مقام‌های دولت آمریکا:

راهبرد واشنگتن درباره «اسد» تغییر نکرده است

مقام‌های بلندپایه دولت «دونالد ترامپ» روز (یکشنبه) اعلام کردند که حادثه شیمیایی در سوریه که موجب تهاجم هوایی آمریکا شد، اولویت‌های واشنگتن را درباره «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه، تغییر نداده است.
کد خبر: ۲۳۴۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۹ - 09April 2017
به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، با اینکه «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا پس از حادثه شیمیایی (سه شنبه) گذشته در سوریه گفت که رویکرد وی نسبت به «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه تغییر زیادی کرده است و «رکس تیلرسون»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت که اقداماتی برای سازماندهی و تشکیل ائتلافی برای برکناری «اسد» از قدرت صورت می‌گیرد، اما وی در یک برنامه تلویزیونی که روز (یکشنبه) پخش شد گفت: اولویت واشنگتن درباره «اسد» تغییر نکرده است.

وی در برنامه «فیس د نیشن» شبکه تلویزیونی سی بی اس، گفت: هنوز هم شکست دادن داعش در نقطه تمرکز اصلی قرار دارد. به نظر من، هنگامی که این تهدید کاهش یافت یا برطرف شد، ما می توانیم تمرکز خود را به طور مستقیم متوجه تثبیت وضع سوریه بکنیم.

تیلرسون افزود: ما امیدواریم که بتوانیم از ادامه جنگ داخلی سوریه جلوگیری کنیم و طرف های (درگیری) را برای آغاز روند مذاکرات سیاسی میان دولت اسد و گروه های گوناگون شورشی به پشت میز مذاکره بکشانیم.

به گفته وی، امید ما این است که بتوانیم به سوی یک نتیجه سیاسی حرکت کنیم، که در واقع مردم سوریه، سرنوشت بشار اسد و مشروعیت وی را تعیین خواهند کرد.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز گفت: تنها اولویت ما برکناری اسد نیست و مبارزه با نفوذ ایران در سوریه، اولویت دیگری است.

با این حال هیلی گفت: به نظر آمریکا، برقراری صلح در آینده سوریه با وجود در قدرت ماندن اسد، امکان پذیر نیست.

هیلی به شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: به نظر ما تغییر حکومت (در سوریه) در آینده رخ می دهد، زیرا همه طرف ها(ی درگیری سوریه) بر این باور هستند که اسد نباید رهبر این کشور باشد.

سخنان تیلرسون و هیلی نشان می دهد که تهاجم موشکی آمریکا به دستور ترامپ به سوریه به اتهام کاربرد تسلیحات شیمیایی، منجر به هیچ گونه

واشنگتن با وجود بی میلی به استقرار نیروهای نظامی قابل توجه در سوریه، از سال ها پیش برای جلوگیری از تحکیم قدرت اسد، تلاش می کرده است.

این سخنان تیلرسون تنها چند روز پیش از سفر وی به مسکو، هم پیمان اسد، به عنوان نخستین دیدار رسمی یک مقام بلندپایه دولت ترامپ از روسیه، بیان شد.

تیلرسون، با وجود استقرار نظامیان روس در فرودگاه نظامی و پایگاه هوایی ارتش سوریه که هدف حملات موشک های کروز آمریکا قرار گرفت، گفت: دلیلی برای اقدام تلافی جویانه مسکو نمی بیند، زیرا روسیه هدف قرار نگرفته است.

تیلرسون قبلا گفته بود: ما اطلاعانی دریافت نکرده ایم که نشان دهد روسیه در حمله نظامی با استفاده از تسلیحات شیمیایی، دخالت داشته است.

این در حالیست که مقام های ارتش آمریکا پیش از آن گفته بودند: احتمال مشارکت روسیه را با استفاده از یک پهپاد برای کمک به از بین بردن شواهد و آثار این حمله، بررسی می کنند.

نظر شما
پربیننده ها