نگاهی کوتاه به زندگی هنرمند شهید دلال‌خوش؛

خلبانی که در تئاتر زندگی آسمانی شد

آخرين مأموريت سرگرد دلال‌خوش روز نهم بهمن ماه 1364 در عمليات برون مرزی در جنگ با مزدوران بعثی عراق بود كه در حين نبرد با دشمنان جاویدالاثر شد.
کد خبر: ۲۳۴۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹ - 09April 2017
خلبانی که هنرمند تئاتر بودبه گزارش دفاع پرس از رشت، همزمان با بیستم فروردین ماه سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی  و نامگذاری این روز به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نگاهی کوتاه به زندگی هنرمند شهید خلبان ابراهیم دلال‌خوش از شهرستان لاهیجان انداختیم، که تقدیم مخاطبان می‌شود.

شهید ابراهیم دلال‌خوش فرزند مرحوم اسماعیل در بیست و چهارم شهریور ماه سال 1332 در شهرستان لاهیجان از استان گیلان دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایي تا ششم متوسطه را در زادگاهش  در رشته  علوم طبيعي به پایان رسانید، سپس برای ادامه تحصیلات راهی تهران گردید. شهید ابراهیم دلال‌خوش از دوران دانش‌آموزی به هنر تئأتر علاقه وافری داشت. این علاقه و پشتکار باعث شد تا از سال 1346 به طور جدی وارد عرصه بازیگری تئاتر شود و به ایفای نقش در نمایش های مختلف بپردازد.

این شهید بزرگوار با بازی در نمایش «خواستگاری» به کارگردانی زنده یاد مهدی سراجی فعالیت هنری خود را آغاز کرد و عاشقانه در این راه گام برداشت.

وی با ایفای نقش در نمایش «خواستگاری» استعداد و هوش سرشار خود را نشان می دهد و به خوبی از عهده نقش بر می‌آید. سپس برای ادامه بازیگری در نمایش های «پیک نیک در میدان جنگ»، «چشم در برابر چشم» و... نقش آفرینی می‌کند و مورد توجه اقشار مختلف به ویژه هنرمندان این رشته هنری در لاهیجان قرار می‌گیرد.

شهید ابراهیم سپس به دانشكده خلباني نيروي هوايي تهران می‌رود و در تاریخ اول اردیبهشت ماه 1354 به استخدام نیروی هوایی ارتش در می‌آید و دوره مقدماتي پرواز را در ايران  با موفقیت می‌گذراند. براي دوره تكميلي به آمريكا اعزام می‌شود و به اخذ وينگ خلباني نائل می‌گردد و سپس به ايران بازمی‌گردد و  در نيروي هوایی ايران دوره خلبانس هواپیمای اف- 5 را طی می کند و به جمع تیزپروازان نیروی هوایی می‌پیوندد.

از آنجایی که عاشق خلبانی بود، دوره آموزشی را با موفقیت می‌گذراند و شاگرد ممتاز شد و لیسانس افتخار هم گرفت.

در بحبوحه پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دولت آمریکا و دوستانش از او خواستند مجدداً به آمریکا برگردد؛ اما از آنجایی که او فردی متعهّد و دوستدار وطن بود وظیفه خود دانست که در ایران بماند و به وطنش خدمت کند.

با وجود اینکه  متأهل و دارای دو  فرزند بود، در جنگ تحميلي خدمات شايانی انجام داد و داوطلبانه در عملیات‌های برون مرزی حضوری فعال داشت.

آخرين مأموريت این سرگرد خلبان نیروی هوایی اعزامی از پایگاه دوم شکاری تبریز روز نهم بهمن ماه 1364 در عمليات برون مرزی در جنگ با مزدوران بعثی عراق بود كه در حين نبرد با دشمنان جاویدالاثر شد، كه پس از چند سال پيكر پاكش در منطقه عملياتی كشف و به ستاد معراج، مستقر در پزشكی قانونی تهران تحویل داده شد، سرانجام روز پانزدهم آبان‌ماه 1370 پيكر مطهرش از جلوی بيمارستان نيروی هوایی تشییع و در گلزار شهدای بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها