«بر بال امواج» روایتگر سال‌های مبارزه

کد خبر: ۲۳۴۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۵ - 11April 2017
«بر بال امواج» روایت سال‌های مبازره و جهاد یک جانباز به قلم برادربه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «بر بال امواج» عنوانی کتابی از «محمدحسین غلامی‌سرای» است، که در آن به زندگی برادر جانبازش «یحیی غلامی‌سرای» پرداخته است. این کتاب وقایع انقلاب اسلامی از سال 53 تا پایان جنگ را شامل می‌شود، که بخش مهم آن مربوط به سال‌های دفاع مقدس و حضور یحیی غلامی‌سرای در جبهه‌های غرب و جنوب است.

یحیی غلامی سال 1360 برای اولین بار به صورت بسیجی به کردستان رفت. پس از مراجعت، آبان ماه همان سال راهی جبهه سوسنگرد شد و تا روزهای پایانی جنگ، جبهه را ترک نکرد. این رزمنده جانباز سال 61 عضو رسمی سپاه شد و در عملیات‌های بزرگ و سرنوشت‌سازی چون خیبر و کربلای 5 (بی‌سیم‌چی غواص) حضور داشت.

«بر بال امواج» در 10 فصل به انضمام فهرست اعلام و تصاویر، به ترتیب زیر واقعه نگاری شده است:
«روستایی انقلابی»، «اولین قدم حضور در جبهه»، «دلهره‌های کردستان»، «جبهه‌های سوسنگرد»، «عضویت در سپاه مربیگری مخابرات»، «نبرد سهمگین خیبر»، «بی‌سیم‌چی غواص»، «فتح‌الفتوح کربلای5»، «نبرد فرکانس‌ها»، «یک چشمه از کربلای8»

آن‌طور که نویسنده در مقدمه کتاب آورده، «بر بال امواج» بر اساس دست‌نوشته‌های یحیی غلامی‌سرای با رعایت امانت‌داری در روند وقایع و رسم‌الخط او، تنظیم و تدوین شده است. از این منظر «بر بال امواج» را باید جزء منابع دست اول به حساب آورد. به همین دلیل این کتاب حال و هوای رمان‌های دهه 60 را تداعی می‌کند و می‌تواند حُسنی برای «بر بال امواج» باشد.

قسمتی از متن کتاب

«به خود می‌گفتم من باید اولین دانش‌آموز انقلابی روستا باشم. پس بدون درنگ برای این که از قافله عقب نمانم، در اولین حرکت انقلابی عکس شاه را از اول کتابم پاره کردم.

بچه‌ها نهیب زدند: دیوانه! ما دانش‌آموزیم؛ اگر مدیر ببیند کتاب تو عکس شاه ندارد، از مدرسه اخراج می‌شوی.

کمی دست و پایم را گم کردم؛ اما به روی خودم نیاورم. فردا وقتی زنگ اول به صدا درآمد، مدیر وارد کلاس شد، با گام‌هایی سنگین و اخمی درهم کشیده که گویی از چشمانش خون می‌چکید.

ـ ببینم کتاب ریاضی‌ات را.

ـ بفرمایید آقا من که کاری نکرده‌ام.

کتابم را گرفت؛ اما با تعجب دید عکس شاه سالم است. یکی از بچه‌ها را که خبرچینی نموده بود، گرفت به باد کتک. ولی غافل از آن بود که وقتی من رسیده بودم خانه، عکس شاه را با ظرافت کنده، با توجه به تجربه‌ای که در چسباندن اسکناس‌های کهنه داشتم، با دقت تمام به کتابم چسبانده بودم.»

«بر بال امواج» به کوشش «محمدحسین غلامی‌سرای» در 280 صفحه مصور تدوین و توسط نشر «هادی» تبریز و «اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی» در 2000 جلد منتشر شده است.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها