دفاع مقدس که باید با ضریب بیشتری در عرصه حفظ آثار دفاع مقدس صورت بگیرد. شناسایی و معرفی شهدای استان‌هاست. حضور قومیت‌های متعدد در طول جنگ تحمیلی به حدی است که بدون وجود آنها در جبهه‌ها عملا پیروزی در این عرصه محقق نمی‌شد.

انتشار کتاب «مسافران آسمانی» با عنوان فرعی «زندگی‌نامه و خاطرات حماسه‌های ده تن از شخصیت‌های انقلابی و فرماندهان آذربایجانی دوران دفاع مقدس» از جمله اقدماتی است که در معرفی شهدای خطه آذربایجان انجام شده است.

این کتاب در 10 فصل شامل «شهید سعید؛ شهید آیت‌الله قاضی طباطبایی»، «شهید عزیز؛ شهید آیت‌الله مدنی»، «مسافر هور؛ سردار شهید مهدی باکری»، «دیده‌بان؛ شهید حسن شفیع‌زاده»، «اوج پرواز؛ امیر سرلشکر خلبان شهید جواد فکوری»، «جانشین برادر، شهید حمید باکری»، «تک تیرانداز پدر؛ شهید علی تجلایی»، «مجنون جزیره؛ شهید مرتضی یاغچیان»، «سنگرساز شلمچه؛ شهید محمدحسن کسایی»، «اولین فرمانده؛ شهید نادر برپور» است.

هر فصل کتاب به بخش‌های کوچکتری تقسیم شده و به گوشه‌هایی از شخصیت شهید پرداخته است، که شاید کمتر خوانده باشیم. یکی از ویژگی‌های خوب کتاب آوردن شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است، که به نوعی به خواننده نوجوان، یکی بودن جبهه انقلاب و جنگ تحمیلی را گوشزد می‌کند.

همچنین فراوانی عکس و زیرنویس‌های متعدد به مستند بودن کتاب کمک کرده است. از این نظر «مسافران آسمانی» را باید در جرگه آثار مرجع شمرد، که خواننده را به کتاب‌ها ارجاع داده و با شخصیت‌های حوزه دفاع مقدس آشنا می‌کند.

از انقلاب اسلامی تا جنگ تحمیلی با «مسافران آسمانی» 

قسمتی از متن کتاب

«علی اکبر سیفی‌ابدی مثل من کم سن و سال بود و اجازه رفتن به او نمی‌دادند. هرچه بیشتر تلاش کرد، کمتر نتیجه گرفت. حال و روز غریبی داشت. آیت‌الله مدنی هم مانند اعزام‌های قبلی برای بدرقه‌ی رزمنده‌ها به عملیات سپاه تبریز آمد. تک تک رزمنده‌ها را در آغوش می‌کشید و برای‌شان دعا می‌کرد. رزمنده‌ها هم برای روبوسی با آیت‌الله مدنی لحظه شماری می‌کردند.

یک لحظه سیفی از میان جمعیت خودش را به آیت‌الله مدنی رساند و گفت: حاج آقا می‌خواهم بروم جبهه؛ اما اجازه نمی‌دهند.

آیت‌الله مدنی در جوابش طوری که همه بشنوند فرمودند: فرزند من می‌خواهد شهید شود، شما چطور جلوی او را گرفته‌اید؟

این را گفت و سیفی را در آغوش کشید. این کلام آیت‌الله مدنی، جواز اعزام سیفی به جبهه شد. کسی روی حرف او حرفی نزد و علی‌اکبر سیفی ابدی با ما اعزام شد.

پیش‌بینی آیت‌الله مدنی درست از آب درآمد و علی‌اکبر سیفی پس از مدتی در جبهه به شهادت رسید.»

«مسافران آسمانی» به کوشش «داود خدایی» در 224 صفحه مصور نوشته و توسط نشر «صریر» و به اهتمام «اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان آذربایجان شرقی» در 5000 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها