مشاور فرهنگی رئیس جمهور مطرح کرد؛

کتابخانه ملی نهاد تمدنی جدید در کشور

مراسم تودیع معارفه سیدرضا صالحی‌امیری و اشرف بروجردی روسای قدیم و جدید کتابخانه ملی آغاز شد.
کد خبر: ۲۳۴۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲ - 10April 2017

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم تودیع و معارفه سیدرضا صالحی‌امیری و اشرف بروجردی روسای قدیم و جدید کتابخانه ملی آغاز شد.

در این مراسم که با حضور مقامات کشوری چون علاءالدین بروجردی، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور، محمدرضا بهشتی، نجفقلی حبیبی برگزار می‌شود غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی ایران ضمن اشاره به فعالیت‌های سه ساله صالحی‌امیری آن را کماکان ادامه‌دار دانست و گفت: افزایش مجموعه‌های کتابخانه ملی و سطح رفاهی همکاران به واسطه فعالیت‌های وی است.

وی در ادامه از خطر خروج نسخ خطی و کتابخانه شیخ عباس قمی محدث مشهور قمی توسط دلالان خبر داد و از دولت کمک خواست. امیرخانی گفن: امیدواریم این کتابخانه و نسخ با همکاری دولت در همین دولت رونمایی شود.

حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور هم در این مراسم گفت: کتابخانه ملی یکی از مهمترین نهادهای تمدنی جدید در کشور ماست.

وی همچنین گفت: شناخته‌شده ترین رئیس کتابخانه ملی ما از وزارت ارشاد به کتابخانه ملی آمد اما متاسفانه در این جلسه حضور ندارد اما همه ما قدر زحمات او را می‌دانیم. روزی وزیر فرهنگی رئیس کتابخانه ملی شد و روزی وزیر فرهنگ این کشور شد.

آشنا در ادامه افزود: کتابخانه ملی در دوران صالحی امیری دو امر را تجربه کرد اول تبدیل شدن به موسسه فرهنگی جدی و واقعی همانگونه که در اساسنامه آمده و و توجه این سازمان به مسئله اسناد ملی و دسترسی ازاد به اطلاعات بود. دسترسی آزاد به اطلاعات بدون داشتن یک سازمان توانا و کارامد و شجاع ممکن نبود.

وی به انتخاب اشرف بروجردی اشاره کرد و اینگونه وی را توضیف کرد: امروز مواجهیم با رییس دیگر برای کتابخانه ملی، خانم بروجردی به شما خوش آمد می‌گویم.

بانویی از خانواده‌ای اصیل و روحانی بانویی انقلابی و تربیت شده شهیده بنت الهدی صدر

او در ادامه همراه با بغض ادامه داد: همه ما نام بلند شهید صدر را در عراق می‌شناسیم اما کمتر کسی جز بانوان انقلابی ارزش واقعی او را می‌داند، خانم بروجردی تربیت شده هدی صدر است. او یک فعال سیاسی شناخته شده است فعال اجتماعی کامل در فضای انقلاب ماست. همسر شهید خواهر شهید و مادری که فرزندان برومندی را به جامعه تقدیم کرد و همه ما امروز یاد دکتر امیر معتمدی آن جوانی که جامعه در استفاده از او ناکام بود از خدمات او را گرامی میداریم.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: بروجردی پژوهشگر مطرح حوزه مطالعاتی زنان در کشور اسلام پژوه جدی یک مدیر صاحب سبک است. من خانم بروجردی را مادر ثمن های ایرانی میدانم کسی که بیشترین تلاش را کرد که سادمانهای مردم نهاد شکل گیرد و امروز از ثمرات این تلاشها بهره من یم حضور او را در این موسسه ملی خوش امد عرض میکنم.

حمدمسجد جامعی عضو شورای شهر تهران تیز در این مراسم ابراز داشت: از من می‌پرسند کتابخانه ملی که تا این حد خوب و ارزشمند است چرا مسئولیتش را نپذیرفتی باید توضیح دهم من توفیق نداشتم در حالی که همه شرایط آمدن برایم فراهم بود. روز دوشنبه استعفا کردم و طبق قانون روز پس از استعفا و طبق ‌آیین‌نامه سه شنبه باید بررسی و پذیرفته می‌شد اما آن را به تاخیر انداختند.

وی ادامه داد: قانون می‌گوید پس از استعفا باید اولین دستور بررسی باشد اما تعویق افتاد و پنجشنبه حادثه تلخ پلاسکو رخ‌داد و مهمترین واقعه شهری بود که طی این سالها رخداده است. من رفتم سر ساختمان پلاسکو و دیدم هیچکس نیست. از همانجا با استاندار و اقای جهانگیری تماس گرفتم حادثه بزرگی بود و حتی رهبر انقلاب مراجع و روسای قوا هم پیام دادند.

مسجدجامعی ادامه داد: حال در این شرایط فکر کنید نماینده تهران می‌خواهد عرصه را ترک کند اما وظیفه اخلاقی دیدم بمانم چراکه شرایط عوض شده بود و باید برای دفاع از شهروندان تهران می ماندم.

وی با بیان اینکه من در خدمت خانم دکتر بروجردی هستم گفت رییس جمهور برای اولین بار در عرصه نهادهای مردمی گروهی را قرارداد و گزارش‌دهی را باب کرد.

کتابخانه ملی بسیار ارزشمند است شخصیتهای بزرگی اینجا بوده اند از اقای افشار تا پوری سلطانی، کامران فانی انوار و دانش پژوه و مرحوم عزیز طباطبایی که شخصیت بزرگی بود و جای تقدیر دارد که با تاسیس اندیشکده توسط اقای صالحی امیری به نامهای مهجور پرداخته شد و انها معرفی شدند و ظرفیت معنوی اینجا را نشان داد و اعتبارات را افزایش بخشید.

سیدرضا صالحی‌امیری نیز در مراسم تودیع خود با بیان اینکه عضو کتابخانه ملی و در کنار شما خواهم بود و از کمکی دریغ نخواهم کرد گفت: به عنوان یک کمک در کنار خانم بروجردی همواره خواهم بود.

وی به ایجاد شوراها ی مختلف از جمله شورای راهبردی اساره و ان را محصول حمایتهای دولت دانست. خدا را شاکرم فضا ایجاد شد تا امروز امنیت فکری امنیت قلم و بیان را شاهد باشیم و بزرگان ما در حوزه فرهنگ و ادب احساس کرامت داشته باشند. فضایی که موجب شد هنرمندان و اصحاب کناب و علم دانش با نظام اشتی کنند این سرمایه بزرگی در ادامه راه برای ماست.

وزیر ارشاد گفت: آنچه من امروز احساس می‌کنم اینکه طی سه سال فعالیت و مسئولیتم آنچه در توان داشتیم برای تعالی سازمان گذاشتیم و هیچ منتی بر کسی نداریم انچه انجام شد وظیفه بود.

وی به انتخاب اشرف بروجردی برای تصدی ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی اشاره کرد و او را فردی دانست که میتواند به تعالی سازمان کمک کند.

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم دز این مراسم گفت: کتابخانه ملی باید این امکان را فراهم کند که حافظه ملی در خدمت حرکت در حال رشد جامعه قرار بگیرد. سیاست فرهنگی دولت اعتدال این است که زمینه را برای رشد اهل فرهنگ فراهم کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها